Gå til innhold

Dell P4 1.3 GHz

Raven

Anbefalte innlegg

Har blitt fortalt av en eminent kar innenfor datafeltet at P4 stopper å jobbe når den blir for varm...det er i vertfal det han sa om denne plagsome greien jeg opplever. Maskinen stopper i ca et sek ganske ofte når jeg spilller.

Har noen en anne forklaring, kan noen fortelle meg om denne karen ikke er så eminent innefor datafeltet?

Jeg ble også litt overrasket da jeg oppdaget at det bare var en kjøleribbe på cpu en. Burde jeg innvistere i en ny cpu kjøler til PC-en. Tåler socket 423 P4 ene mer en Amd sine prosessorer under montering av vifte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være det at CPU'n din blir varm når du kjører applikasjoner som spill. Og at den da stopper opp. Det gjør P4 cpuer. Også starter dem igjen, når det er kaldt igjen. Kjøp deg en vifte du. Kanskje det blir bedre da. Om ikke, så vet jeg ikke :smile:

John

Lenke til kommentar

det kan godt hende at den eminente edb eksperten har rett. Du kan jo sjekke flere ting før du gidder å kjøpe en vifte?

1. Sjekk cpu temp med motherboard monitor 5.

2. For å sjekke maks temp, kjører du CPU Stability Test. Dette programmet utsetter cpu for maks belastning, og du vil da få vite maks temp

Så hvordan det kan gjøres (enkelt å greit).

du starter opp Motherboard monitor 5 og sjekker dine temperaturer. Så lar du dette programmet være oppe og kjører samtidig CPU Stab. Test. Så lar du dette programmet gå og følger med på temp. Motherboard Monitor viser også CPU hastighet. se etter om den plutselig faller ned. (tror at programmet gir beskjed hvis dette skjer).

Skulle det vise seg at noe aka dette skjer, eller at den blir veldig varm. så er det kun en ting å gjøre. kjøpe en cpu kjøler. Du har en 1,3ghz, da har du socket 423.

Stikk inn på http://www.microplex.no og velg kjøleren for denne typet socket. den koster i underkant av 200kroner. Bestill også litt Artic Silver II kjølepasta (70kr ca) for maksimal overføring av varme mellom ribbe og cpu core.

P4 har et beskyttende lag rundt sin cpu core (vet ikke hva slags type metall). så det er bortimot umulig å ødelegge den. Men man kan fortsatt være forsiktig. de er aboslutt ikke sånn som amd sitt tullete system.

Motherboard Monitor finner du på: http://mbm.livewiredev.com/

Cpu Stability Test fant jeg ingen link til...men du kan jo eventuelt søke litt rundt på nettet?

Håper dette hjelper :smile:

Lenke til kommentar

Hakkeingen i spill skyldes 99% sannsynlig software? Kjører du Win9x/Me eller 2000/XP?

Sjekk drivere o.l., P4 stopper ikke pga varme (under kontrolerte omstendigheter :las med mindre din maskin er skadet/ødelagt) ei heller vil den hakke, den kan "redusere hastighet" under ekstreme tilfeller men det vil ikke bety noe annet enn at du synker fra 100 til 30-40 fps - ikke stopp.

Sjekk software, kjører du ikke 2000/XP så gjøre det :smile:

Prosessoren din har ikke noen problemer med å bare ha ribbe, selv min 1.7 takler det. Ellers tåler P4 omtrendt hva det skal være når du monterer. Den metal-biten du ser er ikke prosessoren, det er en "heat-spreder" - den er svært sterk

Andreas Grimsby

Nerd!

Pentium4 1.7GHz

1GB 2x60GXP LCD

Geforce 3 TI500

[ Denne Melding var redigert av: Dollar på 2002-01-06 11:39 ]

Lenke til kommentar

P4 klokker seg ned når den overstiger utrolig høye 65 grader.

En 2.0GHz p4 med standardvifte er sjelden over 45 grader på max load, så du trenger nok ikke å bekymre deg for en 1,3ghz!

Hvis du likevel vil ha ekstrem kjøling, så kjøp Swiftech478 ribbe (650,- hos microplex) (veier over en halv kilo), sammen med ei pabst vifte på 2600rpm(bra kjøling, og lydløst).

Lenke til kommentar

Jeg vet ikek helt om det er kjølinga som er problemet, det forekommer meg at jeg har hatt samme problemet selv, på en p100 og p200. Tror det er os belagt eller.no. Eneste fellesnevneren som har vært mellom mine to maskiner er et sb16 asp lydkort og win98.

Dette er så lenge siden at jeg uikek huskler hva som fixet dette(!) men jeg tror rett og slett jeg formaterte eller.no - alt stoppa helt opp i et-to sek, så gikk det 5-7sek så skjedde igjen. I en evigvarende syklus. uff.

Martin

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...