Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilke dimmensjoner passer bilen?

Marsan

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har fått en punktering på ett av de nåværende vinterdekkene mine. De er forøvrig veldig slitte så det er bedre å skifte alle før det blir flere punkteringer. Kjører forøvrig på reservehjul inntil videre noe som ikke er spesielt smart. Grunnen til at jeg poster her er fordi jeg lurer på hvilke dekkdimmensjoner jeg bør gå for. Det står 195/65/14 i vognkortet. Noe som er en litt vanskelig dimensjon å få tak i rundt om kring (jeg bor i trondheim). Alle de forhandlerne jeg har ringt har foreslått andre dimensjoner (f.eks 185/75/14), men hvordan kan jeg vite at dette blir bra i forhold til hastighet/speedometer og alt mulig andre ting. Jeg har virkelig ikke så god peiling på bil så jeg trenger litt råd her. Et tips om en billig dekkforhandler i Trondheim tas også god imot :)

Marsan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er bombesikker på at det ikke er 15 til slutt? 195/65-15 er en av de mest vanlige dimensjonene på litt større biler.

Rulleomkretsen (omkretsen til hjulet) kan ikke forandres med mer enn 5% (større eller mindre). Holder du deg innenfor hva som er lovlig så blir ikke speedometeret nevneverdig feil.

Hvis du er skikkelig lur så sender du en mail til kommunen og spør om refusjonsordningen for piggdekk er benyttet på din bil. Hvis den ikke er det så kan du samle sammen 4 piggdekk og levere inn når du kjøper nye piggfrie dekk og få utbetalt 1000kr fra trondheim kommune ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvis du finner ut at du skal sette på dekk som er smalere må du passe på at du ikke havner under belastningskoden bilen er typegodkjent med, på 195/65R15 er belastningskoden 91, setter du på 185/65R15 er belastningskoden 88. Altså står det 89, 90 eller 91 i vognkortet ditt og du setter på mindre er dekkene ulovlig selv om du holder 5% grensa.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Erik Braseth: Hei, takk for svar. Jeg er sikker på at det er 195/65/14 som står i vognkortet. Det står også på dekkene, men jeg tror det blir en annen dekkdimmensjon ettersom de er ganske vanskelig å finne. Jeg får faktisk ikke refusjon på de fire piggdekkene. Jeg skal kjøpe nye piggdekk, det kreves kjøp av piggfrie for å få refusjon på dekkene (250x4). Bilen står heller ikke registrert på meg, da det står i det refusjonsskjemaet at registrert bileier må være boende i trondheim kommune eller jobbe der. Jeg har også betalt 1200 for piggdekkoblat og jeg tviler på at jeg får tilbake de pengene.

Almar84: Takk for svar, veldig informativt og veldig oppklarende. Skal se hva som står i vognkortet om belastningskode.

Lenke til kommentar

Trådstarter: du kan _lovlig_ endre rulleomkretsen på hjulet med +/- 5%. Derimot, så må du ha rett Load index (eller større).

Hvis LI'en til bilen din støtter det, vil jeg anbefale 185/65R14. Hvis ikke, gå for 185/70R14. 195/65R14 er dessverre ukurant i disse dager.

Det er meget fornuftig å gå over til en vanlig dimensjon når du først skal bytte alle fire dekkene. Du vil nok få tak i piggdekk i 195/65R14, men mange av de store produsentene avslutter produksjon av ukurante dimensjoner, og de du faktisk får tak i er gjerne basert på utgåtte mønster. Trenger du da i ettertid to nye dekk, vil du slite med akkurat samme problemet.

185/65R14, 185/70R14 og 175/70R14 er vanlige dimensjoner som du vil finne i de mest moderne mønsterene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei SilverCRX, takk for informasjonen. Men jeg sliter litt med å finne dekk fortsatt. Jeg fant ut at belastningskoden er på 89 (se vedlagt vognkort). Jeg får liksom liksom ikke standarddekk med den felgstørrelsen til å matche belastningskoden. Kan jeg gå opp i felgstørrelse? (må selfølgelig kjøpe nye felger da)

post-69629-1196767484_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det du kan prøve å få tak i er XL dekk, altså dekk med større belastningskode enn normalt på tilsvarende dimensjon. Ta 185/70R14 som har tilnermet lik rulleomkrets som din bil, her er normalt belsatnings koden 88, men finner du XL dekk er belastningskoden 92, altså er 185/70R14 XL ett dekk som er lovlig på din bil på alle pungter og passer på dine felger. Vet at Nokian Hakkapeliitta 5 opererer mest med XL dekk, men dette er jo ett piggdekk og siden du bor i tr.heim er kanskje ikke dette ditt beste alternativ.. Men du kan spørre etter denne dimensjonen hos en forhandler der nede.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Har vært å sett på Nokian sine sider (siden jeg vet dem har XL dekk..)

Dem har 2 typer vinterdekk som er lovlig på din bil

Piggfritt: 185/65R14 90 R XL (Hakkapeliitta RSi)

Piggdekk: 185/70R14 92 T XL og 185/65R14 90 T XL (Hakkapeliitta 5) (185/65R14 90 R XL finnes også i hakkapeliitta 4)

Men 185/70R14 er det som er nermest lik din orginale dimensjon på rulleomkretsen (0,8 % større, 185/65R14 er 2,1% mindre)

Edit: Nokian er forøvrig testvinner i bladet MOTOR (NAF bladet) i år.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Wow, fantastisk resonnement Almar84, takk for den. Jeg tok en telefon til min kommende svigerfar og han hadde hørt med en kompis som jobber hos en dekkforhandler og fant ut at 185/70/R14 var det beste å gå for. Han sa også at man kunne bruke dekk med belastningskode 88 til disse dekkene. Jeg tvilte litt men jeg slipper å betale med en gang og svigerfar får gode rabbater.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

ingen problem å kjøre med 88 dekk på din bil men det er ikke låv. blir du stoppet i kontroll av biltilsynet risikerer du bot. Hvis det blir oppdaget på en eu-kontroll risikerer du også 2`er feil på dette. Som sakt så har 185/70R14 XL en belastningskode på 92. dette dekket er helt lovlig iflg. vognkortet ditt

Lenke til kommentar

Har til dags dato aldri hørt om noen som har fått bot pga. ett punkt for lav LI..

Er du normalt heldig burde du faktisk klare å få bilen EU-godkjent med de dekkene også. Folkene på verkstedet bør skjønne at det er forsvinnende lite det er snakk om (en person ekstra i bilen har nok mer å si).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Kanskje litt OT men min oppfattning av politi/tollere/biltilsyn er at dem bruker ikke skjønn, dem går konsekvent etter boka pungt for pungt. Har fått bot for så mye idiotisk siden jeg ble billist at jeg har fått disse i vranghalsen. Har funnet ut at det likeste er å ha alt på stell, da virker det nesten som at dem blir irritert når dem bruker sine 15-20 minutt på deres "tekniske" kontroll uten å finne noe å gi bot for. Grunnen til at det har blitt brukt 195/65R14 på denne bilen er belastningskoden. Ingen andre 14" har en slik høy verdi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...