Gå til innhold

Hvem bruker desktop-Linux?


Anbefalte innlegg

Dette er sikkert å banne i kirka, men jeg håper at øket Linux andel på sikt kan medføre en bedre Windows.

 

I have a dream... om en Windows som kan konfigureres like fleksibelt på dypt nivå som Linux. En Windows som ikke forlanger at jeg må ringe en person hos microsoft for å spørre pent om jeg kan få lov å fortsatt bruke den windowsen jeg har betalt i dyre dommer bare fordi jeg har oppdatert en driver. En windows som har brukernes behov i høysetet og ikke antar som utgangspunkt at alle brukere er kjeltringer som vil piratkopiere windows. en windows som lar brukeren bestemme hva som skal vises på skjermen istedetfor Columbia Studios. En windows som har åpne og dokumenterte apier og grensesnitt og som kan leve side om side med linux. En windows som jeg kjører i et vm på linux desktopen min side om side med en native linux versjon av excel og ser en Blu-ray film i en GPL filmviser i et annet vindu.

 

..... og når jeg først skal drømme så vil jeg gjerne ha en Maserati :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har Ubuntu installert siden 5.10 (7.10 nå), og er innom fra tid til annen, men jeg er en gamer, og mye av spillbiblioteket fungerer ikke under Linux for meg, så Windows må til. Om alt hadde fungert (aller helst native, men det er jo ønsketenkning) under Linux, hadde det forsåvidt vært greit for meg å gå helt over.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Dette er sikkert å banne i kirka, men jeg håper at øket Linux andel på sikt kan medføre en bedre Windows.

Det er bare å håpe på at Windows 7 blir det du er på jakt etter.

Lenke til kommentar
Jeg skulle gjerne gått over til linux hvis bare 3d ytelsen hadde vært bedre. Selv med oppdaterte drivere taper linux mot windows. Men den dag linux bare er litt bak windows.... da pælmer jeg windows rett ut vinduet (ironisk he?).

 

Nei takk til blåskjerm.

Åå? Dersom spillet benytter OpenGL så tror jeg ikke du helt treffer spikeren med det utsagnet(test).

Lenke til kommentar
Jeg skulle gjerne gått over til linux hvis bare 3d ytelsen hadde vært bedre. Selv med oppdaterte drivere taper linux mot windows. Men den dag linux bare er litt bak windows.... da pælmer jeg windows rett ut vinduet (ironisk he?).

 

Nei takk til blåskjerm.

Åå? Dersom spillet benytter OpenGL så tror jeg ikke du helt treffer spikeren med det utsagnet(test).

og med amd/ati sitt løfte om åpne 3d drivere (siste jeg leste var at dem dreiv å ansatte folk som skulle rydde opp i ting relatert til slikt) så kan det blir veldig spennende å se hvor optimalisert miljøet klarer å gjøre nevnte drivere :)

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Men tatt i betraktning at jeg må kunne sies å være en "Power User" etter 7 år, så opplever jeg som "desktopbruker" at livet under Windows stadig virker forlokkende. Årevis med klussing i obskure konfigurasjonsfiler, nedlastning av kildekode (med ofte tilhørende fiksing av småfeil som forhindrer kompilering), og hundrevis (x10?) av timer med googling på How-To-er, andre som har hatt lignende problem, etc. har gjort meg mer enn betenkt på hvordan Ola Dunk skulle levd med dette.
"Ola Dunk" finner programmene sine via pakkebehandleren, som byr på den enkleste installasjonen jeg noen gang har forsøkt. Og jeg er Linux noob. Først når man skal ha noen sære programmer som ikke inkluderes i de 2000 pakkene Ubuntu byr på så krever det mer, men ofte ikke mer enn at man laster ned en deb pakke og kjører den.

 

Et liten oppsummering fra en artikkel i the Guardian om OpenOffice
Du skrev også
Tidligere tenkte jeg for hver ny versjon - "Endelig ! ser det ut til å bedre seg. Bare litt til nå...", men jeg synes målet bare forsvinner lenger og lenger ute i horisonten.
Det virker for meg som at tiden har stått stille hos deg. Sammenligner du Ubuntu Dapper Drake med siste versjon(Gutsy), så ser man straks at utviklingen har vært stor. Og det samme gjør seg selvsagt gjeldende for de andre distroer. Kanskje du har glemt å oppdatere din? Det samme gjelder OpenOffice, så kanskje du kunne finne en link som er litt nyere enn "2005"? Har brukt OpenOffice mye nå(tidligere brukt ms works, Office XP, Office 2003 og Office 07), og er svært godt fornøyd med OOo. Grensesnittet var enkelt å lære seg, og mitt behov blir dekket fult ut. Så savner ikke ms sine dyre varianter her som tukler med et velfungerende grensesnitt. Nå som både Sun, IBM og flere øker støtten til programmet tror jeg det vil bli enda bedre.

 

Grensesnittene (til programmene som ikke nyter like høy popularitet som Firefox, Pidgin, ) preges ofte av dårlig gui-design, bugs, og nærhet til de underliggende kommandoprogrammene. Det finner jo de som greier det, men de har også ressursene (k3b).
Er ikke enig med deg her. Kanskje du kunne nevne noen programmer du sikter til?

 

Eksempler på noen problemer man som sluttbruker treffer på

[*]GStreamer. Prøv å sett opp en lydprofil uten å bruke klipp-og-lim fra nettet. Så ber du mammaen din gjøre det.

[*]ReiserFS. Utrolig sårbart for diskfeil. Går en node, går ofte hele treet. "Umulig" å gjenopprette data. At enkelte distroer fremdeles bruker det som default for sluttbrukere er utrolig.

Hmm, dette har jeg ikke gjort… Det må være noe gale her da siden lyden fungerer helt uten videre rett etter installasjon…

 

[*]DVD-ripping. En sluttbruker trenger pek-klikk 1,2,3, ripp. De forenklede programmene som jeg har forsøkt å bruke under Ubuntu funker ikke i det hele tatt. Da må man frem med f.eks. acidrip eller dvd::rip. Begge har grusomme grensesnitt og lyden kommer ofte ut av sync. Joda, det kan fikses med riktige argumenter til mencoder, men vil mammaen din skjønne det? Sammenlign med det som er tilgjengelig for Windows. Det er bare trist.

Jeg kjenner lite til de 6-7 programmene for Linux for ripping. Av ren latskap installerte jeg dvd-shrink og dvd fabdecrypter via wine i Ubuntu, de fungerer utmerket. Hadde alt lært meg disse to, så da ble det med dem. Du, power user, du kjenner til muligheten med wine sant?

 

[*] Videoredigering. AVIDemux/Kino VS Adobe Premier? Dårlig vits.

Så disse to gratisprogrammene er ikke bedre enn Premier til 2300kr. Men hva med Cinelerra, kdenlive og flere? Ikke? Merkelig at de klarte å lage denne HD filmen på Ubuntu...

 

 

[*]Funksjonsoverload. Ja, det er mange programmer som gir deg mulighet til å gjøre ting som man ikke kan på Windows.
Mer enn hva jeg vet, eksemepelt ditt er i alle fall ikke godt nok. Har du andre?

 

ReiserFS. Utrolig sårbart for diskfeil.

Vel husk på at du ikke er i MS land; dersom du ikke er fornøyd emd filsystemt kan du bare skifte til et annet. Det finnes flere og velge mellom, og ingen som forsøker å stoppe deg der. Selv kan jeg lite om ReiserFS, valgte og heller ta i bruk det mest utbredte filsystemet for Linux(ext2/3), ettersom det er kjent for å være svært stabilt, selv om det kanskje ikke det raskeste(men like raskt som ntfs).

Egentlig enda verre er bugsi selve distroen. Hvor mange ganger henger ikke f.eks. Network Manager seg i Ubuntu per uke?
Aldri på den maskinen jeg har brukt. Kanskje du burde skaffe deg nytt nettverkskort, du finner dem for kr 200….

 

så opplever jeg som "desktopbruker" at livet under Windows stadig virker forlokkende.
he he Igjen har du nok ikke fulgt med, men du får forsøke Vista. Lite tips; skaffe deg masse ram.
Lenke til kommentar
bruker egentlig PC-en mest som et mediasenter og da har jeg skjønt at linux er like godt som windows.

Hvis mediasenter betyr at du holder deg til musikk, divx-er, og dvd-er med CSS, så ja, absolutt et bra valg. Utvalget av musikk- og filmkodeker er uslåelig.

 

Men med en gang du drar inn videoredigering og dvdripping blir det "vanskelig". Se forrige post (over).

Endret av 8086
Lenke til kommentar

Takk for svar. Skal prøve å utdype litt. Quoted litt for mange ganger, så formateringen blir litt uggly.

 

<<

"Men tatt i betraktning at jeg må kunne sies å være en "Power User" etter 7 år, så opplever jeg som "desktopbruker" at livet under Windows stadig virker forlokkende. [/i]Årevis med klussing i obskure konfigurasjonsfiler, nedlastning av kildekode (med ofte tilhørende fiksing av småfeil som forhindrer kompilering), og hundrevis (x10?) av timer med googling på How-To-er, andre som har hatt lignende problem, etc. har gjort meg mer enn betenkt på hvordan Ola Dunk skulle levd med dette."

 

<

"Ola Dunk" finner programmene sine via pakkebehandleren, som byr på den enkleste installasjonen jeg noen gang har forsøkt.

 

Absolutt. Sier ikke noe i mot det. Men for å ta et eksempel, så måtte jeg nettopp bruke Dia i et fag, men fordi det var en bug i det, måtte jeg ha en nyere versjon enn det som var i pakkebrønnen. Da må Subversion, og alt det innebærer, til.

Ofte henger versjonene som blir shippet med f.eks. Ubuntu en del måneder etter, og når man har et program man er avhengig av med en kjedelig bug blir det nødvendig med mye kluss.

Jeg har hele musikksamlingen min i FLAC format og også iPod. Ingen god kombinasjon - helt til jeg fant Banshee som fikset problemet. Dessverre ble iPod databasen ofte korrumpert, og mange filer ikke overført. Og jeg måtte kjøre SVN-versjonen for å se om ting bedret seg med bugfixene.

 

<<

"men jeg synes målet bare forsvinner lenger og lenger ute i horisonten.

 

<

Sammenligner du Ubuntu Dapper Drake med siste versjon(Gutsy), så ser man straks at utviklingen har vært stor.

 

Også riktig. Gode distribusjoner. Bra løsninger. Mye framskritt. Men mange vil ha mer. Og selv om det skjer ting, så går utviklingen for sakte. Det er tonnevis av kjapt sammenraskede skript, og gui-er som dekker til kommandolinjeprogrammer, men etter den grunnleggende funksjonaliteten er på plass stopper utviklingen som oftest opp.

 

Når det gjelder artikkelen som omhandlet OpenOffice så gikk poenget mer på den generelle utviklingsmodellen og analysen av denne, og enkelte slutninger som ikke er like gode.

 

<

"savner ikke ms sine dyre varianter her som tukler med et velfungerende grensesnitt."

 

Det er *helt* annen diskusjon, men jeg synes MS gjorde et modig valg ved å gå fra en oppskrift de har hatt i nesten ett og et halvt tiår. Grunnlaget var en erkjennelse av at over 70 prosent av henvendelse de fikk om ønsket funksjonalitet gikk på ting som allerede var der! Det ble altså ikke funnet i de dype hierarkiene, og det er derfor de har valgt "ribbons"/bånd.

Men igjen. En annen diskusjon.

 

<<

Grensesnittene (til programmene som ikke nyter like høy popularitet som Firefox, Pidgin, ) preges ofte av dårlig gui-design, bugs, og nærhet til de underliggende kommandoprogrammene. Det finner jo de som greier det, men de har også ressursene (k3b).

 

<

Er ikke enig med deg her. Kanskje du kunne nevne noen programmer du sikter til?

 

Vel. Acidrip blir jo ofte trukket fram som et godt rippealternativ. Kan være effektivt. Men det er heslig.

 

<<

[*]GStreamer. Prøv å sett opp en lydprofil uten å bruke klipp-og-lim fra nettet. Så ber du mammaen din gjøre det

 

<

Hmm, dette har jeg ikke gjort… Det må være noe gale her da siden lyden fungerer helt uten videre rett etter installasjon…

 

Det har ikke så mye med det jeg snakket om. At ALSA har blitt satt opp er vel og bra, men når du ønsker at Sound Juicer (som er default rippeprogram i Ubuntu) skal rippe til AAC eller MP3 må du endre noen gconf-variabler. Og hvem (annet enn Gnome-hackere) kjenner til det? Det står riktignok i hjelp, om du søker. Men brukervennlig er det ikke.

 

 

<

Jeg kjenner lite til de 6-7 programmene for Linux for ripping. Av ren latskap installerte jeg dvd-shrink og dvd fabdecrypter via wine i Ubuntu, de fungerer utmerket. Hadde alt lært meg disse to, så da ble det med dem. Du, power user, du kjenner til muligheten med wine sant?

 

Flott at vi holder diskusjonen på et slikt nivå. Joda. La til det i etterhånd. Og går nettopp inn på at Wine er et upålitelig dyr. Søker du litt på nettet finner du fort ut at folk ofte må enten ha flere versjoner, eller først installere programmer med en gammel versjon, og deretter med ny. WINE har en uttalt strategi om å ikke være bakoverkompatible. Men er du heldig, så funker det i neste versjon.

 

<<

[*] Videoredigering. AVIDemux/Kino VS Adobe Premier? Dårlig vits.

 

<

Så disse to gratisprogrammene er ikke bedre enn Premier til 2300kr. Men hva med Cinelerra, kdenlive og flere? Ikke? Merkelig at de klarte å lage denne HD filmen på Ubuntu...

 

Joda. Kan funke det. Men det er litt som Blender VS Maya eller Rhino. Det er ikke lett å overtale noen som er vant til kommersielle programmer til å gå open-sores.

Men når det gjelder prisen koster det den jevne student et søk på piratebay. Dessverre er det slik at mange ikke ser hvorfor de skal bruke gratisprogrammer når de bare kan laste ned de kommersielle.

 

<<

[*]Funksjonsoverload. Ja, det er mange programmer som gir deg mulighet til å gjøre ting som man ikke kan på Windows.

 

<

Mer enn hva jeg vet, eksemepelt ditt er i alle fall ikke godt nok. Har du andre?

 

AVIDemux kan f.eks. kode til en hærskare av formater. Og det er rel. kjapt og godt å bruke til å kode videosnutter tatt opp med kameraet mitt om til mpeg4/divx. Men så fort jeg skal sette sammen snutter til lengre deler går det galt. Lyd/bilde blir helt på bærtur.

 

Eller "daemon tools for linux" -> cdemu. Kjempeavansert. Praktisk talt umulig å få i gang.

 

 

ReiserFS. Utrolig sårbart for diskfeil.

< Vel husk på at du ikke er i MS land

 

Jeez... Bring on the trolls. Joda, jeg vet jeg kan bruke andre filsystemer.

 

 

Egentlig enda verre er bugsi selve distroen. Hvor mange ganger henger ikke f.eks. Network Manager seg i Ubuntu per uke?

< Aldri på den maskinen jeg har brukt. Kanskje du burde skaffe deg nytt nettverkskort, du finner dem for kr 200….

 

Har brukt orinoco, atheros, og centrino over årene. Manuell konfigurasjon via iwconfig funker alltid. Den eneste måten å ha stabilt nett på er

sudo killall -9 NetworkManager

 

så opplever jeg som "desktopbruker" at livet under Windows stadig virker forlokkende.
he he Igjen har du nok ikke fulgt med, men du får forsøke Vista. Lite tips; skaffe deg masse ram.

Hva er greia med personkarakteristikker? Som om du vet hva jeg holder på med eller vet? Sier bare at en naiv bruker vil ofte finne fungerende løsninger fortere. ALT er mulig (om du har en Turing maskin), men det er ikke poenget. Det er sluttbruker bryr seg om er:

Vista setter automatisk opp videoutgangen når jeg kobler den til tv-en. Ubuntu gjør det ikke. Det er det de ser. Det er det de bryr seg om. Mindre tenking = mindre frustrasjon.

 

(Vista kjører forresten ikke så tregt på maskinen bare man tweaker litt. Akkurat som andre OS)

Endret av 8086
Lenke til kommentar
Men med en gang du drar inn videoredigering og dvdripping blir det "vanskelig". Se forrige post (over).

Med k9copy er jo både ripping og kopiering av dvd-er like enkelt som å ta på seg sokker.

 

Prøv k9copy på dvd-er med RipGuard fra Macrovision. Det ender bare med med en haug med feilmeldinger fra libdvdread og masse feilmeldinger i dmesg.

 

Jeg kan vise deg hvordan det går om jeg prøver å kopiere Capote

*** libdvdread: CHECK_VALUE failed in ifo_read.c:1567 ***
*** for c_adt->cell_adr_table[i].vob_id > 0 ***


*** libdvdread: CHECK_VALUE failed in ifo_read.c:1569 ***
*** for c_adt->cell_adr_table[i].cell_id > 0 ***


*** libdvdread: CHECK_VALUE failed in ifo_read.c:1571 ***
*** for c_adt->cell_adr_table[i].start_sector < c_adt->cell_adr_table[i].last_sector ***


*** libdvdread: CHECK_VALUE failed in ifo_read.c:1567 ***
*** for c_adt->cell_adr_table[i].vob_id > 0 ***


*** libdvdread: CHECK_VALUE failed in ifo_read.c:1569 ***
*** for c_adt->cell_adr_table[i].cell_id > 0 ***


*** libdvdread: CHECK_VALUE failed in ifo_read.c:1571 ***
*** for c_adt->cell_adr_table[i].start_sector < c_adt->cell_adr_table[i].last_sector ***

 

Også et lite utdrag fra dmesg

[22035.640000] printk: 171 messages suppressed.
[22035.640000] Buffer I/O error on device sr0, logical block 2057544
[22035.640000] Buffer I/O error on device sr0, logical block 2057545
[22035.640000] Buffer I/O error on device sr0, logical block 2057546
[22035.640000] Buffer I/O error on device sr0, logical block 2057547
[22035.640000] Buffer I/O error on device sr0, logical block 2057548
[22035.640000] Buffer I/O error on device sr0, logical block 2057549
[22035.640000] Buffer I/O error on device sr0, logical block 2057550
[22106.600000] end_request: I/O error, dev sr0, sector 1408544
[22106.600000] Buffer I/O error on device sr0, logical block 176068
[22106.600000] Buffer I/O error on device sr0, logical block 176069
[22106.600000] Buffer I/O error on device sr0, logical block 176070
[22106.600000] Buffer I/O error on device sr0, logical block 176071
[22106.600000] Buffer I/O error on device sr0, logical block 176072
[22106.600000] Buffer I/O error on device sr0, logical block 176073
[22106.600000] Buffer I/O error on device sr0, logical block 176074
[22106.600000] Buffer I/O error on device sr0, logical block 176075
[22106.600000] Buffer I/O error on device sr0, logical block 176076
[22106.600000] Buffer I/O error on device sr0, logical block 176077
[22107.084000] end_request: I/O error, dev sr0, sector 1408664
[22107.508000] end_request: I/O error, dev sr0, sector 1586672
[22107.772000] end_request: I/O error, dev sr0, sector 1586672
[22108.036000] end_request: I/O error, dev sr0, sector 1586672
[22108.476000] end_request: I/O error, dev sr0, sector 1586688
[22108.744000] end_request: I/O error, dev sr0, sector 1586688
[22109.164000] end_request: I/O error, dev sr0, sector 1586752
[22109.492000] end_request: I/O error, dev sr0, sector 1586752
[22122.592000] end_request: I/O error, dev sr0, sector 1408480
[22122.592000] printk: 44 messages suppressed.
[22122.592000] Buffer I/O error on device sr0, logical block 176060
[22122.592000] Buffer I/O error on device sr0, logical block 176061
[22122.592000] Buffer I/O error on device sr0, logical block 176062

Lenke til kommentar
Videoredigering. AVIDemux/Kino VS Adobe Premier? Dårlig vits.
Så disse to gratisprogrammene er ikke bedre enn Premier til 2300kr. Men hva med Cinelerra, kdenlive og flere? Ikke? Merkelig at de klarte å lage denne HD filmen på Ubuntu...
«Elephant's Dream» er i hovudsak laga i Blender, eit 3D-program som 3D Studio Max og Maya. Cinelerra har eg so vidt prøvd, og vart då ikkje so veldig imponert. Men det skal då seiast at eg ikkje dreiv mykje med det. Kdenlive har eg ikkje vore borti. (Forresten, Premiere Pro koster mykje meir enn 2300kr, det er ei oppdatering som har den prisen.)
Lenke til kommentar
alltid morsomt å se poweruser og "mor" bli brukt i samme post...

 

store deler av det som listes opp er ting jeg ikke ville forvente at min mor hadde fått til på windows, så...

 

Poenger (som kanskje kom dårlig fram) var at når noen som har mye erfaring med et system fremdeles finner det vanskelig å få gjort mange ting som andre (windowsbrukere) tar for gitt, så er ikke Linux noe du vil se i særlig grad utover datainteressertes rekker.

 

Det er mange som bruker datamaskinen profesjonelt (webdesignere, grafikere, kontorpersonell), men ikke bryr seg om datamaskinen. De er vant til at ting funker, og det er det. De bryr seg ikke noe om hvor mange sykler de har mistet ved å bruke Windows/Mac i steden for Linux. De ser på klokka.

 

Og "mor" var ikke nødvendigvis mamma. Har jo venner og venninner som ser på dvd-er på laptopene sine, og de blir ikke videre imponert over at det samme ikke går på Linux. [Forutsatt at det ikke er CSS-kryptering...]

Endret av 8086
Lenke til kommentar

Noe som for min del er et lite hinder er støtten for ACPI, eller S3 ("suspend to ram"). Det er et "must" på en bærbar maskin.

 

Til Linux sitt forsvar så er ikke ACPI-standarden stort bedre enn APM. Ingen av delene fungerer. Det blir jo ikke bedre av at DSDT-tabellen på mange bærbare rett og slett inneholder rene syntaksfeil! Parer man dette med gjennomført råtten maskinvare som absolutt må "varmstartes" av BIOS aka år 1982 eller så, så er jeg i grunn ikke overrasket.

Lenke til kommentar
alltid morsomt å se poweruser og "mor" bli brukt i samme post...

 

store deler av det som listes opp er ting jeg ikke ville forvente at min mor hadde fått til på windows, så...

 

Poenger (som kanskje kom dårlig fram) var at når noen som har mye erfaring med et system fremdeles finner det vanskelig å få gjort mange ting som andre (windowsbrukere) tar for gitt, så er ikke Linux noe du vil se i særlig grad utover datainteressertes rekker.

 

Det er mange som bruker datamaskinen profesjonelt (webdesignere, grafikere, kontorpersonell), men ikke bryr seg om datamaskinen. De er vant til at ting funker, og det er det. De bryr seg ikke noe om hvor mange sykler de har mistet ved å bruke Windows/Mac i steden for Linux. De ser på klokka.

 

Og "mor" var ikke nødvendigvis mamma. Har jo venner og venninner som ser på dvd-er på laptopene sine, og de blir ikke videre imponert over at det samme ikke går på Linux. [Forutsatt at det ikke er CSS-kryptering...]

 

vel akkurat det med å se dvd får en skyte på filmbransjen for, ikke linuxmiljøet. er ikke stort en kan gjøre, utenom å bryte loven, når filmbransjen skal være såpass paranoide som dem er...

 

nå viser det seg jo at tidlige hd-dvd spillere sliter med nyere filmer i det formatet så jeg er redd ting blir verre før det blir bedre. samtidig som en får genial kvalitet og annet fra fra nettet ;)

 

når det gjelder profesjonell bruk av pc så vil jeg si det slik at en bruker det som jobben krever at en bruker, ferdig med det. men akkurat webdesign tror jeg enda gjøres med en "notatblokk" og god kunnskap, så der i gården står nok linux ganske greit.

 

grafikere har vel sverget til mac i alle år, og kommer til å fortsette med det.

 

når det gjelder kontorpersonell så er båsen så diger at jeg ikke er sikker på hvor en skal starte. om en tenker databaser så kjøres vel de større på oracle oppå linux, *bsd eller stormaskiner fra ibm med tilhørende os? om det er regneark og tekstbehandling/skjema så kommer det nok mye an på hvor stor andel er drevet fram av vbscript i msoffice. og på toppen så kommer spesialprogramvare utviklet for bruk i akkurat den avdelingen.

 

men det store spørsmålet er hva windowsbrukere tar for gitt at dem kan gjøre. jeg tror det vil vise seg å variere like mye som antallet brukere av windows.

 

foreldra mine hadde vært lykkelige så lenge dem hadde kabalprogrammer, nettbank og ett og annet regneark for forskjellige lister, mens søstra mi bruker laptopen sin til dvd og spill.

 

for å si det slik, PC-en blir brukt på såpass forskjellige måter at en må anse den som verktøykasse heller den noe annet. eller kanskje en sveitsisk armekniv i byggesettform, hvor en kan anskaffe hele sett med løse deler?

 

det er titt og ofte jeg tar meg i å tenke at vi kanskje hadde fått det mer brukervennlig om vi hadde en samling bokser med strikt definerte funksjoner, men som en så kunne koble sammen for datautveksling om nødvendig. dessverre ville dette kreve ett samarbeid mellom produsenter som ville være tilnærmet uhørt. en kan jo bare se hvordan det går med forskjellige internetsystemer. og det er vel noe vi kan anse som en suksess innen åpne standarder...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...