Gå til innhold

100k ohm Pot meter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm... 0-200 sier du? Det jeg tengte på var at vifta skal slutte å gå når jeg vrir pot meteret heilt av..... jeg skal bruke dette på Ermax, og Titan vifter.... Skal så klart ha 1/2W Potmeter ja.. men Bruker BC 337 Transisistor åsså... eller 338... Så jeg ikke svir av pot meteret.... Men tilbake til 200ohm:

 

Titanvifta: 0.28A

 

Så vist jeg bruker 200 ohm, så på full motstand så får vifta: 0,06A

jeg har ikke så mye peiling på elektro, men regner med at vifta stopper da ja?? Men den får alikavell litt strøm, så den "Brenner" ikke opp da??? Det var det jeg tengte med den 1k eller 100k potmetert!

 

Takk for veldig raske svar! Må bare si at vi i forumet er raske ass! : :yes::yes:

Lenke til kommentar

jeg har prøvd et 100k og 10k pot meter og disse funker jævlig dårlige... ca 2mm og justere på fra vifta går fra fullt til stillestående....... fikk beskjed om att disse pot meterene skulle fungere fint fra el-buttiken jeg kjøpte dem i..... men det gjorde dem ikke.... de selges billig viss det er noen som vil ha dem.......P.S. si ifra hva slags pot meter du finner ut att funker bra.....

Lenke til kommentar
Hmm... 0-200 sier du? Det jeg tengte på var at vifta skal slutte å gå når jeg vrir pot meteret heilt av..... jeg skal bruke dette på Ermax, og Titan vifter.... Skal så klart ha 1/2W Potmeter ja.. men Bruker BC 337 Transisistor åsså... eller 338... Så jeg ikke svir av pot meteret.... Men tilbake til 200ohm:

 

Titanvifta: 0.28A

 

Så vist jeg bruker 200 ohm, så på full motstand så får vifta: 0,06A

jeg har ikke så mye peiling på elektro, men regner med at vifta stopper da ja?? Men den får alikavell litt strøm, så den "Brenner" ikke opp da??? Det var det jeg tengte med den 1k eller 100k potmetert!

 

 

Siden du skal bruke en transistor, tror jeg ikke denne utregningen stemmer, det blir ikke det samme når du kobler inn en transistor.

Lenke til kommentar
Hmm... 0-200 sier du? Det jeg tengte på var at vifta skal slutte å gå når jeg vrir pot meteret heilt av..... jeg skal bruke dette på Ermax, og Titan vifter.... Skal så klart ha 1/2W Potmeter ja.. men Bruker BC 337 Transisistor åsså... eller 338... Så jeg ikke svir av pot meteret.... Men tilbake til 200ohm:

 

Titanvifta: 0.28A

 

Så vist jeg bruker 200 ohm, så på full motstand så får vifta: 0,06A

jeg har ikke så mye peiling på elektro, men regner med at vifta stopper da ja?? Men den får alikavell litt strøm, så den "Brenner" ikke opp da??? Det var det jeg tengte med den 1k eller 100k potmetert!

 

For det første; du skal garantert ikke ha 337 for den gir negativ spenning ut.

 

Så praktisk spenningsregulering: ta en titt på dette eksempelet fra ELFA.

 

Spenningen ut er gitt ved:

 

Vout=1.25(1+R2/R1)

 

Der R1 er en fast motstand og R2 er pot'en din.

 

Denne kan utledes fra kretsen.

 

R1 bestemmer hvor mye støm som går i regulerigns-grenen. Det må ikke gå så mye strøm at vi brenner motstandene, men samtidig ønsker vi at det skal gå så lite strøm at vi får god dynamikk over pot'en. 240ohm er en grei verdi å ta utgangspunkt i.

 

Velger du en pot på 1k vil du maksimalt kunne få 6.45V ut. Men 338 har også en minimal differanse mellom inngangs og utgangs spenning p 3Vså for å oppnå max styrke på vifta må du mate regulatoren med mist 15V og ha en pot på 2k.

 

Velgerdu en større pot en dette vil du kunne regulere opp spenningen over 3V grensa og du risikerer å brenne regulatoren.

 

Velger du en mindere R1 kan du greie deg med 1k pot. R1 på 120ohm og en pot (R2) på 1k gir regulering opp til 11.7V (forutsetter min 15V inngangsspenning)

 

Så kan vi ta en titt på minimums spenningen: Skur du R2 helt av vil du få en utspenning på 1.25V. Dette er nok langt under minimums spenningen på vifta så den vil nok stoppe å gå før dette. En løsning til dette er å sette en motstand til i serie med R2. Hvis denne også er en pot kan min. spenningen reguleres til å passe den enkelte vifta.

Lenke til kommentar

Nå snakker vi her om variable spennings-regulatorer (338, 317 osv), så det er ikke så stor variasjon i oppkoblingen. Det er sågar referert til et dataark tidligere i tråden. Og det eneste man trenger å vite om vifta er at den ikke trekker mer strøm en regulatoren klarer å levere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...