Gå til innhold

TEST: MSI GeForce 8800 GT OC

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Oi, ser ut som jeg har gjort et godt kjøp. Får det om en uke ca. sammen med den nye pc-en min. :green:

Men skulle kanskje kjøpt to, eller et kraftigere. For det ser ikke ut som at det er så alt for bra på spill med 1920x1200. (Pc-en min nå har ikke sjangs)

Lenke til kommentar
GTX er vel ikke redundant, det er jo forsatt aktuelt for de aller mest kresne. Og det var jo en påstand her på forumet for litt siden at 8800GT gruset GTX, noe som er en sannhet med modifikasjoner, så det er greit å få alt på det rene.

Det er uansett ikke verdt sin pris idag, så jeg mener at konkurransen ligger imellom GT 8800 og HD 3870. Greit nok at 8800 er et fantastisk kjøp i forhold til de eldre nVidia kortene, men det er jo ikke hele sannheten. Trist at artikkelen ikke inkluderer 'ATI'.

Lenke til kommentar
Det er uansett ikke verdt sin pris idag, så jeg mener at konkurransen ligger imellom GT 8800 og HD 3870. Greit nok at 8800 er et fantastisk kjøp i forhold til de eldre nVidia kortene, men det er jo ikke hele sannheten. Trist at artikkelen ikke inkluderer 'ATI'.

Joda, 3870 er faktisk noe jeg også vurderer. Men når jeg først skal kjøpe nytt kort så vil jeg ha noe som yter enda litt mer. Så jeg vil tør påstå at 8800gt er det som gir mest for pengene.

Men er også enig i at artikkelen burde hatt med 3870!

Table.png

http://www.legionhardware.com/document.php?id=703&p=0

Endret av Stig Jøran
Lenke til kommentar
Jeg savner en analyse av hvor godt kjøleren gjør jobben sin, særlig i stille modus. 8800GT kommer i mange tester opp i 90grader pluss i stille modus, er dette tilfellet her?

Ett lite senario: Sommer temp på over 30grader, støv i kjøleren, og mer enn 90grader under ideelle forhold. Lover jo godt.

Hvis kjøling skal byttes, hva er avstanden mellom hullene. Tilsvarer de noen andre kort? Hvilken kjøler passer?

Er ikke noe problem om delene tåler 90 grader pluss, feks har mitt 6600 GT som defualt satt in alarm i kontrollpanlet på 145 grader, så det tåler vel godt over 100 vil jeg anta. (ikke at det nødvendigvis betyr at 8800 GT gjør det såklart)

AtW

Lenke til kommentar
GTX er vel ikke redundant, det er jo forsatt aktuelt for de aller mest kresne. Og det var jo en påstand her på forumet for litt siden at 8800GT gruset GTX, noe som er en sannhet med modifikasjoner, så det er greit å få alt på det rene.

Vel, jeg er enig i at i denne klassen burde de ha tatt med HD38x0 også, men det er vel mulig de ikke hadde eksemplarer tilsendt for testing.

Lenke til kommentar
Jeg savner en analyse av hvor godt kjøleren gjør jobben sin, særlig i stille modus. 8800GT kommer i mange tester opp i 90grader pluss i stille modus, er dette tilfellet her?

Ett lite senario: Sommer temp på over 30grader, støv i kjøleren, og mer enn 90grader under ideelle forhold. Lover jo godt.

Hvis kjøling skal byttes, hva er avstanden mellom hullene. Tilsvarer de noen andre kort? Hvilken kjøler passer?

Er ikke noe problem om delene tåler 90 grader pluss, feks har mitt 6600 GT som defualt satt in alarm i kontrollpanlet på 145 grader, så det tåler vel godt over 100 vil jeg anta. (ikke at det nødvendigvis betyr at 8800 GT gjør det såklart)

AtW

Dette blir bare for dumt. Komponentene kan kjøres ved 90grader, men levetiden blir kort. Som i ikke lang. De oppfyller ikke krav til 5års levetid, og er ett makkverk sett i ett miljø perspekiv.

Hvis skjermkortet holder over 100grader, så er det en differanse på 40grader til høyeste tillatte overflatetemp på utsiden av boksen. 145grader gir over 80grader differanse. Har du noen sinne hørt om fungerende oppsett godt over 100grader? Det har aldri jeg. De går fort i stykker.

Det er akkutt fare for andre komponenter i boksen din hvis du har enkeltkomponenter på oppunder 100grader, som enhver elektrolytt med veske, eller ledninger med isolasjon. La oss ikke glemme at plastikken på pluggene bak på boksen kan smelte. Jo, jeg har sett det også.

Ett skjermkort burde holde under 80grader under optimale forhold, slik at det er i det minste 25% headroom. Jeg mente det jeg sa om støv og sommer temp. Glemte å nevne dette med rengjøring med støvsuger, noe som er som russisk rulett for elektroniske komponenter.

Denne testen er mangelfull, og omhandler ikke kjøleløsningen med annet at den av og til støyer litt. Dere burde ha erfaring nok til å fraråde kort på 90grader, eller i det minste fastslå at kjølingen i stille modus ikke er tilstrekkelig.

Lenke til kommentar

AtW

Dette blir bare for dumt. Komponentene kan kjøres ved 90grader, men levetiden blir kort. Som i ikke lang. De oppfyller ikke krav til 5års levetid, og er ett makkverk sett i ett miljø perspekiv.

Hvis skjermkortet holder over 100grader, så er det en differanse på 40grader til høyeste tillatte overflatetemp på utsiden av boksen. 145grader gir over 80grader differanse. Har du noen sinne hørt om fungerende oppsett godt over 100grader? Det har aldri jeg. De går fort i stykker.

Det er akkutt fare for andre komponenter i boksen din hvis du har enkeltkomponenter på oppunder 100grader, som enhver elektrolytt med veske, eller ledninger med isolasjon. La oss ikke glemme at plastikken på pluggene bak på boksen kan smelte. Jo, jeg har sett det også.

Ett skjermkort burde holde under 80grader under optimale forhold, slik at det er i det minste 25% headroom. Jeg mente det jeg sa om støv og sommer temp. Glemte å nevne dette med rengjøring med støvsuger, noe som er som russisk rulett for elektroniske komponenter.

Denne testen er mangelfull, og omhandler ikke kjøleløsningen med annet at den av og til støyer litt. Dere burde ha erfaring nok til å fraråde kort på 90grader, eller i det minste fastslå at kjølingen i stille modus ikke er tilstrekkelig.

Det er ingen automatikk i at komponenter som kjører på 90 grader har kort levetid (selv om det selvsagt kan være tilfelle med dette kortet). Det finnes flere passive løsninger fra 6xxx-genrasjonen som holdt 70-90 grader ved idle, nå er dette riktignok mindre enn 5 år siden, men de virker til å fungere i dag. At det er noen automatikk i at komponenter som kjøres ved 90 grader holder kortere enn 5 år. Enn så lenge man har kjøleribber, så er det kjøleribbenes overflate og kortets effekt som bestemmer hvor farlig det er for andre komponenter. Selve kjernen er ikke i kontakt med noe annet i kabinettet.

25% headroom til hva? 100 grader? Hvorfor er det en magisk grense?

AtW

Lenke til kommentar
Det er ingen automatikk i at komponenter som kjører på 90 grader har kort levetid

Etter det jeg har lært i halvlederfysikk, så vil den fysiske molekylstrukturen som er grunnlaget for hele virkemåten til en transistor gradvis ødelegges ved høye temperaturer over lengre tid (90-100 grader), til slutt vil PN-overgangene være for smale eller helt borte slik at transistoren ikke lenger kan åpne/lukke slik den skal og dermed vil prosessoren begynne å regne feil (med de følger det måtte få, er ikke så inne på maskinkode og digital elektronikk).

i læreboka vi har er det også oppgitt at ca 125 grader celsius er en slags magisk grense for hva en transistor tåler før den blir ødelagt. (dette gjelder silisiumstransistorer anriket med for eksempel bor og antimon, er ikke sikker på hva som måtte gjelde for andre halvledere som for eksempel germanium)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte akkurat at 8600GT kort (uten vifte). Denne lå på rundt 100grader, (måtte ty til ei papst vifte for å kjøle ned litt).

Problemet med at skjermkortene blir så grasat varme, er vel ikke at skjermkortene kneler, men heller at andre deler i maskinen ikke akkurat nyter godt av det.. (Harddisker f.eks).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...