Gå til innhold

Nedgiring, innom alle gir?

Ondskapen

Anbefalte innlegg

Å sleppe gassen er noko veldig mange ikkje er så glad i ser eg. Ved kjøring i kø og fram mot rundkjøringar er det full gass, brems, gire ned og gass igjen. Betre å slakke litt på gassen, skal ikkje så mykje til før du mister 5-10 km/t, bremse siste stykke, gire ned til 2./3. og kjøre vidare

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mhm, det er faktisk så enkelt som du beskriver Zeph. Det kalles "planlegging i kjøring", og de fleste lærer forhåpentligvis dette når de tar sertifikatet. For eksempel, om du nærmer deg et lyskryss, hvor det er rødt lys - slipp gassen 100 meter før du kommer til krysset, og trill sakte fram mot krysset. Da vil du mest sannsynlig ha fått grønt lys når du kommer fram til krysset. Slik slipper du både slitasje på gir og kløtsj, samt at du sparer MYE bensin fordi du slipper start/stopp-sluket siden du holder konstant fart.

Lenke til kommentar
jeg pleier å hoppe over ett gir eller to når jeg bremser slik, ingen vits i å dra innom alle girene på hurtig nedbremsing.

edit: har ett passe godt argument for at du ikke skal gjøre det, det tar bort oppmerksomheten fra andre ting hvis du må gire, bremse og følge med trafikken.

Litt svakt argument men...

Dette er riktig....

Lenke til kommentar
edit: har ett passe godt argument for at du ikke skal gjøre det, det tar bort oppmerksomheten fra andre ting hvis du må gire, bremse og følge med trafikken.

Litt svakt argument men...

Liten kommentar på siden her. Om ikke giring foregår automatisk tyder det på at man ikke har kjørt nok. Vil tro de fleste kjenner bilen sin såpass godt at de vet både hvordan og når de skal gire, helt på automatikk. Så vil påstå det er et veldig svakt argument :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
NIrD, om jeg leste posten din rett, vil jeg tro du burde tatt et kurs i "flyt og økonomisk kjøring". Å råkjøre fram til et kryss/rundkjøring, før man brå bremser og bytter ned til første gir er det dummeste jeg har hørt ...

--

Til topic: Å bruke alle girene ved nedbremsing er bare tull,

- Det sliter unødvendig mye på gir/girkasse og kløtsj

- Det er tungvindt

- Du vil få lengre bremsedistanse

skjønner ikke hvor det står i posten min om råkjøring mot et kryss/rundkjøring og brå bremsing.

hvis bilen står i ro er 1.gir valgt deretter velger man gir etter turtall og hasstighet.

Lenke til kommentar

Blir irritert av og høre at folk her er enig med meg, men kjørelæreren min sier at jeg gjør feil.

Har snakket med noen venner av meg også, og noen av dem girer faktisk innom alle girene. Dette gjorde de før de begynte og kjøre hos kjøreskole.

Men må snakke med kjørelæreren på Onsdag.

Lenke til kommentar

Ja, vær så snill å gjør det - fint om du kan få han til å forklare hvorfor han mener du skal ta turen innom alle girene. I tillegg til alle grunnene jeg har nevnt ovenfor, husker jeg også min landeveiskjøring. Var et tilfelle hvor vi skulle ned fra 90 km/t (5. gir), hvor jeg brukte alle girene, "det var unødvendig" var beskjeden jeg fikk ;)

Lenke til kommentar

Da var kjøretimen over.

Han sa det at det ikke økte drivstoff forbruket, da man ikke brukte gassen. Han var skeptisk på ekstra slitasje på klutsj/girkasse. Grunden til at jeg skulle gjøre det var at jeg skulle treffe riktig gir når jeg girte ned. Sånn at jeg ikke girte for lavt.

Lenke til kommentar
Da var kjøretimen over.

Han sa det at det ikke økte drivstoff forbruket, da man ikke brukte gassen. Han var skeptisk på ekstra slitasje på klutsj/girkasse. Grunden til at jeg skulle gjøre det var at jeg skulle treffe riktig gir når jeg girte ned. Sånn at jeg ikke girte for lavt.

Da er det vel slik at du enda ikke klarer å beregne fart/gir, men da burde han vel også lære deg dette.

Lenke til kommentar

Akkurat.. Da er det jo nogenlunde forståelig hvorfor han sier det.. Men likevel er det ingen som nekter deg å gjøre det på oppkjøringen! :)

Men til det med drivstofforbruk. Man bruker da mer bensin ved å gå innom alle girene? For da bruker man clutchen totalt mer i løpet av nedbremsing, og motoren bruker jo bensin når den er fristilt, men ikke ved generell motorbrems..

Lenke til kommentar
Akkurat.. Da er det jo nogenlunde forståelig hvorfor han sier det.. Men likevel er det ingen som nekter deg å gjøre det på oppkjøringen! :)

Men til det med drivstofforbruk. Man bruker da mer bensin ved å gå innom alle girene? For da bruker man clutchen totalt mer i løpet av nedbremsing, og motoren bruker jo bensin når den er fristilt, men ikke ved generell motorbrems..

Yupp, det stemmer nok godt. I tillegg vil jeg tøre å påstå at det er bortkastet energi å bruke bremsen, jeg prøver alltid å unngå nedbremsing med bremsepedal, ettersom det så og si alltid resulterer i at man må gi mer gass for og komme tilbake til fart.

Lenke til kommentar

Avpass farten mot kryss ved å slippe gassen. Kommer du i femtegir i 80, kan du f.eks sette bilen i fjerdegir og la den bremse seg helt ned til tomgangsfart for motoren i det du møter krysset. Da putter du den i det giret som passer igjennom krysset. Fordelen med å la den bremse på gir er at motoren holder seg igang av seg selv, altså uten bruk av bensin, kontra om du putter inn clutchen. Da må bilen bruke bensin for å holde seg igang. Jeg er imot å bruke alle girene til å bremse seg ned mot kryss. Ofte unødvendig og skaper økt slitasje ja.

Det dummeste jeg ser hver dag, er folk som SKAL holde maks fart inn mot kryss, og så står på bremsen til 0, for så å gi på igjen. Merkelig kjørestil! bedre å avpasse farten på forhånd å gli rett inn i rundkjøringen eller hva det måtte være uten å måtte stoppe opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...