exporama Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Flott ting å ha i sekken dette ja! Skal selv kjøpe 400d om noen uker, så dette er meget passende! - takk =) Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 1. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2008 Bare glad jeg kan hjelpe, forresten, ikke glem folkens, at hvis det er noe som burde/kunne stått i denne så si ifra, enten via pm eller her;) Om teksta er på engelsk kan jeg oversette Lenke til kommentar
gjeewaytee Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 den va genial. printet ut og lagt i vesken. thanks Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 1. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2008 Ordna denne i publisher her om dagen, hvis noen ønsker det kan jeg sikkert legge den ut, er i format så a4 arket kan brettes i 2 osv. Lenke til kommentar
dePt Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Legg ut du Fikk mitt 400D i dag, så kommer godt med! Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 http://foto.zaftsuse.net/lommeguide.pub Publisher sak, printes på 4 halve a4 ark sider, ett lite hefte mao, last ned og se selv hvis det er av interesse ;P Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Sån kommer den ut hvis jeg prøver og åpne den i word. ÐÏࡱá> þÿ [1] þÿÿÿtÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿ ÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿ ÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿ ÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿ ÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿýÿÿÿ[1] nþÿÿÿo Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 20. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2008 Du får la være å åpne .pub i word da vettu Word fil ligger i førstepost.. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Hei Mye aber med og bytte fra film til digitalt,må være datanærd også Fant denne,synes du kanskje burde ha med denne i lommeguiden. Ta bilder av renende vann. Tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=970176&st=0 1. Minst mulig blender (men ikke mindre enn f/13)2. Minst mulig ISO (men ikke under 100) 3. Overeksponering (men ikke for mye (se forholdene an), +1 bør være maks) 4. ND-filter hvis punkt 1, 2 og 3 ikke gir tilstrekkelig lang lukkertid for å gi ønsket "slørete" effekt. Ellers er det også lurt å tenke på: 1. Location. Ønsker du veldig lang lukkertid burde du hatt en foss / bekk som ligger godt inni skogen, gjemt bak sollys. Skyggeområdene i denne fossen burde gi lang lukkertid ved overskyet vær (evt. også lav sol om morgen eller kveld). Ikke umulig å oppnå lukkertider langt over minuttet, så lenge locationen er god. 2. Farten på det rennende vannet. Ved tilnærmet horisontal rennende bekk gir (f.eks.) 30 sekunder lukkertid vesentlig mindre bevegelse i vannet enn ved lik lukkertid i en tilnærmet vertikal (og dermed rask) rennende foss. 3. Ha et stødig stativ og bruk fjernutløser, trådutløser eller selvutløser for å unngå rystelser. Du får ha meg unnskyld Gissan Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 20. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2008 Skal se om jeg får lagt det inn etterhvert hehe Forresten, hvis noen har noe nybegynnertips om blitzbruk så post her så vi kan få det inn Lenke til kommentar
_maggi_ Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Er det siste versjon som ligger til nedlasting nå? Mag Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2008 har ikke fått lagt inn den Nautica skrev, men, ja:P Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Skal se om jeg får lagt det inn etterhvert hehe Forresten, hvis noen har noe nybegynnertips om blitzbruk så post her så vi kan få det inn Det er tre løsninger på dette: 1. Få blitsen bort fra kameraet, trådløst eller med kabel. 2. Bounce blitsen i tak eller vegg. Her finnes også en del gode løsninger i form av diffusere som kan påmonteres blitsen og som sender littegrann diffust lys fremover i tilegg. 3. Ikke bruk blits. Blits avfyrt rett frem påmontert kamera git uansett grusomt stygt lys som må unngås som pesten, det er bare en aller, aller siste nødløsning om man har et unikt motiv så MÅ fotograferes. What Amund said. Ut over det, så kan det legges til at det er lettere å få røde øyne når a) det er alkohol med i bildet (selskap) siden berusede personer får større pupiller b) det er veldig mørkt (større pupiller igjen) c) du har stor avstand til motivet (= mindre relativ avstand/vinkel mellom objektiv og blits) Men som Amund sa: direkte blitslys må ungås som pesten Sakset fra denne posten https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=972608 Lenke til kommentar
hildechristine Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Oi, dette var lurt ! Dette skal jeg sannelig printe ut Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 9. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2008 (endret) Det som er meningen;) En eller annen gang skal jeg få gått igjennom denne på nytt og oppdatert den litt...men så var det dette med tid og ork da;) edit nesten 2 mnd senere: Hvis noen føler for å overta denne her så si ifra Merker jeg orker mindre å mindre å lese bøker/redigere tekst osv. Endret 2. september 2008 av Zaft Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Blender :f = blender Stort f-tall = liten blenderåpning. Lite f-tall = stor blenderåpning. Stor blender krever lite lys, liten blender krever mye lys. da var den endra på, legger til mer om dybdeskarphet osv. imorgen. Denne er ekkel å skjønne for nye sånn helt med en gang. Men om man sier "husk på at det er en brøk". f=1/4 er jo større enn f=1/8. Da ser vel de fleste hvordan dette med små/store tall henger sammen med store/små åpninger. Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Lagde en helt lik guide, bare den er til de minst avanserte dSLRene til Nikon(D40-D60). lommeguide.doc PS: Zaft, synes du burde oppdatere den litt, legge til Idrett, landskap o.l. Det har jeg gjort på min egen Endret 25. mars 2009 av Oyjorn Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 26. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2009 Har lite motivasjon desverre til å skrive om :/ Har prøvd å sette meg ned noen ganger men ender opp med at jeg ikke gidder hvis noen vil ta over jobben så kan jeg endre topic bare de sender pm elns Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Som sagt så har jeg så vidt startet på en til meg selv, men skal gjøre den ferdig, så kan jeg sende den til deg. Lenke til kommentar
xtineze Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Oi, dette var kjekt! Skal sette meg ned å lage min egen tror jeg! Likte ideen med en liten bok å ha med! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå