Gå til innhold

TEST: MSI GeForce 8800 GT OC

Anbefalte innlegg

GeForce 8800 GT ble lansert i slutten av oktober. Oppskriften er enkel; krymp en GeForce 8800 GTX fra 90 til 65 nm, samtidig som man tar bort noen stream-prosessorer internt.

Dermed sitter man igjen med G92, eller GeForce 8800 GT

Vel man glemmer 2 viktige ting. "Kapp kortet til 1 slot, fjern en meget god GTS/GTX kjøler og tilsett vesentlig med varme og støy og du har 8800GT".

Men hvorfor ikke testing i 1920*1200 som er en mye mer brukt oppløsning enn den høyeste dere viser her? 24" er mye mer brukt til spilling enn 30".

Ellers ser jeg at kjøp av 8800GTX brukt til en god pris ikke vil straffe seg på min 24".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
....

25% headroom til hva? 100 grader? Hvorfor er det en magisk grense?

AtW

Seriøst?

Så HW anbefaler gjerne skjermkort som holder 100grader? Dere ser INGEN problemer med det?

Dere mener også at så høy temperatur ikke har noen vesentlig innvirkning på produktets levetid?

Dere ser heller ikke problemer med varmen ved en slik temperatur, og mener at det ikke er varmere rundt enheter som har kjernetemp på 100grader en enheter som har kjernetemp på 50grader, så lenge de har samme tdp?

Min erfaring er at underdimensjonerte kjølere spyr ut luft med farlig høy temp, særlig med lav luftgjennomstrømming. Dere mener altså at slik luft er ufarlig for de andre komponentene i maskinen? Hvordan forklarer dere dette når slik luft er varmere enn arbeidstempen til de andre komponentene i maskinen?

Jeg bare lurer på hvorfor Xbox360 har ett fenomen som "ring of death"?

Jeg står ved at artikkelen har en alvorlig svakhet. Dere bør evaluere kjøleløsninger når 8800GT kortene er kjent for 90grader under ideelle forhold. Jeg blir ikke beroligget av tilbakemeldinger fra en bruker moderator heller, da det som er skrevet i denne tråden vitner om manglende erfaring og gangsyn i mine øyne.

Lenke til kommentar
Hmm... Skal kjøpe meg ny PC snart, men nå ble jeg litt i tvil. Bør jeg kjøpe 8800GT eller GTS (evt. GTX) hvis jeg skal overklokke?

8800GT er en god og billig brikke, du trenger bare en bedre kjøler.

Det ryktes at det kommer en oppgradert gts basert på 8800GT brikken. Denne har trolig dualslot kjøler, og vil trolig klokke bedre, men være dyrere. Nåværende gts yter dårligere enn GT.

Lenke til kommentar
24" skjerm, kjøp GTX. Hvis ikke kjøp GT, men vær beredt på at du må bytte ut standard GT kjøleren.

Et siste alternativ med bedre kjøler er HD3870 som koster mindre enn GT.

hvorfor bytte kjøleren ? mitt 8800gt ligger på 70 grader på load. kan ikke si det er så ille.

Lenke til kommentar
Det er uansett ikke verdt sin pris idag, så jeg mener at konkurransen ligger imellom GT 8800 og HD 3870. Greit nok at 8800 er et fantastisk kjøp i forhold til de eldre nVidia kortene, men det er jo ikke hele sannheten. Trist at artikkelen ikke inkluderer 'ATI'.

Joda, 3870 er faktisk noe jeg også vurderer. Men når jeg først skal kjøpe nytt kort så vil jeg ha noe som yter enda litt mer. Så jeg vil tør påstå at 8800gt er det som gir mest for pengene.

Men er også enig i at artikkelen burde hatt med 3870!

Table.png

http://www.legionhardware.com/document.php?id=703&p=0

3870 har hdmi, bedre videoplayback & krever mindre strøm. Med en skikkelig vifte og ny bios kan den nok klokkes godt :)

Også forhindrer man muligens konkursen til en av de store drivkreftene i industrien :)

Lenke til kommentar
....

25% headroom til hva? 100 grader? Hvorfor er det en magisk grense?

AtW

Seriøst?

Så HW anbefaler gjerne skjermkort som holder 100grader? Dere ser INGEN problemer med det?

Dere mener også at så høy temperatur ikke har noen vesentlig innvirkning på produktets levetid?

Dere ser heller ikke problemer med varmen ved en slik temperatur, og mener at det ikke er varmere rundt enheter som har kjernetemp på 100grader en enheter som har kjernetemp på 50grader, så lenge de har samme tdp?

Min erfaring er at underdimensjonerte kjølere spyr ut luft med farlig høy temp, særlig med lav luftgjennomstrømming. Dere mener altså at slik luft er ufarlig for de andre komponentene i maskinen? Hvordan forklarer dere dette når slik luft er varmere enn arbeidstempen til de andre komponentene i maskinen?

Jeg bare lurer på hvorfor Xbox360 har ett fenomen som "ring of death"?

Jeg står ved at artikkelen har en alvorlig svakhet. Dere bør evaluere kjøleløsninger når 8800GT kortene er kjent for 90grader under ideelle forhold. Jeg blir ikke beroligget av tilbakemeldinger fra en bruker moderator heller, da det som er skrevet i denne tråden vitner om manglende erfaring og gangsyn i mine øyne.

Det kan være et problem, men det kan også være et ikke-problem, spørs på hvordan chippen er designet, og hvor mye den tåler. Det samme med hvor stor grad tempraturen virker inn på levetiden.

TDP og størelsen på kjøleren er som sagt det vesentligste når det gjelder hvor varmt det rundt en komponent ja.

En maskin har en viss kjølingskapasitet, hvor mye den må kjøle ned avhenger av hvor mye effekt delen produserer, og hvor høy tempratur maskinen kan kjøre på uten problemer, Om man har en mindre kjøler vil effekten være mer samlet, det kan være både en fordel og en ulempe, litt ettersom hvordan kjølingen er lagt opp. Videre er det vel ingen som påstår at det aldri oppstår problemer pga for dårlig kjøling (faktisk har jeg ikek engang påstått at det ikke er for dårlig kjøling på 8800 GT heller)

Forøvrig vil jeg påpeke at jeg uttaler meg som bruker, og således ikke representerer anmelderen eller anmelderens meninger.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
....

Det kan være et problem, men det kan også være et ikke-problem, spørs på hvordan chippen er designet, og hvor mye den tåler. Det samme med hvor stor grad tempraturen virker inn på levetiden.

TDP og størelsen på kjøleren er som sagt det vesentligste når det gjelder hvor varmt det rundt en komponent ja.

...

Disse uttalesene er allerede delvis tilbakevist, og kan lett ytterligere plukkes ifra hverandre. Dette er allerede off topic, så dette får vi skrive om i en annen tråd.

Leserne forstår at høy temperatur ikke er ønskelig og at 90grader er for høyt. Særlig når dette er under ideelle forhold. Det er fare for andre og tredje grads brannskader ved de temperaturene vi her snakker om.

Jeg tror vi skal la dette ligge i denne tråden.

Lenke til kommentar
....

...

Disse uttalesene er allerede delvis tilbakevist, og kan lett ytterligere plukkes ifra hverandre. Dette er allerede off topic, så dette får vi skrive om i en annen tråd.

Leserne forstår at høy temperatur ikke er ønskelig og at 90grader er for høyt. Særlig når dette er under ideelle forhold. Det er fare for andre og tredje grads brannskader ved de temperaturene vi her snakker om.

Jeg tror vi skal la dette ligge i denne tråden.

Nei, det er de ikke, man tar ikke direkte på chippen, sålenge det er en god varmeleder, så vil ribben fordele energien mer eller mindre jevnt over hele flaten, dermed er det ribba og tilført energi som teller for tempraturen (dvs effekten). Om man antar ribba er en dårligere leder, så vil det bare føre til at det tar litt lengre tid før den når tempraturen som er nødvendig for å kvitte seg med nok effekt. Hvis det er så lett å plukek fra hverandre så kom igjen.

Høy tempratur er ikke ønsklig om alt annet er likt, men det er det ikke, det koster mer kjølingsmessig å holde kjernen på en lavere tempratur, det medfører ulemper som høyere pris, større vekt og mer støy. Det er ingen grunn til å kjøle ned ting mer enn nødvendig. Så da er spørsmålet, er 90 grader så varmt at det er et problem? Kanskje, er det så sikkert at det er et problem som du gir inntrykk av? Ikke i mine øyne.

Om du mener det er OT hvor varm brikka er, hvorfor dro du det inn? Personlig synes jeg det er veldig on topic, effektforbruk, kjøling o.l er i mine øyne blant det mest interessante med et skjermkort.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

80-90 grader er nok helt i grenseland for hva en GPU skal kjøre på over tid ja.

Det er ikke nødvendig å nærmest æreskjelle de som har en annen oppfatning ("FrodeNielsen" tar du hintet?).

Jeg har ihvertfall erfart at mellom 70-80 grader er max når man "presser/tyner" skjermkortet sitt.

Selv passivt kjølt "dr**kort" krasjer/tar kvelden rimelig kjapt når temp går opp mot 90 grader over tid.

Min erfaring dog. :)

Lenke til kommentar
...

Det er ikke nødvendig å nærmest æreskjelle de som har en annen oppfatning ("FrodeNielsen" tar du hintet?).

...

Jeg beklager om noen opplever dette som æreskjelling. Jeg har ikke ment å såre noen.

Jeg har ment å hudflette en test som ikke klarer å kommentere med en eneste setning den største og mest innlysende svakheten ved ett produkt.

Mulig dette har gått for hardt utover en brukermoderator. Han tråkket kanskje i en salat og jeg svingte kanskje en slegge utifra feiltolkninger.

Off topic:

Kan noen sende meg en PM å forklare meg rollen til brukermoderatorer i en slik tråd som dette, eller poste en link til politikken rundt dette?

Lenke til kommentar
...

...

Jeg beklager om noen opplever dette som æreskjelling. Jeg har ikke ment å såre noen.

Jeg har ment å hudflette en test som ikke klarer å kommentere med en eneste setning den største og mest innlysende svakheten ved ett produkt.

Mulig dette har gått for hardt utover en brukermoderator. Han tråkket kanskje i en salat og jeg svingte kanskje en slegge utifra feiltolkninger.

Off topic:

Kan noen sende meg en PM å forklare meg rollen til brukermoderatorer i en slik tråd som dette, eller poste en link til politikken rundt dette?

Det er ikke noe problem, jeg er vant til litt skarpe albuer i diskusjoner :) Som Matsemann er inne på, så er det slik at en brukermoderator opptrer som en vanslig bruker når det ikke er moderering inne i bildet.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det er ikke noe problem, jeg er vant til litt skarpe albuer i diskusjoner :) Som Matsemann er inne på, så er det slik at en brukermoderator opptrer som en vanslig bruker når det ikke er moderering inne i bildet.

AtW

<Thi-hi>

ATW'en er nok ingen pingle i diskusjoner nei. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...