Petterahl Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Hei! Lurer på om jeg tar ex.phil i militæret siden jeg er nødt til å ha de ekstra 7,5 studiepoengene for å komme inn der jeg vil. Jeg lurer derfor på om det er mulig å ta dette faget alle steder, eller er det kun utvalgte steder som tilbyr å ha en eksamen og får det godkjent? Hvor er det evt. jeg skal si at jeg gjerne vil ha det? Det er snart sesjon, så regner med å si det der. Et bonusspørsmål: Hvis jeg sier at jeg gjerne vil inn et år og ta ex.phil samtidig, er sjangsen stor for at jeg blir innkaldt? (Har forresten litt dårlig syn og bruker linser/briller) Takk for svar Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Hei! Lurer på om jeg tar ex.phil i militæret siden jeg er nødt til å ha de ekstra 7,5 studiepoengene for å komme inn der jeg vil. Jeg lurer derfor på om det er mulig å ta dette faget alle steder, eller er det kun utvalgte steder som tilbyr å ha en eksamen og får det godkjent? Hvor er det evt. jeg skal si at jeg gjerne vil ha det? Det er snart sesjon, så regner med å si det der. Et bonusspørsmål: Hvis jeg sier at jeg gjerne vil inn et år og ta ex.phil samtidig, er sjangsen stor for at jeg blir innkaldt? (Har forresten litt dårlig syn og bruker linser/briller) Takk for svar Tror de fleste garnisonene har ex.phil, men du kan jo ringe vernepliktsverket å spørre. Det er voksenopplæringen som står for kursene, det var det i alle fall når jeg var inne. Bonus: Du blir nok innkalt selv om du vil ta ex.phil mens du er inne ja...? Skjønner ikke helt problemstillingen din.. Lenke til kommentar
DeRn Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Tror ikke at du slipper tjeneste fordi du 'har lyst til å ta Examen Philosophicum' altså. De tilbyr det ved de fleste avdelinger i forsvaret. Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Jeg hadde ex-phil i Forsvaret. All undervisning er i helgene, så noe tjeneste slipper du ikke. Jeg fikk i tillegg lesedag dagen før, men måtte sløyfe den på grunn av viktig tjeneste, så noen ideell studieplass er det ikke... Lenke til kommentar
DeRn Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Hos meg på Madla gikk undervisningen diverse dager på kveldstid. Da jeg hadde fri annenhver uke og jobbet diverse kvelder ble det et dårlig tidspunkt å ta faget på. Ellers så vil jeg si at det er et interessant fag. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Slipper man ex.phil på universitetet hvis man tar det i militæret? Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Ja, såfremt ikke Ex-philen på universitetet du skal på er mer omfattende enn den du får på voksenopplæringen (flere studiepoeng), da går det vel ikke. Den jeg tok var 10 studiepoeng, vet ikke om noen steder den ikke er gyldig, men har hørt at Ex-phil er 15 poeng visse steder. Lenke til kommentar
Petterahl Skrevet 24. november 2007 Forfatter Del Skrevet 24. november 2007 Formulerte kanskje bonusspørsmålet dårlig: Hvis jeg sier at jeg gjerne vil inn i militæret og samtidig ta et fag der. Da vil de vel gjerne ha meg inn selv om jeg har dårlig syn? Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 De har en klart definert grense på hvor dårlig syn man kan ha, dårligere enn det, kommer ikke inn. Nå vet jeg ikke hvor denne ligger, men er sikkert ikke så vanskelig å finne ut. Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Formulerte kanskje bonusspørsmålet dårlig: Hvis jeg sier at jeg gjerne vil inn i militæret og samtidig ta et fag der. Da vil de vel gjerne ha meg inn selv om jeg har dårlig syn? De blåser i om du vil ta ex.phil eller ikke. At du vil ta ex.phil vil ikke veie opp hvis du har for dårlig syn. Hvis du ikke blir innkalt pga syn og likevel vil gjennomføre, så ta en telefon til vernepliktsverket, eller send en søknad. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå