Hotel Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 hvorfor må man øke volten til CPU når man klokker? er det "farlig" å øke volten for mye? Lenke til kommentar
HøttenTøtt Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 hvorfor må man øke volten til CPU når man klokker? er det "farlig" å øke volten for mye? På min bios, går jeg inn i advanced -> jumper free configuration, der setter jeg "Al Tuning" til manuel, så stiller jeg Vcore på det jeg trenger(den stod på auto) nedover på lista har du forskjellige volt å velge mellom. Det som er farlig med å øke volten er varmen, så JA det er farlig å øke volten for mye. Jeg er bare en nybynner på dette område, men etter det jeg har fått inntrykk av så er det farlig å øke volten for mye. Lykke til Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 hvorfor må man øke volten til CPU når man klokker? er det "farlig" å øke volten for mye? CPUer klokker (i nesten alle tilfeller) bedre med mer volt, så vil du få mest ut av CPUen - øker du volten opp så langt du tør. For mye volt gir såkalt elektronmigrasjon, noe som forkorter CPUens levetid. Det er en fare. Po = Ps*(Fo/Fs)*(Uo/Us)^2. Formelen ovenfor kan brukes til å beregne effektforbruket til CPUer, Po er strømforbruket ved en eller annen gitt frekvens, Ps er strømforbruket ved standardkastighet. Fo og Fs er hhv klokket og uklokket CPU-hastighet, mens Uo er spenningen i det overklokkede tilfellet og Us er stock volt. Som du ser er spenningsbrøken opphøyd i annen, noe som betyr at f.eks. om du øker spenningen med 10% (vi lar frekvensen være uendret) vil effektforbruket være 121% av det opprinnelige. Dobler du spenningen, vil effektforbruket være firedobbelt. Effektforbruket gir mye varme, og det i seg selv er med på å korte ned levetiden endel. har sikkert glemt en eller flere "farer", men alt kan ordnes ved sunn fornuft. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå