Gå til innhold

hvorfor må man øke volten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvorfor må man øke volten til CPU når man klokker? er det "farlig" å øke volten for mye?

På min bios, går jeg inn i advanced -> jumper free configuration, der setter jeg "Al Tuning" til manuel, så stiller jeg Vcore på det jeg trenger(den stod på auto) nedover på lista har du forskjellige volt å velge mellom.

Det som er farlig med å øke volten er varmen, så JA det er farlig å øke volten for mye.

Jeg er bare en nybynner på dette område, men etter det jeg har fått inntrykk av så er det farlig å øke volten for mye.

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar
hvorfor må man øke volten til CPU når man klokker? er det "farlig" å øke volten for mye?

CPUer klokker (i nesten alle tilfeller) bedre med mer volt, så vil du få mest ut av CPUen - øker du volten opp så langt du tør.

For mye volt gir såkalt elektronmigrasjon, noe som forkorter CPUens levetid. Det er en fare.

Po = Ps*(Fo/Fs)*(Uo/Us)^2.

Formelen ovenfor kan brukes til å beregne effektforbruket til CPUer, Po er strømforbruket ved en eller annen gitt frekvens, Ps er strømforbruket ved standardkastighet. Fo og Fs er hhv klokket og uklokket CPU-hastighet, mens Uo er spenningen i det overklokkede tilfellet og Us er stock volt. Som du ser er spenningsbrøken opphøyd i annen, noe som betyr at f.eks. om du øker spenningen med 10% (vi lar frekvensen være uendret) vil effektforbruket være 121% av det opprinnelige. Dobler du spenningen, vil effektforbruket være firedobbelt. Effektforbruket gir mye varme, og det i seg selv er med på å korte ned levetiden endel.

har sikkert glemt en eller flere "farer", men alt kan ordnes ved sunn fornuft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...