Mr.Rogers Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Jeg er en semi ivrig DVD samler, derfor laster jeg ofte ned filmer og så kjøper jeg de filmene jeg synes er verdt å ha i samlingen:) Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Må legge til det at Norge ligger såpass back på filmer som kommer på kino gjør også at jeg laster ned. (eks: 3:10 to Yuma, No Country for Old Men) Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Jeg er en semi ivrig DVD samler, derfor laster jeg ofte ned filmer og så kjøper jeg de filmene jeg synes er verdt å ha i samlingen:) Samme her, det gjelder også CD-er.. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 1. Lettere tilgjengelig. I dag trenger man kun skrive inn navnet på filmen, deretter trykke download, så har man filmen innen en halvtime-tre timer, avhengig av linjekapasiteten. 2. Slippe å betale 3. Enkelte hverdagstøfler føler seg litt tøffere når de gjør noe så kriminelt som å laste ned en film. Omtrent på samme måte som kleptomane. De fleste synes det går greit å betale for filmen mens enkelte får et slags kick av å laste den ned - et kick som faktisk kan overgå det å se filmen. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Har jobbet med en forskningsrapport om ungdoms holdning til piratkopiering den siste tiden, og omtrent halvparten oppga at de lastet ned fordi det var gratis og/eller bedre tilgjengelig. Sjeldent det ble oppgitt andre grunner. Ehh, hvis omtrent halvparten oppgir gratis eller bedre tilgjengelig, så har vel også omtrent halvparten oppgitt andre grunner. Vil ikke kalle det sjeldent. Ørjan... Lenke til kommentar
athorb Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Noe som er relevant, og som jeg ikke nevnte, er at på dette spørsmålet var det litt over ti svaralternativer, og resten av prosentene var omtrent jevnt fordelt på disse (med unntak av at omtrent 15-20% lastet ned for å ha fri bruk av filene. Relativt høy prosent det også, burde kanskje nevnt det, men er jo ikke i nærheten av de mest populære grunnene). Og bare for å unngå eventuelle misforståelser; man kunne krysse ved flere alternativer. Lenke til kommentar
Chevelle Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Laster ned filmer med god samvittighet. Det som er bra blir alltid kjøpt når den kommer på dvd og resten går i søpla. Kvaliteten er jo også grei på mye av det som legges ut og da er ikke alltid man klarer og vente til den kommer på kino eller dvd. Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Jeg ser flere oppgir at bedre kvalitet er en grunn. Jeg lurer på hvor dere laster ned, for når jeg har lastet ned får jeg bare crap. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Som sagt før:- Bedre kvalitet (HD) - Gratis - mye raskere og enklere - Enklere å ta "backup" av - Og ikke minst utvalg Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Som lærling er ikke film førsteprioritet pengeveien. Utrolig lett å få tak i. Ypperlig kvalitet på varen. Man får ofte sett filmen lenge før den kommer til landet. Men. Så må det også komme klart frem at jeg har spandert mer en nok av penger på filmbransjen. Bare å ta en titt i dvdprofilen min.. Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 (endret) Hvorfor laster folk piratkopier? - Tilgjengelig 24/7, hele året - Godt utvalg - Man får filmene tidligere. - Rask tilgang til det man ønsker - Videofiler direkte på harddisk, DVD-plater tar for mye plass på reise (laptop) Men for å si det sånn: kommer det en nettbutikk som tilbyr alt dette til en ikke altfor syk pris (100-150 er vel en grei pris) velger jeg det glatt, så det er ikke pengene det står i. Endret 24. november 2007 av IQ Lenke til kommentar
phax Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Hvorfor laster folk piratkopier? Hvorfor startet du denne tråden? Lenke til kommentar
zonko Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 - Tilgjengelig 24/7, hele året- Godt utvalg - Man får filmene tidligere. - Rask tilgang til det man ønsker - Videofiler direkte på harddisk, DVD-plater tar for mye plass på reise (laptop) Har akkurat samme grunner. Laster også ned serier om dette ikke blir OT. Hovedgrunnen er at det generelt tar år og dag før episodene kommer til norsk tv, om jeg er så heldig å ha kanalen. Samme treighet med Dvd, men da koster det også. Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Har flere grunner til at jeg laster ned filmer. At det er gratis er jo én ting, men det er ikke det mest avgjørende. Hovedgrunnene er nok at jeg kan få tak i omtrent hvilken som helst film jeg vil uten å bevege meg en meter. Altså tilgjengelighet, lettvinthet. Tror det er det som driver de fleste til å laste ned film, at det er så lettvint. Det er litt mer stress med å gå i platebutikken og kjøpe filmen (dersom de har den). I tillegg er det ofte mange filmer som kommer til Norge mye senere, og det vil jeg ikke alltid vente på. Jeg er av dem som laster ned filmer og ser dem, og så kjøper jeg DVD-en av de filmene jeg føler er verdt å bruke penger på. (Ja, flertallet av dvd'ene jeg kjøper er av filmer jeg allerede har sett). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Jeg bruker alle pengene jeg har på film og musikk allerede, så jeg laster ned både for å sjekke ut nye greier jeg er usikker på og for å utvide horisonten min. Det er vanvittig mye film jeg aldri hadde hørt om hvis det ikke hadde vært for et par utmerkede nedlastingssteder. Når man studerer film, er det også kjekt å ha tilgang til det enorme filmbiblioteket internet faktisk er. Jeg angrer ikke på at jeg laster ned, for jeg vet at jeg allerede bidrar så mye som jeg kan til både musikk- og filmbransjen. Når det gjelder opplasting er det litt anderledes, for her vet man jo ikke hvorvidt de som laster ned er av samme moralske oppfatning som deg selv. Lenke til kommentar
WhoWantWhat Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Jeg bruker så og si alle pengene mine på film, jeg laster nesten aldri ned. Med mindre det er filmer som ikke kommer ut i Norge eller det er filmer som jeg synes ser sånn halvinteressante ut - da laster jeg ned og sjekker ut, liker jeg det jeg ser kjøper jeg det også når det kommer på DVD. Lenke til kommentar
modin Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Har jobbet med en forskningsrapport om ungdoms holdning til piratkopiering den siste tiden, og omtrent halvparten oppga at de lastet ned fordi det var gratis og/eller bedre tilgjengelig. Sjeldent det ble oppgitt andre grunner. 18 åringer skriver ikke forskningsraporter de gjør prosjektarbeid, det er fint at dere gjør spennende ting på den vidregående skolen din, men prøv å ha litt respekt ovenfor de som faktisk driver med forskning på universitetene. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Jeg er veldig glad for at jeg lastet ned Transformers og ikke kjopte den. Den var egentlig ikke verdt den bandbredden og tiden det tok a laste ned 700MB. Hvis jeg hadde visst den var som den var, hadde jeg heller lastet ned en Linux distro bare for a laste den opp til andre. Jeg synes det burde blitt oprettet noe greier som man kunne selv gi sa mye penger som man syntes filmen var verdt. Hadde jeg hatt jobb hadde jeg gitt penger til flere, men siden jeg ikke har jobb, alt for mye skole, og ingen ukelonn har jeg et lite problem med penger. Lenke til kommentar
athorb Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Har jobbet med en forskningsrapport om ungdoms holdning til piratkopiering den siste tiden, og omtrent halvparten oppga at de lastet ned fordi det var gratis og/eller bedre tilgjengelig. Sjeldent det ble oppgitt andre grunner. 18 åringer skriver ikke forskningsraporter de gjør prosjektarbeid, det er fint at dere gjør spennende ting på den vidregående skolen din, men prøv å ha litt respekt ovenfor de som faktisk driver med forskning på universitetene. Kall det hva du vil. Her er rapporten, et prosjekt var det jo, men du kan jo bedømme selv om du mener det er forskning eller lekeforskning. Lenke til kommentar
modin Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Jeg mener at 200 er alt for liten gruppe, og bruke som statistisk grunnlag, i hvertfall når du kommer med hypoteser om forskjellige alderstrinn, og andre undergrupper innenfor dette statistiske grunnlaget. Når dere skriver om 92-kullets høyere nedlastningsfrekvens enn 91 og 90-kullet, og det er snakk om 5 årskull dere undersøker her. Så vil det si at dere da har et statistisk grunnlag på 40 for å komme med deres konklusjoner om hvordan hvert årskull fungerer, og her er feilkildene store. Desuten er det verdiløst å spørre ungdommer som er på forskjellig stadier i utviklingen, og så komme med konklusjoner om at det er hurtigheten i den teknologiske utviklingen som gjør det. Konklusjonen er selvsagt helt feil, kilden til forskjellen er at ungdom på 18 har andre ting å gjøre enn å sitte hjemme foran datamaskinen i motsetning til 15 åringer. Det korrekte hadde selvsagt hvert å spørre ungdommene når de var på samme stadie i utvikling, dvs. la undersøkelsen gå over flere år. Kan dere si mye om forskjellen mellom gutter og jenter, da jeg antar at disse ikke fordeler seg likt mellom musikk eleven og media elever. Undersøkelsen kan derfor raskt bli en undersøkelse mellom forskjellen på musikk og media elever. Jeg aner ikke hvilken tradisjon vitenskapkvinnen dere snakket med kom fra, men nå finnes det jo tradisjoner innenfor mediavitenskap, som stort sett bare gjør kvalitative undersøkelse, og for dem vil en kvantitativ undersøkelse med 200 være et enormt statistisk grunnlag. 200 kan være nok, men da skal man bruke svært langt tid på å velge kandidater, slik at de representerer et tversnitt av gruppen dere vil undersøke. Når dere bare spør musikk og media studenter har dere vel neppe gjort det, er det en undersøkelse som er relevant for hele Fredrikstad? Nei neppe, hvem tar feks musikk og media på vidregående, vi kan anta at det er ungdom som er over gjennomsnittet interesert i enten musikk, eller film og tv serier, vi vet at ungdom som går musikk og media som regel har middelklassebakgrunn (og er dermed ikke representativ for hele Fredrikstad.) osv. Undersøkelsen kan problematiserer med en tekst som er minst like lang som deres oppgave. Problemet er ikke at det dere gjør er noe galt, synes det er en utrolig fin oppgave jeg , men synes det er litt vel frekt å freidig å kalle det forskning. For det er verdiløst som grunnlag for den reele situasjonen, hverken i Fredrikstad eller en gjennomsnittlig norsk by. Hvis jeg hadde gjort tilsvarende undersøkelse av ungdom på frisørlinja og mekken i feks. Ålesund hadde jeg kommet fram til helt andre resultater, i Fredrikstad også for den saks skyld. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå