Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvem bruker desktop-Linux?

Anbefalte innlegg

Må bare legge inn 50 øre her og si at jeg har aldri hatt kjappere nedlastinger på min linje enn i bl.a distro som ubuntu 7.1. 2.2megabyte ned pr/sec. ligger omtrent akkurat på 2 i windows.

Klokket ned å laste ned samme distro i windows mot ubuntu. Det var klar seier for ubuntu.

Pinget også en del servere over tid (bare 5 minutter men pytt pytt). Serveren var tom, 3-5ms raskere på linux. Sett ifra ett gamer perspektiv, så hadde jeg definitivt gått over til ubuntu nå enn windows. Med tanke på at nyere spill titler er mer aktiv i forhold til linux, og også maskinvare produsenter plukker dette opp... Ja hva skal du da med windows og 50 services kjørende i bakgrunnen som du ikke trenger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La oss håpe quotes kommer på plass igjen snart..

Har brukt Linux som hovedos siden Red Hat 6, men jeg må si at optimismen har senket seg betraktelig de siste årene. For meg, som må sies å være en nisjebruker i forhold til den generelle konsument, har Linux for det meste vært det beste alternativet.

Høres ut som om du har brukt GNU/Linux altfor lenge. Personlig begynte jeg å lefle med linux rundt din rh versjon (forsåvidt brukt unix ved en del anledninger fra femten år siden), men det ble av og på i flere år. For meg ble linux først modent nok i fjor, i form av Kubuntu, og jeg bruker nå utelukkende linux i husets fire PC-er. Kjører forsåvidt også linux på jobb, men takket være latterlig MS lock-in blir det en remote desktop connection til en XP maskin en gang eller to i uka. Jeg anser meg selv som en power user.

<<Men tatt i betraktning at jeg må kunne sies å være en "Power User" etter 7 år, så opplever jeg som "desktopbruker" at livet under Windows stadig virker forlokkende.>>

Hvis det er i nærheten av sannheten så må jeg si at det er helt utrolig at du ikke har gjort det for lengst, at du akkurat nå finner det ut er helt latterlig, og antagelig et forsøk på å provosere (hvilket du klarer godt).

<<Årevis med klussing i obskure konfigurasjonsfiler, nedlastning av kildekode (med ofte tilhørende fiksing av småfeil som forhindrer kompilering), og hundrevis (x10?) av timer med googling på How-To-er, andre som har hatt lignende problem, etc. har gjort meg mer enn betenkt på hvordan Ola Dunk skulle levd med dette.>>

Dette har endret seg dramatisk bare på få år, og gir grunn for enorm optimisme.

<<Et liten oppsummering fra en artikkel i the Guardian om OpenOffice>>

Igjen sliter du bigtime med å følge utviklingen, store kommersielle aktører står nå for store deler av kodeutviklingen. Nivå til debugging varierer så klart mellom prosjekter, men her skjer det store fremskritt for hver release.

<<Tidligere tenkte jeg for hver ny versjon - "Endelig ! ser det ut til å bedre seg. Bare litt til nå...",>>

Din søken etter det perfekte vil aldri bli kronet med suksess, lær deg å nyte det du får istedet for å hele tiden syte over det du ikke får, så blir livet mye hyggeligere. I tilfellet GNU/Linux er det bare helt enormt hvor mye du har fått, den listen din ville sett HELT annerledes ut for syv år siden.

<<GNU/Linux og kompani er supert for brukere som ønsker tilgang til god og gratis utviklings-/serverprogramvare, eller bedrifter med minimale behov som kan dekkes av en kontorsuite og et nettleserprogram, men med en gang man behovene blir bredere blir det vanskeligere.>>

Tullprat, til tross for at det kun er lock-in den ene veien, så er det i dag lettere for en bedrift å standardisere på linux enn på MS. MS har riktignok adressert dette, og prøver desperat å tette alle hull, men de har et godt stykke igjen.

<<For mens Bazaarmodellen funker bra når man har tonnevis av gode utviklere, så er det verre med småprosjekter (og dem er det flest av!) som utvikles av en enkel programmerer ved siden av studiene.>>

Ja, det er det. Til Debian får du nå tilgang til ferdigkompilerte applikasjoner som teller i titusentall, det er klart mange av de ikke har veldig mange aktive utviklere. Hvis du tror skogen av freeware programmer til MS er bedre stilt, så ønsker jeg deg lykke til med Vista. Når det gjelder stort sett alle betydelige bruksområder finner du meget moden software, attpåtil gratis.

<<Grensesnittene (til programmene som ikke nyter like høy popularitet som Firefox, Pidgin, ) preges ofte av dårlig gui-design, bugs, og nærhet til de underliggende kommandoprogrammene. Det finner jo de som greier det, men de har også ressursene (k3b).>>

Jeg får følelsen av at du har levd et rimelig isolert liv i Gnome, mens du etter alle solemerker er en KDE-person. KDE applikasjoner er gjennomgående meget lette å bruke, og du finner at de dekker det meste du klarer å koke opp, et eller annet sier meg at du ikke kjente til k9copy før denne tråden.

<<Eksempler på noen problemer man som sluttbruker treffer på

[*]GStreamer. Prøv å sett opp en lydprofil uten å bruke klipp-og-lim fra nettet. Så ber du mammaen din gjøre det.>>

Mammaen min kjører Kubuntu, og kjørte Debian stable før det, hun har faktisk holdt seg til linux hjemme i flere år, og aldri opplevd noen problemer med lyd. Jeg skjønner faktisk ikke hva du prater om.

<<[*]ReiserFS. Utrolig sårbart for diskfeil. Går en node, går ofte hele treet. "Umulig" å gjenopprette data. At enkelte distroer fremdeles bruker det som default for sluttbrukere er utrolig.>>

Har du prøvd ddrescue? Personlig har jeg alltid brukt ext2 og så ext3 når den kom fordi det er standard i rh, debian, ubuntu og kubuntu. Det har alltid vært hode og hals over MS-alternativet, så her har du en skivebom.

<<[*]DVD-ripping. En sluttbruker trenger pek-klikk 1,2,3, ripp. De forenklede programmene som jeg har forsøkt å bruke under Ubuntu funker ikke i det hele tatt. Da må man frem med f.eks. acidrip eller dvd::rip. Begge har grusomme grensesnitt og lyden kommer ofte ut av sync. Joda, det kan fikses med riktige argumenter til mencoder, men vil mammaen din skjønne det? Sammenlign med det som er tilgjengelig for Windows. Det er bare trist.>>

K9copy er standard programmet for oppgaven i KDE, og er akkurat det du spør etter. At du angriper linux for at ny kopibeskyttelse ikke funker med ripping er helt utrolig. Du er klar over hvilket miljø du kan takke for at noen i det hele tatt kan rippe noen DVD-er? Jeg tviler på at DVD Jon hadde kommet med hack'en uten miljøet og plattformen, men det kan han kanskje svare på selv. Jeg blir kvalm når åpenheten i linux misbrukes som et argument mot linux.

<<[*]Wine. Fullstendig upålitelig. >>

Sjøsprøyt. Det er vel kjent at API'en til MS var et mål i bevegelse inntil nylig. De siste versjonen av Wine har bare gått en vei der hvor jeg har brukt dem, og det begynner å bli utrolig bra. Kunststykket å i det hele tatt reverse engineere hele API'en til MS er bare helt utrolig, bøy deg i støvet i beundring hvis du har noe anstendighet.

<<[*] Videoredigering. Buggy AVIDemux, eller "ulineære" Kino VS Adobe Premier? Det er en dårlig vits.>>

Videoredigering er et svakt punkt. Mine behov er enkle, jeg opplever avidemux og kino som helt greie. Dernest har du suspend/hibernate på laptop som et annet svakt punkt, men det virker å være i meget rask bedring. Så har du din TV-ut, du har kanskje ikke fått med deg at den nå er på plass for nvidia brukere like greit som den har vært hos MS i noen år. Riktignok vil jeg tro det å legge til og ta bort skjermer uten å restarte X trenger en runde til med debugging, så i 8.04 bør det være på plass både for alle.

<<Hvor mange ganger henger ikke f.eks. Network Manager seg i Ubuntu per uke? Det skal ikke mer til enn å bytte nett et par ganger. Eller at sesjonene min er blitt føkka fra sist (ikonene i panelet har endret plass), eller...>>

Kun i forbindelse med suspend/hibernate, og jeg har brukt network manager jorda rundt hver dag i et år, så her er du på kjempelang sykkeltur. Eneste gang jeg har opplevd problem var på flyplassen i Mexico City hvor jeg ikke kom meg på nett til tross for log-in informasjon de ga meg. Gikk så bort til MS maskinene de hadde satt opp, bare for å finne ut at jeg ikke kom meg på nett med de heller.

<<Neste år skal være året da Linux på desktop blir stort? Tsss...>>

Ditt rant koker ned til to banale poeng. Du vil ha full hardware støtte, men desto viktigere, du vil ha tilgang på software som i dag kun gies ut for MS. Det burde isåfall glede deg at vi nå er ganske mange som har tatt eller holder på å ta steget over. Det er nå ganske klare signaler på at hardware støtte og software støtte er på god vei oppover. Tilgang til betalte GNU/Linux utviklere er kanskje det største hinderet til hurtigere utvikling pr. i dag, de får seg godt betalte jobber.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Det er så mange som spår når linux-året kommer til å være og har tatt feil at jeg ikke tør spå noenting før minst et år etter linux-året har vært. :p

Har dog store forhåpninger til neste Ubuntu LTS-release (8.04), og hva diverse hardware-leverandører (Dell, HP, IBM og Lenovo) klarer å få til med den. :)

Lenke til kommentar
Det er så mange som spår når linux-året kommer til å være og har tatt feil at jeg ikke tør spå noenting før minst et år etter linux-året har vært. :p
Ikke godt å si. Jeg tror det blir en seiglivet sak, det vil ta mange år å rette opp skadene etter MS. En hel drøss mennesker har satset karrieren sin på MS løsninger med lock-in. Løsninger som ikke vil overleve en kraftig vekst i GNU/Linux. Disse er ofte også de hardeste motstanderne som gjerne fanatisk støtter MS. Vi har sett en del av dem på forumet i år.
Har dog store forhåpninger til neste Ubuntu LTS-release (8.04), og hva diverse hardware-leverandører (Dell, HP, IBM og Lenovo) klarer å få til med den. :)
Enig, faktisk er 8.04 den første ubuntu kandiaten som jeg vil vurdere å beholde noen år uten å oppgradere. Jeg synes rett og slett ikke det er stort mer jeg ønsker ut av et desktop OS, og da veier ønsket om stabilitet mer enn å ha bleeding edge. Det er også noe 8086 tydeligvis ikke har fått med seg. Ubuntu har faktisk veldig ny software, den er bygget på Debian Sid. For oss som har strevet med Sid i noen år må jeg si at det er helt utrolig at Ubuntu-teamet klarer å få den så stabil på så kort tid, og så hver gang! Den som vil ha noe stabilt i dag får prøve CentOS, eller rett og slett kjøpe lisens til sles eller rhel, begge kan anbefales på det varmeste.
Lenke til kommentar
Ikke godt å si. Jeg tror det blir en seiglivet sak, det vil ta mange år å rette opp skadene etter MS. En hel drøss mennesker har satset karrieren sin på MS løsninger med lock-in. Løsninger som ikke vil overleve en kraftig vekst i GNU/Linux. Disse er ofte også de hardeste motstanderne som gjerne fanatisk støtter MS. Vi har sett en del av dem på forumet i år.

Japp. Alt går på nettverkseffekter. Når en viss grense for linux' utbredelse er nådd, vil vi se at hardware-leverandører ikke lenger kan ignorere linux-brukere, at software-leverandører blir presset til å begynne porting av viktige programpakker (les: Adobe Creative Suite), og at private utdanningsinstitusjoner (les: NITH) slutter med en MS-only holdning til systemadministrasjon. Dette vil igjen føre til større utbredelse, som igjen fører til større press på hardware-/software-leverandører og utdanningsinstitusjoner. Deretter vil det trolig stabilisere seg på et eller annet punkt, men nøyaktig hvor anser jeg som relativt likegyldig, såfremt vi ikke ender opp med et linux-monopol, som i og for seg kan være like skadelig for innovasjon som et rent MS-monopol er. :)

Enig, faktisk er 8.04 den første ubuntu kandiaten som jeg vil vurdere å beholde noen år uten å oppgradere. Jeg synes rett og slett ikke det er stort mer jeg ønsker ut av et desktop OS, og da veier ønsket om stabilitet mer enn å ha bleeding edge. Det er også noe 8086 tydeligvis ikke har fått med seg. Ubuntu har faktisk veldig ny software, den er bygget på Debian Sid. For oss som har strevet med Sid i noen år må jeg si at det er helt utrolig at Ubuntu-teamet klarer å få den så stabil på så kort tid, og så hver gang! Den som vil ha noe stabilt i dag får prøve CentOS, eller rett og slett kjøpe lisens til sles eller rhel, begge kan anbefales på det varmeste.

Jeg prøvde CentOS en gang, mer ustabil distro har jeg aldri prøvd. Sikkert bare min maskin som var lite egnet da, men likevel tidig. :p

Lenke til kommentar
...

Deretter vil det trolig stabilisere seg på et eller annet punkt, men nøyaktig hvor anser jeg som relativt likegyldig, såfremt vi ikke ender opp med et linux-monopol, som i og for seg kan være like skadelig for innovasjon som et rent MS-monopol er. :)

...

Et linux-"monopol" kan oppfattes som like skadelig som et MS-monopol kun hvis man glemmer at det finnes flere hundre forskjellige konkurrerende distribusjoner og et hundretusentalls forskjellige programmer å velge mellom.

GPL sin copyleft sørger for at er det én ting et linux-"monopol" aldri vil være, så er det skadelig for innovasjon. Man har jo full tilgang til all kildekode og kan bruke og videreutvikle den praktisk talt som man vil selv, som senker "innovasjonskostanden"/innvesteringen ved å lage nye programmer betydelig i forhold til lukkede miljøer som MS.

Nå vil et Linux-monopol heller aldri være mulig på grunn av GPL og den tilnærmede frikonkurransen som følger naturlig av GPL. Man vil alltid kunne dra kildekode ut av Linux og benytte den i andre GPL prosjekter. Som er noe av det som er så fantastisk med fri programvare. :) I framtiden vil vi trolig også få flere forskjellige GPL kjerner som kan konkurrere med hverandre på likt nivå, bl.a. OpenSolaris og GNU/Hurd og flere som ennå ikke er påbegynnt.

Lenke til kommentar
og at private utdanningsinstitusjoner (les: NITH) slutter med en MS-only holdning til systemadministrasjon.

Hm, de kjørte da Solaris + Linux på serverne når jeg gikk der (sluttet 2004), samt at jeg hadde Unix/C-programmering som valgfag.

Klart, desktop-PCene var rimelig windowsbefengte, men det var rimelig fritt frem for å teste ut linux-distroer etc, og i enkelte sammenhenger ble det også oppfordret til det.

Lenke til kommentar
...

Deretter vil det trolig stabilisere seg på et eller annet punkt, men nøyaktig hvor anser jeg som relativt likegyldig, såfremt vi ikke ender opp med et linux-monopol, som i og for seg kan være like skadelig for innovasjon som et rent MS-monopol er. :)

...

Et linux-"monopol" kan oppfattes som like skadelig som et MS-monopol kun hvis man glemmer at det finnes flere hundre forskjellige konkurrerende distribusjoner og et hundretusentalls forskjellige programmer å velge mellom.

GPL sin copyleft sørger for at er det én ting et linux-"monopol" aldri vil være, så er det skadelig for innovasjon. Man har jo full tilgang til all kildekode og kan bruke og videreutvikle den praktisk talt som man vil selv, som senker "innovasjonskostanden"/innvesteringen ved å lage nye programmer betydelig i forhold til lukkede miljøer som MS.

Nå vil et Linux-monopol heller aldri være mulig på grunn av GPL og den tilnærmede frikonkurransen som følger naturlig av GPL. Man vil alltid kunne dra kildekode ut av Linux og benytte den i andre GPL prosjekter. Som er noe av det som er så fantastisk med fri programvare. :) I framtiden vil vi trolig også få flere forskjellige GPL kjerner som kan konkurrere med hverandre på likt nivå, bl.a. OpenSolaris og GNU/Hurd og flere som ennå ikke er påbegynnt.

Siden du nevner opensolaris så virka indiana live-CD-en rimelig stabil og gjennomført. Eneste problemet var at partisjonering ikke var med.

Må vel skaffe meg en liten test disk å slenge indiana på :)

Lenke til kommentar

For ikke å snakke om at hvis GNU/Linux virkelig slår gjennom så vil det åpne veier som hittil har hvert stengt av MS for andre alternativer (og da særlig FOSS).

GNU/Linux som en betydelig "trendsetter" vil jo bety åpne standarder og åpne maskinvare-spesifikasjoner og et bredt utvalg programvare "konkurrenter" kan basere nye produkter på.

Faktisk kan vi fort komme til å oppleve at Linux blir mindre relevant, Linux er jo bare kjernen og i praksis er det få som ville brydd seg om det var en Linux/BSD/Solaris-kjerne som lå i bånn. De viktige delene som KDE og GNOME kan jo kjøre på alle de tre og selv om Linux er en glimrende kjerne har jo både Solaris og BSD-kjernene områder hvor de er bedre.

Alle malware-produsenters mareritt!

Lenke til kommentar
JonT: Var det ikke en avstemning på forsiden av hw.no om dette for en stund siden, da?

Mulig, men det er uansett umulig å få tak i resultatet nå. Så vidt jeg vet gir ikke HW.no noen mulighet for å gå til bake å se på resultatene fra tidligere undersøkelser.

Uansett ville jeg tro webstatistikker gir bedre oversikt over hvor mye Linux boksene er i bruk. Det er mange som bruker Linux en del, men ikke primært, inkludert meg. Og derfor vil nei selv om de bruker det litt.

Lenke til kommentar

Mener å huske at avstemningen hadde alternativer a la: "Har prøvd det, ikke noe for meg", "Har ikke prøvd det" og "Har prøvd det, elsker det!" elns. Spørsmålet var altså ikke hvorvidt en brukte det primært. Du kan sikkert høre med Ueland elns om du kan få se statistikken fra den avstemningen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...