Gå til innhold

Lukkertid på Pentax K10D

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske fersk innen fotografering, så dette er kanskje et dumt spørsmål, men håper dere tåler en nybegynner :)

På mitt Pentax K10D går lukkertidene fra 30", 20", 15", 10", 8", 6", 4", 3", 2", 1,5", 1", 0,7", 0,5", 0,3", 4, 6, 8, 10, 15, 20, 30, 45, 60, 90, 125, 180, 250, 350, 500, 750, 1000, 1500, 2000, 3000 til 4000.

Hva er raskest av disse tidene og hva er tregest? Og hva betyr " bak noen av tallene?

Sånn jeg har forstått det så skal ikke lukkertiden være lengre enn 1/60 når kameraet er håndholdt. Men ingen av mine lukkertider inneholder en skråstrek? :dontgetit:

Endret av Gyngehest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er ganske fersk innen fotografering, så dette er kanskje et dumt spørsmål, men håper dere tåler en nybegynner :)

På mitt Pentax K10D går lukkertidene fra 30", 20", 15", 10", 8", 6", 4", 3", 2", 1,5", 1", 0,7", 0,5", 0,3", 4, 6, 8, 10, 15, 20, 30, 45, 60, 90, 125, 180, 250, 350, 500, 750, 1000, 1500, 2000, 3000 til 4000.

Hva er raskest av disse tidene og hva er tregest? Og hva betyr " bak noen av tallene?

Sånn jeg har forstått det så skal ikke lukkertiden være lengre enn 1/60 når kameraet er håndholdt. Men ingen av mine lukkertider inneholder en skråstrek? :dontgetit:

4000 er kortest, det tilsvarer 1/4000 sekund. 0.3" betyr 0.3 sekunder, 30" betyr 30 sekunder...
Lenke til kommentar

Håndholdt og lukkertid:

Det er litt for vagt å si at 1/60 skal være en regel for håndholdt. Det finnes en del andre viktige variabler. Det mest opplagte er at kamera ditt har bildestabilisator i kamera, så allerede der vinner du kanskje et trinn eller 2 (1/30). I tillegg har det svært mye å si hvilken brennvidde du skyter på. Hadde det vært 10mm så har du ganske mye å gå på fremfor f.eks en 300mm- som er ekstremt utsatt for rystelser. Til sist er det noe som heter skuddisiplin- og det er sikkert den mest undervurderte av dem alle. Når jeg ser hvordan enkelte håndtere kameraene sine blir jeg forundret over at de overhode får NOEN skarpe bilder i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Med håndholdt og lukkertid kan en grei huskeregel være 1/brennvidde eller raskere. Om du har 50mm blir det 1/60. Med stabiliseringen kan man stort sett strekke seg to trinn og gå til 1/30. Med 30mm blir det 1/30, og så strekke seg til 1/15. Prøv deg litt frem for å se hva som funker for deg.

Lenke til kommentar
Med håndholdt og lukkertid kan en grei huskeregel være 1/brennvidde eller raskere. Om du har 50mm blir det 1/60. Med stabiliseringen kan man stort sett strekke seg to trinn og gå til 1/30. Med 30mm blir det 1/30, og så strekke seg til 1/15. Prøv deg litt frem for å se hva som funker for deg.

Jeg vil si raskere. Husk at den regelen er laget for mange år siden, lenge før det digitale cropkamera kom på markedet. Da må man altså legge cropfaktoren til. 50mm blir altså 75 eller 80mm, og da blir minimum 1/80s den riktige tiden i følge den gamle tommelfingerregelen om brennvidde og lukkertid. Selv så synes jeg det begynner å bli farlig allerede ved 1/100s.

Det er forøvrig riktig at antishake som oftest gjør at man kan komme enda lenger ned, slik at 1/30s med 50mm er ikke urealistisk.

Lenke til kommentar

Da er du allerede kommet til største blender. I så fall må du enten øke iso, eller holde deg på en lengre lukkertid.

Har du ikke mer iso å gå på, så kommer du ikke unna stativ. Regner med at du bruker tele her, siden du har behov for lengre lukkertider. I ditt tilfelle vil nok det ansvarlige være å velge en kortere brennvidde, og heller gå nærmere motivet. Da kniper du lysstyrke ved å bruke brennvidden med den største blenderen, samt at du kniper tiendedeler ved å ikke ha behov for så kort lukkertid som ved lengre brennvidder.

Lenke til kommentar
Da er du allerede kommet til største blender. I så fall må du enten øke iso, eller holde deg på en lengre lukkertid.

Har du ikke mer iso å gå på, så kommer du ikke unna stativ. Regner med at du bruker tele her, siden du har behov for lengre lukkertider. I ditt tilfelle vil nok det ansvarlige være å velge en kortere brennvidde, og heller gå nærmere motivet. Da kniper du lysstyrke ved å bruke brennvidden med den største blenderen, samt at du kniper tiendedeler ved å ikke ha behov for så kort lukkertid som ved lengre brennvidder.

Jeg bruker kitobjektivet på 50mm innendørs. Blir det bedre hvis jeg kjøper et mer lyssterkt objektiv?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig, men ikke så mye bedre. Fotografering har uansett sine tekniske begrensninger. Man kommer ikke utenom høy iso og lyssterk optikk når man vil fotografere håndholdt i dårlig lys. Holder ikke det, så må man til med stativ. Slik har det alltid vært, og slik forblir det foreløpig.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig, men ikke så mye bedre. Fotografering har uansett sine tekniske begrensninger. Man kommer ikke utenom høy iso og lyssterk optikk når man vil fotografere håndholdt i dårlig lys. Holder ikke det, så må man til med stativ. Slik har det alltid vært, og slik forblir det foreløpig.

Har planer om å kjøpe meg et stativ, så da får det holde i første omgang.

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...