Gå til innhold

Min første vannkjøling og casemod?

Anbefalte innlegg

Var ikke helt sikker på hvor jeg skulle legge dette men jeg endte med og legge det ut her.

Skal (kanskje) kjøpe meg dette:

Varenr. Ant. Art.Navn Eksl.mva. Inkl.mva.

AC21113 1 stk. AC vannblokk, CPU, "cuplex EVO" 670,01

AC23325 1 stk. AC vannblokk, GPU (GeForce4), "twinplex" 385,01

AC41002 1 stk. Eheim 1048 vannsirkulasjonspumpe 470,01

AC34901 1 stk. AC brakett, for "aquatube" 70,01

AC34102 1 stk. AC vanntank, "aquatube", Blå 435,01

AC31021 1 stk. AC radiator, "airplex EVO 120" 375,01

AC32021 1 stk. AC radiatorgrill, for "airplex EVO 120" 120,00

TS1150710 50 stk. Slange, PVC, klar, 10mm ID (3/8"ID) 100,01

113505R 10 stk. Slangeklemme, Ø9.6 - Ø11.3 70,11

AC24115 1 stk. AC vannblokk, chipset, "twinplex" 365,00

CAS01P 1 stk. Shim for AMD XP/Duron/T-bird, Kobber 48,00

AS33G 3 stk. Arctic Silver 3 Thermal Compound 237,01

SBCCGR30 1 stk. Sunbeam Kald Katode, 30cm, Grønn 55,00

SBLL3GR 1 stk. Sunbeam Lazer LED, 3 stk, Grønn 125,00

SBTSGR 20 stk. Sunbeam Thumbscrew, Grønn 100,01

SBCOYE09 20 stk. Kabelsamler, Ø9mm, Gul 100,01

UVPEN 1 stk. Tusjpenn, UV 65,00

SBLL3UV 1 stk. Sunbeam Lazer LED, 3 stk, UV/Blacklight 125,00

--------------------------------------------------------------------------------

Dette blir til sammen i underkant av 4000kr.

noen som har dette erfarenhet med dette vannkjølings systemet?

har jeg glemt noe??

følger det med monterings skruer??

er det nok med 120mm radiator? skal eventuelt kjøpe en til vis jeg finner ut at jeg har plas til det.

noe annet dere kan anbefale meg, dette blir min første casemod også, har jeg tatt vann over hodet. jeg mener er det virkelig så vanskelig som fattern skal ha det til, og kutte i hard plast? burde jeg kanskje invistere i et alluminiumskabinett?

Hvor ofte må jeg bytte vann?

p.s jeg har basic settet til kald katoden, pluss den lyd følsomme strømmstyreren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AC er rimelig ferskt i Norge så vidt jeg vet. Mulig du blir førstemann? :-)

Regner med at det følger med festeskruer, men send en e-post for sikkerhets skyld.

Det holder med en "singel" radiator, men skal du allikevel kutte i kabinettet får du kanskje plass til den dobble nede foran.

Hverken hardplast eller blikk er problematisk å skjære i. Men lag en tegning først og ta deg god tid.

Når først systemet er igang er det ganske vedlikeholdsfritt, og vann trenger du bare å bytte hvis det blir matt i fargen.

Når summen allikevel blir såpass høy burde du bytte ut PVC-slangen med Tygon. Når slangen skal innom tre blokker blir det mye krappe svinger. PVC-slangen er ganske stiv og du kan risikere at den "klapper sammen".

Komponentene ser både stilige og solide ut.

Rart at ikke Overklokking.no har tatt en test enda.

Er du stiv i tysk kan du finne noen tester via Google.

Lenke til kommentar

husk overganger til eheim pumpenes inn og utgang.

er vel strengt tatt ikke nødvendig med radiator grill om den blir stående innvendig og bak fronten på kabinettet. Tetter bare igjen.

Var inne på tanken om ac vannkjølingssystem, men likte bedre innovatek sin utvendige vanntank så tok innovatek sett istedet.

Lenke til kommentar

grillen er fordi jeg skal feste den i toppen av kabinettet. fant ikke tygon på microplex og jeg vet ikke om jeg er villig til og betale den extra frakten men jeg var jo inne på tanken selv.

NEi!! jeg ble ikke førstemann!!! :(:(

vel si ifra om det funker ordentlig a, jeg har ike helt økonomien på min side nå. for jeg skal låne penger til fattern så han kan betale tlf (den er vel min skyld, sitter fortsatt på isdn :( ) og strøm regning.

så det blir i så fall til neste lønning, eller neste besteforeldre eller grantante dør og etterlater seg penger til meg så jeg kan få meg PC utstyr :D

Lenke til kommentar

4000kr er mye, men har du rå til å bruke så mye til bare kjøling av cpu'n ! så er det vell ingen som hindrer deg i det !

Men det nok ikke no problem å spare noen hundrelapper, kutte ut sånn som griller og penner osv.....

Og please si at du ikke skal øderlegge det systemet til 4000kr ved å putte det inne i et sånn chieftech kabinett som ALLE har !!

Lenke til kommentar

jo det er et chieftec kabinett :D

tenkte jeg skulle kjøpe meg et falcon eller noe lignende på microplex, men det er så dyrt med 2000 kr for et kabinett uten strømforsyning.

det er ikke bare til kjøling av cpu da.det er til gpu og nb også. ellers hadde jeg spart nærmere 800kr på og fjerne dem. kjøpte kanskje litt mye slange.

grillen er kanskje ikke nødvendig den heller nei. tenkte den bare skulle se litt bedre ut. som sagt så har jeg et chieftec kabinett, og jeg gjør det beste ut av det :D

er det et spesielt kabinett,gjerne full eller bigtower, om kan anbefales og som ikke alle har??

katoder, uv penn, vann som ser ut somm grønt slam. Jeg vil ikke vbare være en som har pc på TG. jeg skal være han med det eneste ordentlig stilige chieftec kabinettet. "jeg har en drømm".....

edit: jippi min 123'nd post. mojo:D

Lenke til kommentar

Du finner de overgangene du trenger på den tabellen som ligger på microplex sine sider. (Se på pumpen du har valgt og så på tykkelsen på slangene. Produktnr ligger der så bare å søke frem og lime inn.)

om du vil spare litt penger så tror jeg at du kan kutte ut chipsettkjøler da en zalman ribbe med en 12db kabinettvifte i nærheten er bra nok.

dessuten er mye dill og dall bare i veien mener nå jeg.

ps. om du vil ha røde dioder/lys i maskinen så kan kanskje et bremselys fra biltema være effektivt.

Lenke til kommentar

jo, det er jeg forsåvitt enig i.

angåendemitt lille prosjekt, det har blitt tenkt igjennom og jeg har funnet noe annet.

nemlig dette kabinettet:

http://www.microplex.no/rubweb/prodpages/s...3b/sf201t3b.jpg

og så kjøper jeg heller bare dette, for system tempen min er stabil på 16c- 23c og det er vel ikke mye, vannkjølings systemet:

AC vannblokk, CPU, "cuplex EVO"

- Socket A På lager 670,00

AC41002:

Eheim 1048 vannsirkulasjonspumpe

På lager 470,00

AC34302:

AC vanntank, "aquainject", Blå

På lager 335,00

AC31021:

AC radiator, "airplex EVO 120"

På lager 375,00

TS319660604:

Slangenippel, messing, 1/4"BSPx3/8"ID

Ubekreftet

lev.dato 31,00

Tygon R-3603 slange.

Ultramyk og fleksibel slange for bruk til vannkjøling. Kraftig og slitesterk. Pris er pr 10 cm. Målene er innvendig diamter.

Varenummer: Tygon3603

Type: 3/8"

Product Price: NOK

Antall: 30

er det noe jeg har glemt nå?

tror det er riktig nippler, men er det det?

hørt fra en kammerat åp skolen i dag at hardisken burde kjøles ned, men det er vel bare piss. trenger vel ikke så jævlig lang levetid på de diskene, de holder vel i 4 år uten kjøling. det er vel bare sløsing, eller?

Lenke til kommentar

Bra, ikke kjøp Cheiftech ! slev om de andre er dyre. Du har sikkert rå til det, ettersom du kjøper vannkjøling til 4k.

Silokon slanger holder egentlig. men jeg skal ikke stoppe deg til å kjøpe tygon.

Har PVC selv, og er fornyød jeg.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte AC sitt vannkjølingssett med blokker for CPU og GPU, eheim 1248 med AC vanntank, "aquainject".

Jeg sleit enormt med å få ut luft. Ga opp og laget meg en egen tank hvor jeg kunne senke ned pumpa.

Ellers er jeg fornøyd med AC sitt system. Litt vrient å få på slangeklemmer på GPU, men etter litt banning, så kom de begge på.

Vet ikke om noen andre har svart på det, men festeskruer til CPU medfølger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...