Gå til innhold

Program for å styre nettrafikk i Ubuntu

kalg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønnte ikke helt hva den tråden hadde med problemet mitt å gjøre. Det gikk jo på en egen "hjemmelaget router".

Problemet mitt er når jeg laster opp/ned store mengder data, så mister vi båndbredden til iptelefoni og div annet.

Er det ikke en instilling i ubuntu som kan gjøre dette? Jeg fant ikke ethtool i terminal. Nå skal det sies at mine kunnskaper i linux er svært begrenset, men jeg har veldig lyst å lære om akkuratt dette. Jeg har akkuratt bygget meg en testserver for dette formålet. Jeg synes det er morro å få ting til, men når jeg sitter fast spør jeg gjerne her på forumet.

Noen som kan gi meg et litt mer utfyllende svar?

Endret av kalg
Lenke til kommentar

Tjenesten du ser etter er typisk en router-tjeneste, og heter quality of service. Jeg styrer denne funksjonaliteten direkte i routeren hvor den hører hjemme. Hvis du leter etter en applikasjon så burde tråden jeg linket opp gi deg noen gode hint.

Nå har jeg også gjort googlinga for deg, så hvis du vil kjøre QoS på klient nivå, så har du en smørbrødliste over programmer her:

http://www.linuxlinks.com/Software/Network...ools/Bandwidth/

Hvis du lurer på hvilke porter som brukes til hva, så kan du sjekke signaturen min, der står det meste et stykke ned.

Når det gjelder denne styring av nett-trafikk, så er alt tenkelig av fleksibilitet bygd rett inn i linux-kjernen, og her overgår linux alle alternativer med stor margin. Dette medfører jo også at du fort kan bli overveldet når du titter på applikasjoner som har tonnevis mer funksjonalitet enn du er ute etter, men du burde likevel kunne finne noe greit i linken.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...