Gå til innhold

hva betyr fullformat ?


Anbefalte innlegg

Sikkert et banalt amatørspørsmål ,men vi har jo alle vært nybegynnere engang....Altså:jeg har etter å ha lest grundig på forumet bestemt meg for å kjøpe et Tamron objektiv,men i prislisten støter jeg på begrepet fullformat kontra ikke fullformat - kunne noen tenke seg å forklare meg forskjellen ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fullformat vil si at bildebrikken i kameraet er like stor som et vanlig 35mm negativ. Objektiver merket med fullformat tegner en bildesirkel som er stor nok til å brukes på fullformatkameraer. Kameraer med mindre brikke, dvs f.eks Pentax sine speilreflekser, Nikon sine (unntatt D3), Olympus, Samsung, Sigma og Canon (unntatt 5D og 1D-serien) kan alle bruke objektiver som ikke støtter fullformat.

 

Presisering: Canons 1Ds-kameraer og 5D er fullformat. 1D-kameraene har 1,25-1,28 x cropfaktor men bruker fullformatobjektiver. Resten av kameraene jeg nevner har en cropfaktor på 1,5-2 x og kan bruke objektiver som ikke er fullformat.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Sikkert et banalt amatørspørsmål ,men vi har jo alle vært nybegynnere engang....Altså:jeg har etter å ha lest grundig på forumet bestemt meg for å kjøpe et Tamron objektiv,men i prislisten støter jeg på begrepet fullformat kontra ikke fullformat - kunne noen tenke seg å forklare meg forskjellen ?

 

Fullformat er fra gammal tid av hvor man brukte film 24·36mm

Det fåes på digitalkamera, men det er alminnelig med en billedbrikka det er noe mindre.

Lenke til kommentar

I tillegg til det Aetius sier:

 

De nevnte kameraene som aetius refererer til kan bruke alle objektiver som passer fatningen, enten det er crop format eller fullformat. Dette fordi ett objektiv som er beregnet på fullformat vil tegne bilde større enn sensoren. Dette har ingen praktisk betydning.

 

Men

 

Ett fullformat kamera som bruker ett objektiv beregnet på ett crop format kamera vil få en "svart ramme" rundt bildet (vignettering). Dette fordi crop objektivet som nevnt av aetius ikke tegner stort nok bilde til å dekke hele sensoren på fullformat.

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...olga_sample.jpg <- dårlig eksempel, men det viser en simulasjon av effekten av Crop format objektiv på FF sensor.

 

 

 

edit: Litt av den praktiske betydningen av full format er at du har ett større areal å foredele pixler utover. Digital bildestøy blir (kan bli) redusert på grunn av dette og det er andre fordeler. Ulempen er at det er forholdsvis dyrt (derfor bare i toppseriene til Canon og Nikon) og at det stiller desto større krav til optikken du kjøper.

Ergo det er ikke for mannen i gata...(som regel :) )

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
I tillegg til det Aetius sier:

 

De nevnte kameraene som aetius refererer til kan bruke alle objektiver som passer fatningen, enten det er crop format eller fullformat. Dette fordi ett objektiv som er beregnet på fullformat vil tegne bilde større enn sensoren. Dette har ingen praktisk betydning.

 

Men

 

Ett fullformat kamera som bruker ett objektiv beregnet på ett crop format kamera vil få en "svart ramme" rundt bildet (vignettering). Dette fordi crop objektivet som nevnt av aetius ikke tegner stort nok bilde til å dekke hele sensoren på fullformat.

 

Nei ikke helt.

Canons EF-S objektiv kan du ikke sette på 1D eller 5D uten videre. Selv om en får skrudd de på stikker de så dypt inn i speilhuset at de kommer bort i speilet.

Om en bruker mellomring bør det gå, men hvorfor gidde...?

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Canons EF-S objektiv kan du ikke sette på 1D eller 5D uten videre. Selv om en får skrudd de på stikker de så dypt inn i speilhuset at de kommer bort i speilet.

Om en bruker mellomring bør det gå, men hvorfor gidde...?

Jeg trodde Canon hadde montert "sperre" på fatningen så EF-S-objektiver ikke lot seg skru på...
Lenke til kommentar
Canons EF-S objektiv kan du ikke sette på 1D eller 5D uten videre. Selv om en får skrudd de på stikker de så dypt inn i speilhuset at de kommer bort i speilet.

Om en bruker mellomring bør det gå, men hvorfor gidde...?

Jeg trodde Canon hadde montert "sperre" på fatningen så EF-S-objektiver ikke lot seg skru på...

 

Godt mulig. Jeg har ikke gjort forsøk på å sette EF-S 10-22 på min 1D, for å si det sånn ;) (google gir vel svaret) Men jeg vet at du fikk satt EF-S på 10D (men da med fare for å ødlegge speil..).

Lenke til kommentar
Godt mulig. Jeg har ikke gjort forsøk på å sette EF-S 10-22 på min 1D, for å si det sånn ;) (google gir vel svaret) Men jeg vet at du fikk satt EF-S på 10D (men da med fare for å ødlegge speil..).
Oki... Har aldri sjekket nøyere etter selv - trodde bare de hadde justert på fatningen (derfor EF-S-fatningså du ikke fikk montert det på i det hele tatt. Tamron og Sigma sine crop-objektiver bruker EF-fatning, selv om de har mindre bildesirkel, og lar seg derfor uten problemer montere på 5D og 1D. Mulig noen vil by på problemer, pga krasj med speilet som du nevner, men det er ikke generelt.
Lenke til kommentar
Oi, my bad. Ikke så mye erfaring med Canon...men m.t.p. vignetteringen så antok jeg at ingen gadd å prøve EF-s på EF fatning engang ;)
10D har EF-fatning, men er likevel crop-kamera. Så det er nok en del som har prøvd :o)

 

Det jeg ikke skjønner, er hva som må stikke så langt bakover for at man skal kunne komme borti speilet, når det ikke gjør det på 20D. Sikkert fordi jeg aldri har eid et Canon SLR, og fordi det egentlig ikke bryr meg stort...

Lenke til kommentar
Det jeg ikke skjønner, er hva som må stikke så langt bakover for at man skal kunne komme borti speilet, når det ikke gjør det på 20D. Sikkert fordi jeg aldri har eid et Canon SLR, og fordi det egentlig ikke bryr meg stort...

 

Tror svaret kan ligge i navnet. EF-S hvor S står for Short Back Focus, dvs at det er en smule kortere avstand mellom bakerste element på objektivet og sensoren enn for et EF objektiv.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Det jeg ikke skjønner, er hva som må stikke så langt bakover for at man skal kunne komme borti speilet, når det ikke gjør det på 20D. Sikkert fordi jeg aldri har eid et Canon SLR, og fordi det egentlig ikke bryr meg stort...

 

Tror svaret kan ligge i navnet. EF-S hvor S står for Short Back Focus, dvs at det er en smule kortere avstand mellom bakerste element på objektivet og sensoren enn for et EF objektiv.

Men da må de jo ha mye plass til "overs" dersom de har mulighet til å flytte speilet bakover på 400D og 40D (og andre EF-S-kompatible kameraer)? Eller er speilet vinklet brattere?

 

Visst nok er Canon-fatningen stor, men at de hadde så mye å gå på inni kameraet, var jeg ikke klar over :o)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...