Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvem bruker desktop-Linux?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og hver gang det lanseres en ny versjon av et program, som f.eks. Word må man kjøpe nytt program for å få støtte for det siste dokumentformatet.

Dette er bare tøv og det tror jeg du er fullstendig klar over. Selve dokumentformatet i Word har ikke vært endret siden versjon -97 (8.0). Dokumenter laget i 97, 2000, 2002 og 2003 kan åpnes i alle de samme versjoner. De kan også åpnes i 2007. Dokumenter laget i 2007 kan åpnes i alle versjoner fra og med 2000 med installasjon av en add-in. Du må gjerne mislike Microsoft og MS Office men bør ha litt mer orden på fakta.

Nå har jeg ikke word. Er det slik at du kan med word 2000 kan åpne et et 2007 doukument, gjøre endringer, lagre det som 2000 og forvente at den som har 97 kan lese den så det er akkurat likt som du lagret det? At de klarer å åpne den tror jeg på. det klarer jo OOo også, kanskje bortsett fra .docx dokumenter. Det vet jeg ikke siden jeg ikke har motatt noen enda. Men det ser ikke bestandig like bra ut. :)

Lenke til kommentar

Det er korrekt, bortsett fra enkelte endringer i forhold til tolkning av lay-out for versjonene 97-2003. 2007-filformatet inneholder ganske mange nye funksjoner og de vil ikke nødvendigvis vises helt korrekt i tidligere versjoner. Du kan imidlertid lagre dokumentet i 97-2003-format og da vil ulikhetene være ubetydelige.

Jeg får legge til her (for sikkerhets skyld siden noen absolutt vil misforstå) at du må installere en add-in for å kunne åpne standard 2007-dokumenter i 2000.

Edit: lagt til og omformulert litt.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
Det er korrekt, bortsett fra enkelte endringer i forhold til tolkning av lay-out for versjonene 97-2003. 2007-filformatet inneholder ganske mange nye funksjoner og de vil ikke nødvendigvis vises helt korrekt i tidligere versjoner. Du kan imidlertid lagre dokumentet i 97-2003-format og da vil ulikhetene være ubetydelige.

Jeg får legge til her (for sikkerhets skyld siden noen absolutt vil misforstå) at du må installere en add-in for å kunne åpne standard 2007-dokumenter i 2000.

Edit: lagt til og omformulert litt.

Så hvis jeg forstår deg rett så vil jeg , hvis jeg med word 2003 mottar en .docx fil, vil jeg kunne se den ganske korrekt, men hvis jeg prøver å skrive den ut vil det være forskjell på min utskrift og på en som skriver de ut med word 2007?

Lenke til kommentar

Det du ser på skjerm og utskrift vil uansett være det samme. Ved hjelp av en add-in til 2000-2003 kan du åpne 2007-dokumenter og de vil i de fleste tilfeller være identiske i layout og struktur. I 2007 er det lagt til en del ny funksjonalitet som ikke finnes i de tidligere formatene, så noen forskjeller kan det være på om du åpner i 2000-2003. Jeg har hittil ikke erfart dette selv men det betyr ikke nødvendigvis så mye.

Lenke til kommentar

Hmm, fett.

Det viktigste nå for tiden er vel trådløse nettverkskort. Ellers er vel mer eller mindre alt støttet på et eller annet vis. Mitt "store" problem har vært wlan og hvilemodus, alt annet har fungert knallbra i noen år. Ah, jo, forresten, bedre integrert støtte for LCD-TV. Jeg måtte bruke en "vanlig" PC-skjerm, åpne nvidia-settings-manager (?) og velge skjerm der. Det klarte ikke X/Gnome på egenhånd :/

Lenke til kommentar

problemet med wifi er gjerne det at produsenten velger winmodem ruten, og legger mesteparten av kontrollen i programvare. dette fordi forskjellige land har forskjellige krav til senderstyrke osv, og med programvare så kan en enkelt tilpasse dette.

dermed kan de heller ikke åpne opp driverne siden dem da kan få problemer med loven rundt om...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...