Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvem bruker desktop-Linux?

Anbefalte innlegg

@taco

Klart, er du uheldig med noe hardware e.l, så krever det (dessverre) litt innsats. Men når arbeidet er gjort, er man kvitt de problemene du nevner. Det er heller ikke så vanskelig som du fremstiller det som, hovedproblemet er at det er så grunnleggende annerledes enn Windows.

Vel, jeg har ihvertfall gjort jobben med å tilpasse linux som jeg vil, og har et perfekt system som funker bedre for meg enn Windows noensinne vil gjøre. Men jeg ser jo at linux ikke er for alle - enda (men dette er raskt i endring).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vakkert valg av sluttreplikk tacomodo...

damn small linux var ett morsomt valg...

ubuntu og install av ati driver, skulle ikke vært noe problem der, om en da bruker nyeste for den skal etter hva jeg forstår ha verktøy for nettopp den jobben. og angående problemer med oppløsning, laptop eller noe?

debian er en historie for seg selv. det med iceweasel er fint lite viktig siden det er fortsatt firefox, alle funksjonene er der, dem har bare byttet navnet pga en ganske striks holdning til frihet, og lisensen firefox er under (nei den er ikke gpl).

Lenke til kommentar
Damn Small Linux - Greit nok. Traust, kjedelig og USB brikken fungerer ikke. Mushjulet fungerte heller ikke. Diverse andre småting som irriterte meg.
Enig. Men distroen er svært hardware vennlig, et fint alternativ for eldre maskiner som tidligere brukte win 98, som jo ikke lengre oppdateres. Som live distro vil jeg tro den er svært bra(uten at jeg har forsøkt).

Ubuntu - Ser smooth ut, men oppløsningen var av en eller annen grunn ikke mulig å få høyere enn 800x600.
Kjipt, normalt vil Ubuntu finne korrekt oppløsning for skjermen din under installasjon(var tilfelle for de tre maskiner jeg har testet det på). Men problemet fikser du fort. Innstillinger for skjermen din ligger i en tekst fil som heter xorg.conf. Før du gjør noe med denne lag en backup med kommandoen

sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf_backup

(kan også gjøres grafisk, men det tar mer tid å forklare og tar lengre tid for deg å utføre).

Kjør så;

sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver xorg

Du må her svare på en rekke spørsmål, men alle blir godt forklart. Etterpå restarter du X med Ctrl Alt Delte, så skal skjermen være som ønsket.

Prøvde i kanskje 3 timer å installere drivere fra Ati siden, men det var bare å gi opp

Når det gjelder ATI drivere så er vi inne på et sånt område «ikke Linux sin feil, men [sett inn produsentens navn] som ikke lager gode nok drivere». Som ATWindsor påpeker, er dette lite interessant for deg som sluttbruker. Heldigvis har AMD/ATI endret på dette, og vi kan nok forvente vesentlig bedre drivere for ATI snart. Du kunne forsøkt Envy her som vil installere driveren for deg, via et GUI program.

Debian - Den jeg skriver dette fra. Firefoxen som følger med er renamet til Iceweasel. Satt meg som prosjekt å legge inn vanlig firefox istedet for Iceweasel. Brukte kanskje 3 timer i går på det
Her kastet du virkelig bort tid, Iceweasel er Firefox(http://en.wikipedia.org/wiki/GNU_IceWeasel). Eneste du hadde oppnådd hadde vært å få samme nettleser med nytt navn.

Jeg brukte faen meg så og si hele dagen i går på å lese forum og howto, og innser nok en gang et linuxfolk er en egen rase rare folk.
Vel jeg er en «windows» bruker som også bruker Linux og den "rasen" du sikter til gjelder nok ikke meg. Første distro jeg forsøkte var Ubuntu Dapper Drake, fjernet den etter to dager fordi jeg holdt på å eksplodere av sinne he he To dager senere tenkte jeg at «andre klarer det jo, da kan jeg også», og jeg likte egentlig masse av det jeg hadde sett. Nå bruker jeg Ubuntu Gutsy som primær os; ingen tvil om at det er rom for forbedringer – men det gjelder også andre os, og fordelene med Ubuntu oppveier de ulemper jeg opplever. Liker det mer og mer, og flere av programmene liker jeg svært godt.

Når man lærer litt om det(som med alt annet), så går det raskere å finne løsning/hjelp på det man måtte lure på.

Forsøk en gang til du(kannskje vent noen dager he he), den mykeste overgangen vil Linux Mint gi – fiks oppløsningen og test det ut.

Lenke til kommentar
debian er en historie for seg selv. det med iceweasel er fint lite viktig siden det er fortsatt firefox, alle funksjonene er der, dem har bare byttet navnet pga en ganske striks holdning til frihet, og lisensen firefox er under (nei den er ikke gpl).

Jo, Firefox er GPL. Det er vel en trippel-lisensiering som brukes: MPL (Mozilla Public License), GPL og LGPL.

Grunnen til Iceweasel tror jeg har noe med Firefox-logoen og andre grafiske-komponenter å gjøre, noe med at disse delene er under en annen lisens og/eller Mozilla som krever at varemerket "Firefox" kun kan brukes om det originale produktet og distroer som modifiserer Firefox utover hva Mozilla godtar er nødt til å bruke et annen navn og logo.

http://en.wikipedia.org/wiki/IceWeasel

Lenke til kommentar

Firefox har nok kun MPL lisens. Den eneste forskjellen fra GPL er at man ikke kan gjøre endringer og bruke Mozilla, Firefox, Mozilla © logoer eller lignende når man fortsetter å distribuere den endrede versjonen.

Iceweasel er rett og slett Firefox med nytt navn og nye logoer som ikke har noe med Mozilla varemerker å gjøre, dermed kan Iceweasel gis ut under GPL. - Som er hele poenget med Iceweasel.

Lenke til kommentar
Firefox har nok kun MPL lisens.
Firefox is free and open source software, and is tri-licensed under the Mozilla Public License (MPL), GNU General Public License (GPL), and the GNU Lesser General Public License (LGPL).[1] These licenses permit anyone to view, modify and/or redistribute the source code, and several publicly released applications have been built on it; for example, Netscape, Flock and Songbird make use of code from Firefox.
Core Mozilla project source code is licensed under a disjunctive tri-license giving you the choice of one of the three following sets of free software/open source licensing terms:

* Mozilla Public License, version 1.1 or later

* GNU General Public License, version 2.0 or later

* GNU Lesser General Public License, version 2.1 or later

http://en.wikipedia.org/wiki/Mozilla_Firefox#Licensing

http://www.mozilla.org/MPL/

http://www.mozilla.org/foundation/trademarks/

Lenke til kommentar
Ubuntu - Ser smooth ut, men oppløsningen var av en eller annen grunn ikke mulig å få høyere enn 800x600. Prøvde i kanskje 3 timer å installere drivere fra Ati siden, men det var bare å gi opp. Fikk også hjelp av en på jobben som er linux/solaris guru, men han klarte det ikke heller etter ca. 45 minutter fikling.
Et problem i rask bedring, mange ATI kort virker nå meget godt med den åpne driveren. Den lukkede driveren burde kunne legges inn med et museklikk i restricted drivers manager, prøvde du det? Hvis alt feiler har du skriptet Envy som ordner det for deg, oppskrift finner du i signaturen min. Han på jobben din er muligens en guru, men ubuntu vet han åpenbart lite om.
Debian - Den jeg skriver dette fra. Firefoxen som følger med er renamet til Iceweasel. Satt meg som prosjekt å legge inn vanlig firefox istedet for Iceweasel. Brukte kanskje 3 timer i går på det, og fikk hjelp fra sammer person, men her måtet vi også gi tapt. I tillegg er fonten fryktelig stygg med hakkete kanter.
Morsomt, så du fikk til å installere Debian å komme deg på nett med den også. Du har faktisk klart å installere tre OS på noen timer, OS som du åpenbart hadde nærmest null kunnskap om. Jeg synes det er ganske bra, du bør være fornøyd med deg selv. Firefox stuntet skjønner du sikkert nå at var ganske tullete. Lag deg et ordentlig prosjekt hvis du vil teste hva du kan få til i linux.
Jeg brukte faen meg så og si hele dagen i går på å lese forum og howto, og innser nok en gang et linuxfolk er en egen rase rare folk. Joda linux fungerer fint om du ikke skal gjøre noe annet enn AKKURAT det distroen er og har flaks med at alle drivere er lagt inn automatisk. Så snart du prøver gjøre noe på egenhånd faller korthuset sammen.
Det er nok feil OS du snakker om her. Det er i det andre OS'et at korthuset faller sammen, når funksjonaliteten du er ute etter ikke har fått plass i det ytterste laget med GUI, da er fanden løs. Gud bedre hvor mange timer jeg har vandret rundt i alskens GUI i diverse MS OS for å gjøre ting folk forventer de skal få til på første naive forsøk i linux. Kos deg med at tiden du brukte på å lese faktisk gir varig verdi, i motsetning til ved MS hvor kunnskap fra bruk har en tendens til å være veldig GUI spesifikk, og dermed kortvarig verdi all den tid man stadig må finne på noe nytt slik som eksemplevis ribbons. Endret av Del
Lenke til kommentar

Mye fokus på firefox prosjektet mitt her.

Tro det eller ei, men jeg skjønte faktisk at det var firefox, bare med annet navn. Poenget var at jeg ville prøve å gjøre to relativt enkle ting (i windows verdenen), nemmelig å avinstallere noe, og installere noe selv. Godt mulig det er fryktelig inuitivt å herje rundt i command prompt for de som har brukt linux noen år, men for resten av verden som er vant til dobbelklikk -> next ->next -> Finish, så er dette ti skritt tilbake. Jeg finner heller ikke noen sånn downloadersak med masse programmer her i debian så det måtte gjøres manuelt.

Tror kanskje jeg skal prøve Ubuntu igjen siden det virker som den desidert best polerte av de. Treg dag på jobb i dag så kanskje jeg klarer drepe de resterende 6 timene med å endre oppløsningen til 1024x768 :o

Noe annet utrolig teit i Ubuntu er at naar man booter opp og skal installere saa er opploesningen satt til 800x600 og da kan du ikke se "Next" knappen for aa installere hele OS'et om du ikke er lur fra til aa dra baade bar'en oppe og nede paa skjermen, til sidene. Da kan du akkurat klare aa trykke Next. Dette har de testa godt merker jeg :p

Endret av tacomodo
Lenke til kommentar
vel det å installere firefox på debian har vel næmest blitt gjort bevist vanskelig? ;)

Regner med at det er bevisst vanskelig du mener. Debian er vel for det første ikke noen newbie-distro, men (av)installasjon av pakker er ikke spesielt vanskelig. Hvis du ikke bevisst går inn for det. Finn Synaptic Package Manager i menyene.

Lenke til kommentar
Ubuntu - Ser smooth ut, men oppløsningen var av en eller annen grunn ikke mulig å få høyere enn 800x600. Prøvde i kanskje 3 timer å installere drivere fra Ati siden, men det var bare å gi opp. Fikk også hjelp av en på jobben som er linux/solaris guru, men han klarte det ikke heller etter ca. 45 minutter fikling.

Det er vel kanskje for seint nå, men proprietære drivere skal ganske enkelt la seg innstallere gjennom Restricted Drivers Manager i System/Administration-menyen. Har du prøvd den? På Ubuntu skal man sjelden eller aldri behøve å gå til kilden (som her; ati.amd.com) for å laste ned programvare eller drivere, man finner det meste gjennom innebygde konfigurasjonsverktøy som RDM og Synaptic.

Det er klart at systemet ikke er prefekt og ikke vil fungere for absolutt all maskin- og programvare, men i de aller fleste tilfeller er en slik modell som dette utrolig mye enklere enn Windows-modellen der man må laste ned, innstallere og konfigurere alt mulig rart selv.

Jeg vil også anbefale alle som har lyst til å teste ut ulike Linux-distribusjoner uten å bruke tid på å brenne CD-er o.l. på å prøve UNetbootin, som lar deg kjøre et bittelite program fra de aller fleste operativsystemer (deriblant Windows) som endrer litt på oppstartsfilene slik at du ved reboot kan starte innstallasjon av en valgfri Linux-distribusjon (Ubuntu, Fedora, Mandriva, OpenSuse, Arch Linux, Slackware eller Debian). Ingen CD-er er nødvendige; alt man trenger er en internett-forbindelse, så laster UNetbootin alt som trengs til din maskin ved innstallasjon.

Endret av asbjornu
Lenke til kommentar
vel det å installere firefox på debian har vel næmest blitt gjort bevist vanskelig? ;)

Regner med at det er bevisst vanskelig du mener. Debian er vel for det første ikke noen newbie-distro, men (av)installasjon av pakker er ikke spesielt vanskelig. Hvis du ikke bevisst går inn for det. Finn Synaptic Package Manager i menyene.

jepp, rart at den skrivefeilen slapp forbi...

vel, finnes det noen offisielle debian pakker med firefox? altså, vil firefox i det hele tatt dukke opp i synaptic uten at en legger til for eksempel en repo fra mozilla eller tilsvarende?

siden debian velger å re-brande firefox til iceweasel så kan det være en øvelse i frustrasjon å prøve å "påtvinge" en installasjon av firefox...

Lenke til kommentar
Jeg ville anbefalt (og har anbefalt) venner og kjente å bruke Linux, men det er først nylig at jeg har opplevd Linux som stabilt og brukervennlig nok til at jeg ville anbefalt det til data-ukyndige onkler og tanter. Og jeg har en ikke ubegrunnet følelse av at det blir langt færre support-telefoner fra dem etter de legger inn Ubuntu enn det er nå med WinMe og WinXP. :)

Slenger meg med på den. :thumbup: Første gang at jeg prøver Linux (Ubuntu 7.10 Gusty Gibbon) og blir bare mer og mer imponert. Nå regner jeg vel med å kanskje støte på noen problemer etterhvert, men sånn i utgangspunktet så er det veldig oversiktlig og greit.

Lenke til kommentar
Noe annet utrolig teit i Ubuntu er at naar man booter opp og skal installere saa er opploesningen satt til 800x600 og da kan du ikke se "Next" knappen for aa installere hele OS'et om du ikke er lur fra til aa dra baade bar'en oppe og nede paa skjermen, til sidene. Da kan du akkurat klare aa trykke Next. Dette har de testa godt merker jeg :p

Det tilfellet er ikke det eneste. Irriterte meg grenseløst i et par tilfeller (Ubuntu Gutsy) at programmer som er satt til å ha en minimum størrelse, ev. fast størrelse insisterer på å beholde den også når det ikke er (vertikalt) plass til dem. Oppløsningen min er 800 piksler vertikalt, som pleier å holde til det meste, men det er en del ganger det samme har skjedd meg. Fjerne panelene ("skyve" dem ut) pleier å få nok plass. Ser det bl.a. i gdmlogin programmet.

Det samme problemet oppstår hyppigere om du ikke har så gode øyne og setter opp minimumsfontene. Burde jo være en smal sak å fikse i flere av programmene.

Lenke til kommentar
siden debian velger å re-brande firefox til iceweasel så kan det være en øvelse i frustrasjon å prøve å "påtvinge" en installasjon av firefox...
En da ikke bruke pakkebehandleren (selv om det er veldig praktisk).

nei, men det kan fort føre til frustrasjon senere, spesielt om en ender opp med å blande pakker og ikke-pakker...

Lenke til kommentar
Tro det eller ei, men jeg skjønte faktisk at det var firefox, bare med annet navn. Poenget var at jeg ville prøve å gjøre to relativt enkle ting (i windows verdenen), nemmelig å avinstallere noe, og installere noe selv. Godt mulig det er fryktelig inuitivt å herje rundt i command prompt for de som har brukt linux noen år, men for resten av verden som er vant til dobbelklikk -> next ->next -> Finish, så er dette ti skritt tilbake. Jeg finner heller ikke noen sånn downloadersak med masse programmer her i debian så det måtte gjøres manuelt.
Morsomt. Finner du hverken synaptic, kpackage eller adept? Du hadde firefox installert, skjønte at det var firefox med annet navn, og irriterer deg over at du ikke fikk installert det slik at det fikk navnet firefox? Du mener at det er lettere å installere noe fra kildekode i MS? Har du fortsatt problemer med fajitasen din? Av en eller annen grunn er jeg ikke forundret. Hvis du overhodet er interessert så er det meget lett å lære seg hvordan du finner ut hvilke programmer som er tilgjengelig for Debian, hvor på nettet de ligger, og hvordan du installerer de. Dette er faktisk en av de store styrkene til linux sammenlignet med MS.
Noe annet utrolig teit i Ubuntu er at naar man booter opp og skal installere saa er opploesningen satt til 800x600
Du har åpenbart litt tungt for det, la meg gjenta: Grafikkort produsentene har ikke delt spesifikasjoner i særlig grad, dette gjør at driverne kan være trøblete. Likevel fungerer mange skjermkort meget godt, deriblant mine fire PC-er her som ikke opplever disse problemene overhodet. Nå har AMD åpnet spesifikasjoner på ATI kort, så dette er i rask bedring, og mange ATI kort virker nå meget godt ut av boksen. Forvent glimrende støtte i løpet av 2008.
Det tilfellet er ikke det eneste. Irriterte meg grenseløst i et par tilfeller (Ubuntu Gutsy) at programmer som er satt til å ha en minimum størrelse, ev. fast størrelse insisterer på å beholde den også når det ikke er (vertikalt) plass til dem. Oppløsningen min er 800 piksler vertikalt, som pleier å holde til det meste, men det er en del ganger det samme har skjedd meg. Fjerne panelene ("skyve" dem ut) pleier å få nok plass. Ser det bl.a. i gdmlogin programmet.

Det samme problemet oppstår hyppigere om du ikke har så gode øyne og setter opp minimumsfontene. Burde jo være en smal sak å fikse i flere av programmene.

Det heter å preke til koret, menigheten er man forventet å preke til som prest. Jeg er fortsatt provosert over innleggene dine, og finner det meget forunderlig at du har hatt linux som hoved-OS frivillig de siste sju år. Skal likevel beherske meg.. Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...