Gå til innhold

Hjelp til å velge mellom 2 faste objektiver

Anbefalte innlegg

Akkurat nå har jeg en EOS 400D, men skal kjøpe meg 5D Mark II når den kommer, eller kanskje en 5D. Disse objektivene er derfor beregnet til å brukes på et FF-kamera. Jeg har planer om å kjøpe objektivet og litt annet stash på B&H Photo Video. Jeg kommer til å bruke objektivene til bybilder, naturbilder, portretter og ski/snowboard-bilder. Objektivene jeg prøver å velge mellom er:

- Canon EF 28mm f/1,8 USM som koster rundt 4220,- i Norge

- Canon EF 24mm f/2,8 som koster rundt 4695,- i Norge

Jeg har regnet ut ved dagens valuta, og inkludert moms, og dette koster de på B&H Photo Video:

- Canon EF 28mm f/1,8 USM koster rundt 2705,- (65% av den norske prisen)

- Canon EF 24mm f/2,8 koster rundt 1893,- (40% av den norske prisen)

(dette er ikke inkludert frakt!)

Jeg trenger hjelp til å velge mellom disse to objektivene. Canon EF 28mm f/1,8 USM er vel et bedre objektiv enn Canon EF 24mm f/2,8, men 24mm har større vidvinkel. Jeg kommer til å spare mye, og få mye mer for pengene med 24mm'en, men dette er en linse jeg kommer til å bruke ofte, burde jeg heller gå for den beste? I og med at jeg kommer til å bruke objektivet på et FF-kamera, kan 24mm bli litt for mye vidvinkel til et okjektiv jeg kommer til å bruke mye?

Evt. er Canon EF 20mm f/2.8 USM noen bra linse? Den koster det samme som Canon EF 28mm f/1,8 USM på B&H Photo Video, 60% av den norske prisen.

Jeg kommer også til å kjøpe en Canon EF 50mm f/1.4 USM til FF-kameraet. Vil jeg kanskje få bruk for et annet objektiv mer en et av disse, forbeholdt at det koster under 5000,- i Norge og gir rundt like god kvalitet som disse fastlinsene?

Endret av abbarve
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kommer også til å kjøpe en Canon EF 50mm f/1.4 USM til FF-kameraet. Vil jeg kanskje få bruk for et annet objektiv mer en et av disse, forbeholdt at det koster under 5000,- i Norge og gir rundt like god kvalitet som disse fastlinsene?
Jeg ville kikket på Sigma sine likesinnede også, forøvrig. Sigma har også 28mm f/1.8, 24mm f/1.8 og en 20mm f/1.8 som alle kan være interessante for deg (og er til fullformat). Sjekk Fredmiranda.com for erfaringer, av disse har vel 20mm og 28mm kommet best ut... De er ikke perfekte, men det er heller ikke Canon sine, bl.a. sliter 28mm f/1.8 veldig med kromatisk aberrasjon. Skal du ut i snøen med store kontraster, er ikke dét heldig. Her er Sigma sine bedre.
Lenke til kommentar

Takk. Jeg hadde glemt å sjekke Sigma-linser. Det er bra at 20mm'en også har 1,8 blenderåpning, og de er billige. Allikevel har jeg blitt advart om å kjøpe billige linser til 5D, og siden disse Sigma objektivene er så billige er jeg litt skeptisk til kvaliteten. Min forståelse av Canon og Sigma linser med samme spesifikasjoner er at Canon er dyrere, men gir også bedre kvalitet. Dessuten har Sigma så dårlig kvalitets kontroll, og jeg vil ikke styre med å bytte objektiver.

Hvis jeg skal kjøpe et Sigma objektiv, må jeg gjøre det i Norge, for å sjekke om det er noen feil. Erfarne Sigma brukere sier at det er lurt. Det er også enklere med bytting hvis det skulle være nødvendig. En Canon linse kan jeg kjøpe på internett fra B&H, og være rimelig trygg på kvaliteten (eller?). Til syvende og sist vil Sigma og Canon objektivene da koste rundt det samme.

Om Canon linsene ikke fungerer bra i snø, vil ikke det være et stort problem. Da kan jeg for eksempel bruke 50mm'en. Det problemet tar jeg siden, det er viktigere at den gir veldig bra kvalitet på annet. Snowboard/ski-bilder er ikke det eneste jeg tar. Ofte tar jeg disse bildene når det mørkner med blitser, så jeg går ikke over til Sigma om det ikke er noen andre drastiske forskjeller jeg vil ha fordel av.

Om det er noen uenigheter med det jeg skrevet over, si ifra

Takk for respons

Endret av abbarve
Lenke til kommentar

Jeg kjøper heller ikke 3.part optikk i utlandet på denne måten. Tar liksom ikke sjansen, og det er sikkert mulig at jeg er en dott som mener det. Når det er sagt har jeg følelse av at det er mer ymse kvalitet fra 3.parts optikk vs orginaloptikk. Dog spørs det hvilken prisklasse man legger seg i. Selv har jeg en Sigma 50-150mm som jeg virkelig elsker.

Når det gjelder valg av de to objektivene du fremlegger her har du noen reviews her: http://www.fredmiranda.com/reviews/showcat.php?cat=2

Når det gjelder snowboard har jeg inntrykk av at mange ønsker seg fisheye eller skikkelig vidvinkelzoom. Men jeg har liten peil på området. Tror jeg hadde valgt:

- Canon EF 28mm f/1,8 USM

fordi

1) den er raskere

2) den er mer lyssterk og det gir bedre muligheter til det ene og det andre

3) 24mm er ikke vidt nok og for meg havner den i et mellomsjikte...

Men dette er min mening da :)

Lenke til kommentar

makes sense. men jeg har faktisk bestemt meg om å avvente litt på dette området. jeg skal til jul heller kjøpe en 135mm f/28 med softfocus. den kan bli litt crappy å bruke, nå som jeg har 1,6 crop, og jeg tenker bruke den til langdistanse portretter, men den virker som en linse du får mye for pengene, og du får en rå optisk effekt du ikke kan gjenskape digitalt. helt til jeg får meg et FF-kamera kan jeg bruke den som tele-linse. hørt rykter om at lagre begynner å gå tom for dette objektivet, og det ikke blir produsert lenger, er det sant? isåfall er det derfor jeg velger å kjøpe den nå. som sagt tidligere kommer jeg også til å kjøpe meg en 50mm f/1,4. begge disse linsene, inkludert moms og frakt, og solblendere til begge, kommer på under 5000 om jeg kjøper de fra bhphotovideo.com.

3. parts optikk - vil det si objektiver som ikke kommer fra kameraprodusenten du skal bruke linsen på?

Edit: glemte å si takk for respons

Endret av abbarve
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...