Gå til innhold

Ubuntu tregt som sirup

Anbefalte innlegg

Har nå installert ubuntu som anbefalt flere steder, men det går jo tregt som #¤%¤. Hvordan tune dette slik man få en brukbar hastighet? Dvs fjerne ting som ikke trengs.

Tror faktisk det går like tregt som Xp eller kanskje enda tregere, så da kan jeg jo alikevel bruke Xp som jeg kjenner?

Dvs. at her må noe gjøres, men hva?

Hvordan kan det ha seg at Ubuntu kan brukes til i486 når jeg har P3 500Mhz 312MB og det går tregt som sirup?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror faktisk det går like tregt som Xp eller kanskje enda tregere, så da kan jeg jo alikevel bruke Xp som jeg kjenner?

Hva er det du forventer, egentlig? XP er et OS fra 2001.

Uansett:

Skift til en lettere vindusbehandler, gjerne XFCE eller *box.

Lenke til kommentar

Poenget mitt var vel egentlig ikke at han skulle reinstallere, men heller det at man får *buntu med XFCE uten problemer. Det kom litt dårlig frem.

Trådstarter:

Åpne en terminal og skriv sudo aptitude update && sudo aptitude install xubuntu-desktop. Logg deretter ut, og velg XFCE istedenfor Gnome neste gang du logger inn,

Endret av clvn
Lenke til kommentar
Hvordan kan det ha seg at Ubuntu kan brukes til i486 når jeg har P3 500Mhz 312MB og det går tregt som sirup?

Alt til sitt bruk. Jeg ville hvertfall ikke brukt noe dårligere enn en P3 til desktop-bruk (med GUI). Men samtidig har jeg en gammel server som jeg har beholdt av nostalgiske årsaker - en Pentium 133MHz som kjører nyeste Debian :)

Ubuntu kan virke treigt som default på grunn av GNOME, som er det mest ressurskrevende desktopmiljøet til linux. KDE er lettere å drive, og vil man ha noe enda lettere kan man kjøre en ren windowmanager (f.eks. fluxbox).

Grafikken kan også virke seig fordi man bruker en ikke-optimal driver til X.

Lenke til kommentar
Poenget mitt var vel egentlig ikke at han skulle reinstallere, men heller det at man får *buntu med XFCE uten problemer. Det kom litt dårlig frem.

Trådstarter:

Åpne en terminal og skriv sudo aptitude update && sudo aptitude install xubuntu-desktop. Logg deretter ut, og velg XFCE istedenfor Gnome neste gang du logger inn,

Ok kanskje litt dum men... hva er terminal?

Lenke til kommentar

hadde samme problem på en gammel pc her.. virker som det er en eller annen prosess som kjørte opp cpu bruken..

gå i gjennom denne howtoen.. den hjalp min ubuntu til å bruke lavere cpu...

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=89491

eventuelt kan du jo prøve en annen vindus behandler

Takker for tipset.. tok å prøvde dette nå..

eneste jeg la merke til som var litt problematisk var at språket ble satt til engelsk..

og når jeg endelig fikk satt det til norsk.. ble det en god miks av engelsk og norsk i systemet.

Vindus behandleren er kanskje litt raskere. men må si det ble marginalt i mitt system. (400-500Mhz)

Endret av thor918
Lenke til kommentar

Du har installert det tregeste oppsettet som er mulig på linux. Med din hardware vil KDE funke fint. Installer Kubuntu på maskinen, installer så koffice, kopete og kcalc. Hvis du har dårlig diskplass, så vurder å avinstallere alle de tunge programmene som firefox og openoffice. Sørg for å få inn flash og Sun Java plugin. Bruk Konqueror til surfing, og Koffice til kontor jobbing, kopete som messenger, ktorrent til nedlasting, kcontrol for å pynte desktopen. Gå innom www.kde-look.org for å hente inspirasjon. Du vil nå oppleve at maskinen din går mye raskere enn med XP, og fungerer til det aller meste. Det er også mulig å sette mediaplayer plugin til konqueror, men siden jeg ikke har prøvd så kan kanskje andre dele det med deg. Ikke bare det, men gled deg til versjon 4 av KDE som faktisk skal få ytterligere 20-30% bedre ytelse enn dagens utgave i tillegg til å knuse Vista på eyecandy! Din gamle maskin vil bare bli bedre :)

Lenke til kommentar

Linux med GUI av fineste slag krever minst like mye som XP for og flyte, 312MB RAM er uansett alt for lite til og være brukbart i dag uansett om man bruker XP eller Linux med flott GUI.

1G med RAM er nesten minimum etter min mening. XP med 512 er jo en lidelse og bruke, Linux med Gnome er kanskje litt kjappere enn XP i ett slikt senario men fortsatt helt ubrukelig etter mine preferanser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...