Gå til innhold

The golden age of videogames


Anbefalte innlegg

BBC News

http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/7107144.stm

Edge magazine is notoriously parsimonious when it comes to handing out 10 out of 10 review scores for video games but in the past three issues there have been three of them.

 

Halo 3, The Orange Box and Super Mario Galaxy have all been awarded one of the highest accolades in gaming - a perfect score from Edge. And plenty of other games have been given near perfect scores also - from Bioshock to Crysis, Drake's Progress and Call of Duty 4.

 

The Edge scores are just one of a number of signs that reinforce a growing feeling that videogames are enjoying a golden age.

Jeg føler ihvertfall at noe har vært i gjære det siste året og fortsatt er det. Det er så mange gode spill der ute over et så variert anntall plattformer at det er vanskelig å velge. Gamer.no vet også sette høye karakterer på de siste topptitlene. Men de er minst like flinke til å slakte spill, så vel som gi moderate karakterer. Men i det siste har det vært usedvanlig mye på 8er skalan og oppover.

 

Befinner vi oss nå i "The golden age of videogames" som BBC så fint sier det? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BBC News

http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/7107144.stm

Edge magazine is notoriously parsimonious when it comes to handing out 10 out of 10 review scores for video games but in the past three issues there have been three of them.

 

Halo 3, The Orange Box and Super Mario Galaxy have all been awarded one of the highest accolades in gaming - a perfect score from Edge. And plenty of other games have been given near perfect scores also - from Bioshock to Crysis, Drake's Progress and Call of Duty 4.

 

The Edge scores are just one of a number of signs that reinforce a growing feeling that videogames are enjoying a golden age.

Jeg føler ihvertfall at noe har vært i gjære det siste året og fortsatt er det. Det er så mange gode spill der ute over et så variert anntall plattformer at det er vanskelig å velge. Gamer.no vet også sette høye karakterer på de siste topptitlene. Men de er minst like flinke til å slakte spill, så vel som gi moderate karakterer. Men i det siste har det vært usedvanlig mye på 8er skalan og oppover.

 

Befinner vi oss nå i "The golden age of videogames" som BBC så fint sier det? :)

 

Hva er Drake's Progress? :!:

Denne høsten har vært fantastisk ja, men vet ikke om det er "golden age" sånn generelt nå. Det har alltid vært bedre før vet du ;)

Lenke til kommentar

Enig at det kommer mye som er polert, fint og gjennomført, men nyskapende ville jeg ikke si. Det virker som om tiden for helt nye konsepter og sjangre er forbi, og at man heller perfeksjonerer og bygger videre på de gamle. F.eks. er ikke Crysis veldig annerledes fra FarCry bortsett fra at det ser penere ut og du kan skyte i stykker trær og kaste koreanere.

Lenke til kommentar
Enig at det kommer mye som er polert, fint og gjennomført, men nyskapende ville jeg ikke si. Det virker som om tiden for helt nye konsepter og sjangre er forbi, og at man heller perfeksjonerer og bygger videre på de gamle. F.eks. er ikke Crysis veldig annerledes fra FarCry bortsett fra at det ser penere ut og du kan skyte i stykker trær og kaste koreanere.

Tja, finn på noe du da? :p

Trenger vel ikke finne på 4d for at spill skal være morsomme og "bra nok" vel?

Lenke til kommentar
Enig at det kommer mye som er polert, fint og gjennomført, men nyskapende ville jeg ikke si. Det virker som om tiden for helt nye konsepter og sjangre er forbi, og at man heller perfeksjonerer og bygger videre på de gamle. F.eks. er ikke Crysis veldig annerledes fra FarCry bortsett fra at det ser penere ut og du kan skyte i stykker trær og kaste koreanere.

Tja, finn på noe du da? :p

Trenger vel ikke finne på 4d for at spill skal være morsomme og "bra nok" vel?

Tja, på sparket kommer jeg ikke på noen nye revlusjonerende spillkonsepter(men det er ikke min jobb å finne på dem heller :p). Og jeg sa ikke at spill trengte nye konsepter for å være morsomme, jeg sa at det ikke blir skapt nye konsepter, bare bygget videre på de gamle.

Lenke til kommentar

Spill industrien blir jo mer og mer merkbar innen populær kultur i vesten. Det har lenge vært stort i deler av Asia som en mer mainstream form for underholdning, med alt fra utrolige rytmespill som pop'n'music til egne starcraft tv kanaler.

 

Jeg liker veldig godt denne utviklingen, og bedre og bedre produkter bidrar til større dekning i media og flere ikke-gamere som tar opp spillkontrolleren for første gang. Jeg tror at dette bare er begynnelsen på en bølge som forhåpentligvis gir oss enda mer underholdende spill i fremtiden. Når det er mer penger å tjene på industrien kommer også utviklingen av nye menneske-maskin grensesnitt til å ta fart, og jeg håper at vi kommer til å se fullt funksjonerende og realistiske virtual reality konsepter i fremtiden.

 

Jeg håper dog at neste generasjons spillkonsoll blir et samarbeid mellom gigantene i industrien. Dette hadde ført til at maskinen hadde blitt perfeksjonert til flere muligheter, og spillutvikling hadde blitt mye enklere. Et eksempel på dette som skjærer seg er det utrolig vanskelige PS3 grensesnittet fra et programmerings standpunkt. En konsoll hadde gitt spillutvklerne mye større muligheter til å få prosjekter realisert.

 

EDIT: Skrivefeil.

 

om det ikke skjer ved neste generasjon, bør det hvertfall skje generasjonen etter.

Endret av Jext
Lenke til kommentar

Er ikke helt enig med deg Mindtooth. På slutten av 80 tallet hadde folk et helt annerledes forhold til spill. De var små og det tok ikke lang tid å spille en runde, og det ble lagt vekt på helt andre ting enn spillene i dag. Nå begynner spill å bli et virkelig kultur medium på samme måte som filmer og bøker. Man får f.eks et lite blikk inn i asiatisk kultur ved å spille et stort og vellagd JRPG.

 

Jeg skjønner poenget ditt med at spill var bedre før etc, man tenker alltid tilbake på barndommen sin med kjære minner fra de tidlige spillene man spilte. Dette, mener jeg hvertfall, er på grunn av spenningen med noe helt nytt og den spesielle gleden man fikk av ting når man var yngre. Hvis jeg husker tilbake på mine opplevelser med f.eks Monkey Island 1 og 2, så slår minnene mine alt som har kommet etter i pur spilleglede. Men det bør ikke nødvendigvis være direkte bedre spill fordet.

Lenke til kommentar
Nå er det vel litt drøyt å gi Halo 3 en 10 av 10, hva hadde halo fått hvis det bare var ett PC spill? 7? 8?

 

Noen grunn til å gi HALO dårligere fordi de bytter platform altså?

 

Enig med jext. Spill var da ikke så fantastisk polerte på 80 tallet som folk skal ha det til. Kanskje de virker "utrolig gejnnomførte", men sanneheten er jo at det var jo ikke rare biten å finpolere i forhold til det en utvikler må gjennom i dag

Lenke til kommentar

Den høsten her har vært en spillhøst uten like, men nå ser det ut til at det skal roe seg litt frem til GtaIV (håper lommeboken min..), og nå har alle konsollene fått ett godt fotfeste samt Dx10 til pc som gjør at nå er alt tilrettelagt for gode spill! Denne høsten har jeg kjøpt 8 titler, noe som er ganske unormalt for meg iløpet av 3 måneder.. :D

Lenke til kommentar

Jeg vil heller si at dette er begynnelsen på "The end of the golden age". Dataspilling begynner å bli sturent i befolkningen generelt. Spill er i mye større grad industri nå enn før og dette vil medføre mange negative aspekter. Profitt vil bli enda viktigere, på bekostning av orginalitet og kvalitet. EA vil på mange måter være modellen for framtiden når det gjelder utvikling og utgiving av spill.

 

Men det ser ikke helt mørkt ut. De som tenker industri vil utgjøre "mainstream" men vi vil ha utviklere og utgivere som i større grad er "alternative" og som vil levere mere orginale spill.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at spillindustrien er en av de få bransjene hvor kvalitet og originalitet faktisk er de viktigste faktorene for profitt. Filmindustrien kan pumpe ut dårlige blockbuster hits i ett kjør, og folk går på kino for å se de. Slipper de et spill med stor hype som får dårlig kritikk derimot, vil det ikke selge like bra. Veldig mange seriøse gamere leser omtaler av spill før de vurderer om det er verdt et kjøp eller ikke. Det er selvsagt mange dårlige spill som også selger bra pga industrien, men allikevel er kvalitet viktigst.

Lenke til kommentar

Jeg er mye enig med mange her.

 

Jeg tror, og håper, at det økende fokuset på spill skal føre til at vi får flere/større spillutviklere. Flere/større utviklere fører til et større utvalg. Når filmbransjen skjønner at spillindustrien har et fortrinn på de, i form av at folk kan DELTA i produktene deres, kommer nok de til å spytte inn penger i denne bransjen også (de gjør forsåvidt det allerede nå men i liten grad)

 

Vi får da bare håpe at ikke alle utviklere MÅ satse på konsepter som sikrer de inntekter, men også at de tør å ta sjanser. Noen av de beste spillideene er klekket av mindre utviklere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...