Wattengård Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Lurte på om noen kunne hjelpe meg litt med et definisjonsproblem... Når er en låt en Remix, en Remake eller en Coverlåt? Selv bruker jeg remake om alt som blir sluppet på nytt etter en viss tidsperiode, spesiellt dance/trance/house utgaver av 80-talls musikk. Men for å ta et drøyt eksempel. Barbers Adagio for strings. William Orbit var vel den første som lagde en trance-utgave av den, som både Ferry og Tiesto deretter remixet. Et par år senere kom derimot Tiesto med en ny versjon av samme låt, men med eget navn som artist. Vil da dette være en remake, en remix eller en cover? Jeg kjenner jeg må gå å ta meg en kopp te nå Men noen innspill? -C- Lenke til kommentar
Tomeito Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Jeg er ingen ekspert, men utifra sunn fornuft og en midt-på-tre musikk kunnskap har jeg kommet fram til dette: Så vidt jeg har forstått det er at ved remix så tar man en låt og "mixer" den, man bruker elektronika til å forandre på sangen. En coverlåt er at man spiller en annens låt uten så store forandringer. Remake er vel at man tar en låt og forandrer den når man spiller den. Lenke til kommentar
DanielvanSand Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Lurte på om noen kunne hjelpe meg litt med et definisjonsproblem... Når er en låt en Remix, en Remake eller en Coverlåt? En remix er mer en annen versjon av en låt som blir sluppet; helst innenfor EDM-verdenen (EDM = Electronic Dance Music). Blir som å slippe instrumental / dub versjoner på CD-singler. Selv bruker jeg remake om alt som blir sluppet på nytt etter en viss tidsperiode, spesiellt dance/trance/house utgaver av 80-talls musikk. Remake og remix er forsåvidt det samme, men remix brukes mest. Men for å ta et drøyt eksempel. Barbers Adagio for strings. William Orbit var vel den første som lagde en trance-utgave av den, som både Ferry og Tiesto deretter remixet. Et par år senere kom derimot Tiesto med en ny versjon av samme låt, men med eget navn som artist. Vil da dette være en remake, en remix eller en cover? Originalen av Adagio For Strings ble skrevet av Samuel Barber i 1936, som da komponisten William Barber pustet nytt liv inn i 1999. Det blir da en offisiell cover-versjon, siden rettighetene til originalen utløp for lenge siden. Tiësto brukte melodien i sin versjon av 2004. Man kan kalle det en remix av Barber sin versjon, men det er jo egentlig bare en cover-versjon av den opprinnlige versjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå