Bjørnli Skrevet 28. november 2007 Forfatter Del Skrevet 28. november 2007 fint skrevet, skal prøve å få ordna det iløpet av noen dager, ting er hektisk om dagen så rekker ikke så mye... Lenke til kommentar
DHM Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Ville gjerne sett denne som sticky, og håper Zaft vil oppdatere denne når han får tid PM meg forresten om du vil ha noen utdrag fra "The Digital Photography Book" til å legge til her Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 4. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2007 Skal få oppdatert denne en eller annen gang i nærmeste fremtid, må bare få tid Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2007 (endret) Lagt til under Notater: Ved f.eks. landskapsbilder ønsker man høyt f-tall for å få dybdeskarphet, mens ved lavt f-tall blir dybdeskarpheten liten (brukes f.eks. for å få uklar bakgrunn bak en person) Lagt til under bildetagnings-tips/portrett : 5 enkle posering tips. Tips 1: Len vekten på én fot. Kvinner gjør dette nesten instinktivt. Når man dermed automatisk vipper litt på skuldrene ser man mer aktiv ut med en gang. Menn har en tendens til å stå som tømmerstokker, rett opp og ned. Det føles kanskje litt teit, men resultatet blir bra. Om du skulle være sittende når bilde tas, sørg for at du har litt vinkel til kameraet. Tips 2: Det er en fordel å lene seg svakt mot kameraet. Strekk ut halsen og vipp haken litt ned for å skjule eventuelle dobbelthaker. Tips 3: Mestre uttrykkene. Ved å trene seg på hva man skal gjøre når bildet tas, er man mer forberedt og ser ikke ut som et rådyr i fjernlysene. Digital Camera University anbefaler at man gjør en skjult kroppsbevegelse som utløser en «poseringsmodus» i personen, for eksempel å klemme rumpeballene sammen. Ja, det funker. Tips 4: Lær deg å smile mye, men ikke glise. Dette er en hårfin balansegang som mange mislykkes med. Enten ender man opp med et halvveis smil, eller et helveis glis som også gjør at man lukker øynene. Tips 5: Aldri rett blikket mot kameraets linse, se heller rett over linsen mot toppen av kameraet. også lagt til div bold/underline/kursiv også i teksten på forumet.. Endret 11. desember 2007 av Zaft Lenke til kommentar
Anew Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 (endret) Jeg ser ikke at du nevner diffraksjon her, så: Når du skriver at man skal ha liten blenderåpning for maksimal dybdeskarphet til landskapsfoto, så er dette riktig inntil et visst punkt. Blir blenderåpningen for liten, så inntreffer diffraksjon - dette gjør at skarpheten begynner å falle i hele bildet. På speilreflekser med 1.6-1.5 i cropfaktor, så begynner diffraksjon å gjøre seg gjeldende ved hhv. f/11 og f/13, så man bør ikke blende ned noe særlig mer enn det. Mange som har fotografert med film før er vant til å gå ned til f/22 eller lenger, men det er en veldig dårlig ide med dagens cropkameraer. PS: "liten blender" er altså den "riktige" måten å si "høyt f-tall" på - jeg syns det er en god ide å bruke riktige begreper også i en nybegynnerguide, for du har jo en forklaring av dette i guiden alt... Endret 11. desember 2007 av Anew Lenke til kommentar
gormley Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Et tips: Lage tommelfingerregler for ulike settinger (f.eks. landskap, portrett, sport, macro, osv.). For eksempel kunne det om portrettbilder stått: * lav iso * spot-måling (mål hud, AE-lock og fokusér på øyne) * fokus på et av øynene * lav blender (f/1,4-2,5) * er du nærme nok? * pass på hvitbalanse hvis du ikke skyter raw * bruk gjerne blitz, gjerne håndholdt * osv. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 skal få lagt inn litt etterhvert, er lite ork for tiden Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 8. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2008 Noen som har noen "konkrete" tips ang portrett-fotografering som kan legges inn? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Hei. Fin fint tiltak. Er ikke helt sikker på hvor "avansert" du vil ha den. Det som kansje hadde vært fint å ha med: Hvis du setter kamera i en av de "manuelle"funksjoner og går til "verktøy 2" og så til brukerfunksjoner,der finner du 11 forsjellige innstilnings moduser. Finner ikke så mye om det i min engelske bruksanvisning. Har vel gått lei av å lete. Har bla. funnet ut at du kan forandre timere`n fra 10 sec. til 2 sec. der. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Hei.Fin fint tiltak. Er ikke helt sikker på hvor "avansert" du vil ha den. Det som kansje hadde vært fint å ha med: Hvis du setter kamera i en av de "manuelle"funksjoner og går til "verktøy 2" og så til brukerfunksjoner,der finner du 11 forsjellige innstilnings moduser. Finner ikke så mye om det i min engelske bruksanvisning. Har vel gått lei av å lete. Har bla. funnet ut at du kan forandre timere`n fra 10 sec. til 2 sec. der. Custom funksjonene har mange skulte kvaliteter; gjelder nok ikke kun Canon. Oppaget f.eks først nå at jeg kan låse lukkertiden til 1/200s (350D) når jeg bruker blitz i Av modus. På en 30D er lukkertiden 1/250s. Tom Lenke til kommentar
GLN Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Oppdatere du word dokumentet også zaft? Si ifra vis det er fullt oppdatert, så skal jeg laste ned->skriv ut:) Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 det skal være oppdatert det;) Lenke til kommentar
TSP Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 (endret) Glimrende guide, vet ikke noe som bør legges til. Vær forsiktig med å legge til for mye, skal passe i lommen Denne er rett og slett glimrende, ser den var beregnet til eget bruk, men jeg setter hvertfall veldig pris på å kunne laste ned denne for å printe ut til mitt bruk. Godt jobbet! *Rapportert for å ikke være en sticky * Endret 10. februar 2008 av TSP Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 wee, denne er nå sticky Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 Oppdatering: La til dette under bildetagning tips: Kjappe tips til forskjellige motiver: Portrett: · Lav ISO · Spot-måling (mål hud, AE-lock og fokusér på øynene) · Lav Blender (f/1,4-2,5 eller så lav som mulig) · Pass på hvitbalanse hvis man ikke bruker RAW · Blitz _______________________________ La også inn siden som html istedenfor tekst her i posten: http://foto.zaftsuse.net/lommeguide.htm Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Flere lommeguider hadde ikkje vært dumt. En for blitz foto f.eks. sykt mye å passe på. og en f.eks portrett. Skal se ka eg klarer å snekre sammen om det er intresse for det. andre som går med samme tanker? Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 1. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2008 Jeg har enda ikke fått spart meg opp til blitz så har ikke noe erfaring dessverre Lenke til kommentar
nosync Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Personlig hadde jeg også likt å hatt med linker til websider med guides og tips. Trenger ikke være i selve lommeguiden, men bare for mer informasjon for oss nybegynnere. Lenke til kommentar
Leffy Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Genialt. Akkurat fått mitt EOS 400D nå.. fått satt det sammen og skal prøve og utforske ting. Aldri brukt speilrefleks så lommeguiden blir en viktig brikke Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 Takk, btw; Jeg driver og leser en DRØSS med ebooks for tiden, sliter med lærevansker så må lese mange ganger, men skal prøve å få oppdatert guiden hvis jeg finner noe bruktbart;) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå