Gå til innhold

Beste eksterne harddisk til mitt bruk? Hvilke nettbutikk?

krwl

Anbefalte innlegg

Har behov for å lempe over noen giga med video og musikk fra bærbaren (4x USB 2.0, Vista, 2GB), og er litt usikker på hva jeg skal velge.

Ser helst at den er kompakt og anvendlig, pålitelighet, holdbarhet og kvalitet er ytterst viktig, mest for pengene selvfølgelig.. gjerne litt bling også? Hva annet bør jeg se etter i et eksternt lagringsmedium? Vet ikke hvor stor kapasitet man børl satse på; én terra er vel i overkant? Blir vel fort stort, klumpete og bråkete og, da?

Også, om noen har tips til amerikanske nettbutikker med slikt på lager som har ålreite priser og service?

Tips? Veiledning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier at du vil ha noe som er "kompakt og anvendlig". Da ville jeg tatt en titt på hva som finnes der ute av eksterne 2,5" disker. Disser er utrolig hendige, tar veldig liten plass og krever kun usbkabelen for å kobles til (ingen ekstern ekstra strøm).

Det som er ulempen med disse er såklart lagringsplass og tildels også pris. Du får 250 gig til ca 1200.

Da får du vurdere om du vil ha noe stort klumpete med mye plass, eller noe lite, stille og meget fraktbart med mindre plass.

Lenke til kommentar

Siden jeg har minimal peiling på dette med eksterne harddisker i utgangspunktet, er det noen som kan ta en kjapp innledning med hva som er hva, og hva som er bra?

Er ute etter spesifikke nettbutikker i USA, ettersom det er her jeg befinner meg for tiden. Sikkert noen kroner billigere og? Apropos, hva koster de forskjellige lagringsmediumene? Og hva er den mest kostnadseffektive løsningen?

Jeg vurderer rett og slett å bare kjøpe den nye iPod Classic med 160GB; er det i det hele tatt en verdig solusjon? Hvordan overføringshastighet kan man forvente fra en slik, kontra en faktisk ekstern harddisk?

Lenke til kommentar

2,5'' ekstern harddisk:

+liten

+stille

+trenger ikke ekstern strøm, tar strøm fra USB-porten

+greit for bærbare PC-er fordi du kan bruke den uten strøm hvor som helst

-dyrere pr GB

3,5'' ekstern harddisk:

+Mye plass pr krone!

+Grei for stasjonær fordi du ofte har den stående på samme sted mye

+Mye plass betyr at man kan flytte MYE på en gang. (110 DVD-filmer på 500GB eller 5-600 divx)

-tar litt mer plass

-trenger egen strøm

-mindre stille, men kanskje ikke jeg skal kalle den bråkete ;)

En ipod vil sikker dekke behovet ditt. Den blir gjenkjent som en ekstern harddisk og så er det bare drag-n-drop. Hvordan ipodens programvare eller itunes reagerer vet jeg ingenting om. Noen?

Min anbefaling vil være å finne en 250GB ekstern 2.5'' HD. :thumbup:

Hjalp dette?

Lenke til kommentar

Japp, supert!

Disse enhetene du nevner er basert på den nøyaktig samme teknologien som harddisken man finner inni enhver PC, ikkesant? Hva er forskjellen på en 2,5" ekstern og "intern" harddisk? Er de kompatible? Hva med flash-basert lagring; blir det for puslete?

Rent praktisk; hvordan vil harddisken du anbefaler fungere sammenlignet med en iPod (1.8", 4200 RPM) som en lagringsenhet? Evnt. faktorer som overveier andre?

Lenke til kommentar
Da jeg bodde i Amerika var jeg veldig fornøyd med newegg.com.

De har tilfeldigvis et lite salg på eksterne harddisker gående nå.

Av 2.5" er det f.eks:

250 GB til $150.

160 GB til $110.

120 GB til $80.

Oi, konge!

Hvordan ligger disse prisene ifht. Norge?

Lenke til kommentar
Japp, supert!

Disse enhetene du nevner er basert på den nøyaktig samme teknologien som harddisken man finner inni enhver PC, ikkesant? Hva er forskjellen på en 2,5" ekstern og "intern" harddisk? Er de kompatible? Hva med flash-basert lagring; blir det for puslete?

Rent praktisk; hvordan vil harddisken du anbefaler fungere sammenlignet med en iPod (1.8", 4200 RPM) som en lagringsenhet? Evnt. faktorer som overveier andre?

den dyreste blir ca 794,-nok +frakt

Hmmm.. hva var dette svar på?

Lenke til kommentar
Japp, supert!

den dyreste blir ca 794,-nok +frakt

Hmmm.. hva var dette svar på?

havna feil ser jeg skulle være til denne

QUOTE(Blodkjeft @ 25/11-2007 : 10:24)

Da jeg bodde i Amerika var jeg veldig fornøyd med newegg.com.

De har tilfeldigvis et lite salg på eksterne harddisker gående nå.

Av 2.5" er det f.eks:

250 GB til $150.

160 GB til $110.

120 GB til $80.

Oi, konge!

Hvordan ligger disse prisene ifht. Norge?

Lenke til kommentar
Men lagring av data er upåvirket?..

Upåvirket ja.

Det kan også nevnes en annen faktor for hastighet. Hovedregelen er att, jo større lagringskapasitet i forhold til den fysiske størrelsen på hdd, desto raskere er den. Det har og gjøre med jo tettere dataene ligger lagret, jo raskere går det for hdd. spolen å lokalisere dem. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...