Gå til innhold

Miniguide: Øk batterikapasiteten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva med å tips om nyttig prg. vare som SpeedFan, RM Clock etc.

Kjekke programmer, men du må informere om at garantien på maskinen høyst sannsynlig ikke er gyyldig ved bruk av disse programmene, spessielt speedfan som styrer vifte/HDD hastighet, om noen vifte skulle feile og du sier at du brukte dette så kan support si at det ikke dekkes av garantien.

Lenke til kommentar
Hva med å tips om nyttig prg. vare som SpeedFan, RM Clock etc.

Kjekke programmer, men du må informere om at garantien på maskinen høyst sannsynlig ikke er gyyldig ved bruk av disse programmene, spessielt speedfan som styrer vifte/HDD hastighet, om noen vifte skulle feile og du sier at du brukte dette så kan support si at det ikke dekkes av garantien.

Dekkes antakelig av kjøpsloven uansett, CPUen vil slå seg av om den blir for varm, og på HDer kan man sjekke smart-statusen for å se om tempen ar vært for høy, dermed har de alle muligheter til å bevise det om det har vært maskindleggende tempraturer. Kan de ikke det, så får du det antaklig dekt.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har lest meg opp på Li-Ion-baserte batterier den siste tiden, og skal forsøke å oppklare litt:

Li-Ion-batterier (som brukes i så og si alle bærbare, mobiler osv) er ferskvare. Uansett hva man gjør blir de dårligere og dårligere etter at de forlater samlebåndet.

MEN, man kan forlenge levetiden og kapasiteten til slike batterier betraktelig ved å oppbevare og lade dem riktig.

Li-Ion-baserte batterier er mest ustabile helt oppladet og helt utladet. De blir minst ødelagt når de er oppladet til 40% og oppbevart rundt 0 C.

Glem helt utlading/opplading for å få bedre batteri. Eneste grunnen til å gjøre dette er for å kalibrere batterimåleren i din bærbare.

Om man ikke trenger batteriet på den bærbare på en stund er det best å lade til 40% og lagre batteriet i kjøleskap.

batteriyk0.png

Et batteri som sitter i en bærbar vil kanskje komme opp i 40 grader? Og hvis man da har strøm tilkoblet hele tiden (og også PC-en på hele tiden) vil batteriet miste 35% av sin kapasitet etter 1 år.

For dem som vil lære mer om hvordan forlenge levetiden på Li-Ion-batterier:

http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_ion_battery

Lenke til kommentar
I hvilemodus ("stand by") blir data lagret i det interne minnet og dermed brukes strøm. Det betyr at PC-en kan gå tom for strøm dersom du bruker hvilemodus på en bærbar PC. Fordelen med hvilemodus er at PC-en starter opp igjen raskere.

Begrenset hvor mye strøm som trekkes når det kun er minnebrikkene som skal drives :) Jeg brukte å bruke dvalemodus mye når jeg skulle flytte PC-en tidligere, men har nå funnet ut at det er lite vits... setter jeg maskinen i standby når jeg trekker ut pluggen før jeg drar på skolen ligger batteriet fortsatt på 98-99 prosent når jeg slår den på igjen. Med tanke på den tiden og intense harddiskaktiviteten som må til for å komme ut av dvalemodus vil jeg si vinninga går opp i spinninga...

det samme gjelder om jeg skal ha maskinen frakoblet strøm over lengre tid. Jeg satte maskinen i hvilemodus med noen og tredve prosent igjen på batteriet, og maskinen var fortsatt påslått ett og ett halvt døgn senere (tror det var 17% igjen). Vil anslå at på min maskin tappes batteriet ca ti prosent per døgn i hvilemodus, og da er det ikke verdt å bruke tid på å vente på dvalemodus...

Lenke til kommentar
Ser fortsatt ikke poenget i å bruke kabel i stedet for wifi når man ikke har strømkabel tilkoblet. For har man tilgang til kablet nettverk så har man tilgang til 230-volts-kontakt. Da er det ingen vits i å bruke batteriet.

Det er det ingen automatikk i, selv om det er det vanligste.

AtW

Lenke til kommentar
Jo, men speedstep er på uansett, poenget er at som default, så er ikke de høyeste frekvensene tilgjengelig på batteridrift. Faktisk kjører den bare på maks halv frekvens.

AtW

Hos meg er det motsatt... det er minimum et visst antall Hz, og så går den opp til maks hvis det trengs. Er ikke det vanlig?

Lenke til kommentar
Jo, men speedstep er på uansett, poenget er at som default, så er ikke de høyeste frekvensene tilgjengelig på batteridrift. Faktisk kjører den bare på maks halv frekvens.

AtW

Hos meg er det motsatt... det er minimum et visst antall Hz, og så går den opp til maks hvis det trengs. Er ikke det vanlig?

Det er det speedstep som gjør ja, og det er det vanlige, poenget er at IBM-laptoper har som default også aktivert batterisparings-software, som hindrer maskinen i å kjøre på maks frekvens under batteridrift. Dette er i tilegg til speedstep

AtW

Lenke til kommentar

AtW

Det er det speedstep som gjør ja, og det er det vanlige, poenget er at IBM-laptoper har som default også aktivert batterisparings-software, som hindrer maskinen i å kjøre på maks frekvens under batteridrift. Dette er i tillegg til speedstep

AtW

Glem ikke at dette hindrer varmeutvikling, som bidrar til at maskinen ikke trenger å bruke viftene, som igjen fører til spart strøm.

Lenke til kommentar

AtW

Det er det speedstep som gjør ja, og det er det vanlige, poenget er at IBM-laptoper har som default også aktivert batterisparings-software, som hindrer maskinen i å kjøre på maks frekvens under batteridrift. Dette er i tillegg til speedstep

AtW

Glem ikke at dette hindrer varmeutvikling, som bidrar til at maskinen ikke trenger å bruke viftene, som igjen fører til spart strøm.

VIfter bruker vestenlig mindre strøm enn feks en skjerm. Det å måtte ha på skjermen dobbelt så lenge mer enn veier opp for det.

AtW

Lenke til kommentar
Ser fortsatt ikke poenget i å bruke kabel i stedet for wifi når man ikke har strømkabel tilkoblet. For har man tilgang til kablet nettverk så har man tilgang til 230-volts-kontakt. Da er det ingen vits i å bruke batteriet.

AtW

Svadasvar! I de tilfeller du ikke har tilgang på strøm, har du heller ikke tilgang på kablet nettverk. Det finnes unntak, men det er så ytterst sjeldent at det ikke kan anses som et generelt godt tips for å spare strøm. Man bruker batteriet for å være mobil, og da låser man seg ikke fast igjen med en nettverkskabel.

Endret av atomtissetasen
Lenke til kommentar

AtW

Svadasvar! I de tilfeller du ikke har tilgang på strøm, har du heller ikke tilgang på kablet nettverk. Det finnes unntak, men det er så ytterst sjeldent at det ikke kan anses som et generelt godt tips for å spare strøm. Man bruker batteriet for å være mobil, og da låser man seg ikke fast igjen med en nettverkskabel.

Kall det svada om du vil, det er fakta. Om det er så sjeldent at det ikke bør nevnes er såklart en diskusjonssak, men om man feks er på et universitet er det mange steder med nettverk, uten at strøm er lett tilgjengelig. Ellers sitter folk ofte stille når de bruker PCen, det er hovedsaklig for å frakte PCen fra stillesittende sted til stillesittende sted man har en bærbar.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...