Gå til innhold

Ser nærsynte bedre på nært hold enn andre?

pengolf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Stabiliserer synet seg når man er ca 25?

Mitt syn stabiliserte seg etter at jeg fyllte førti, og i følge spesialistene vil jeg være nærsynt resten av livet, dog litt mindre nærsynt enn nå hvis/når jeg blir skikkelig gammel.

Det at man blir mindre nærsynt med åra, har jeg hørt at er bare bullshit. Man blir riktignok langsynt, men dette kommer i tillegg til nærsynthetet. Progressive briller må til. Det er en myte at nærsynte får perfekt syn senere i livet.

Dra til India og ta operasjon! Det skal jeg gjøre så snart synet har vært stabilt i en 4-5 år. Selv om jeg bare har -1.75. Leser fint uten briller, men er avhengig av dem ellers.

Endret av pengolf
Lenke til kommentar

Nærsynte har nok samme 'oppløsning' på øyet som andre men vi* kan fokusere en del nærmere, derav ordet. ;)

*Opererte meg for 5 år siden(LASIK), gjorde det i Drammen, det kostet noenogtredve tusen og var verdt hver krone. Må nesten nevne at siden jeg var så drøyt nærsynt (-9) fikk jeg trekke fra operasjonen på skatten. (28% rabatt, jatakk :) )

Lenke til kommentar
Da er du jo jævlig nærsynt. Husker ikke formelen for å regne ut dette, men jeg kan tenke meg at du har rundt -4?

Stabiliserer synet seg når man er ca 25?

Avstandssyn måles i det som kalles visus. Jeg har en såkalt visus på 6/60, noe som vil si at det en med normalt syn ser på 60 meter, må jeg har på 6 meter for å se. Hva slags styrke man har på briller/linser gir ikke nødvendigvis noen god indikasjon på hvor nærsynt eller langsynt man er.

http://no.wikipedia.org/wiki/Visus_(synsskarphet)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg hadde -9 (minus ni) på begge øynene før jeg laseropererte.

Når jeg ikke hadde linsene på måtte jeg holde mobiltelefonen nærmere enn 9 cm foran øyet for å lese det som sto på displayet.

Til gjengjeld kunne jeg holde den så nært som 2-3 cm og fremdeles fokusere på displayet.

Du kan vel kalle det makrosyn...

Nå etter operasjonen, med synet korrigert til normalsyn, kan jeg ikke dette lengre.

Holder jeg noe nærmere enn ca 15 cm klarer jeg ikke å fokusere på det.

Så svaret er ja, nærsynte ser bedre på nært hold enn andre.

(Red: jeg vet ikke om dette er likt for alle forresten, jeg kan kun snakke for meg selv.)

Endret av thomasjohnsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...