Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Postens er tregt og det er dessverre vanlig!


Anbefalte innlegg

Skjønner ikke hvordan det går ann å klage på en pakke som bruker 3 dager til deg. 3'er pakker (vanlige pakker, altså ikke dør-til-dør) har en leveringstid på 4-5 dager. Det at den bruker 3 betyr da at den bruker mindre tid enn hva posten har lovet. Hvordan det er negativt er utenfor min forståelse. Når det gjelder dør-til-dør pakkene er det veldig avhengig av hvor du bor hvordan de behandler det. Min postmann er veldig flink med dette og ringer på, venter og ser om det er noen hjemme, hvis det ikke er noen hjemme legger han igjen en lapp og kjører det på postkontoret, akkurat som han skal. Skjønner etter å ha lest i diverse posten-poster (morsomt ord) at dette langtifra alltid er tilfellet, men vil regne med det kommer ann på postmannen hvor lat han er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg bestiller svært mykje gjennom forskjellige nettbutikker, og eg er faktisk utrulig imponert over posten. Pakkene bruker like lang tid kvar bidige gang, eventuelt noen ganger 1 dag ekstra. Dei er alstå svært forutsigbar.

 

Visst ein sammenlikner med DHL, linjegods, Tollpost eller andre, så blir det heilt latterlig. Dei er ofte dyrare (i alle fall i praksis). Dei brukar lengre tid, er heilt uforutsigbare, og klarer til og med å rote vekk pakker.

 

Og forresten. Her om dagen bestillte eg henting på døren av ein pakke med Linjegods. Først kom dei ikkje den dagen som var avtalt, neste dag ringte dei og spurte om eg kunne levere pakken.

 

Blir oppgitt når folk klager på Posten som jo faktisk levere ein generelt sett svært bra tjeneste til ein akseptabel pris.

 

Eg trur det eineste som er akspetabelt for trådstarter er umiddelbar levering etter bestilling. Som dei fleste forstår er dette faktisk ikkje mulig. Det ville i beste fall tatt noen timer, og blitt fryktelig dyrt!... Finn noe annet meir fornuftig å klage på!

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvordan det går ann å klage på en pakke som bruker 3 dager til deg. 3'er pakker (vanlige pakker, altså ikke dør-til-dør) har en leveringstid på 4-5 dager. Det at den bruker 3 betyr da at den bruker mindre tid enn hva posten har lovet. Hvordan det er negativt er utenfor min forståelse. Når det gjelder dør-til-dør pakkene er det veldig avhengig av hvor du bor hvordan de behandler det. Min postmann er veldig flink med dette og ringer på, venter og ser om det er noen hjemme, hvis det ikke er noen hjemme legger han igjen en lapp og kjører det på postkontoret, akkurat som han skal. Skjønner etter å ha lest i diverse posten-poster (morsomt ord) at dette langtifra alltid er tilfellet, men vil regne med det kommer ann på postmannen hvor lat han er.

 

Her tar du litt feil. 5 Dager er maksimalt antall dager for en Norgespakke, og det er maks 5 dager til ytterpunktene. Andre steder SKAL det gå raskere. Uansett, så er det ikke når det går normalt som er problemet. Problemet er alle de gangene pakkene går helt andre steder. Ligger på ulike sentraler i 2-3 dager osv som nevnt tidligere. Det er omtrent IKKE en ENESTE gang jeg får noe via posten uten at de har somla eller rota med noe..... Når jeg bruker så mye penger på å få levert varene via posten i løpet av et år, synes jeg det er på sin plass å kunne kreve litt.

 

Du blir oppgitt av de som klager på posten? Ja, vi må da få lov til det når vi gang på gang ikke får det vi har betalt for? Du klager på tollpost, skal jeg være oppgitt over deg da? Tollpost har vært MYE kjappere de gangene jeg har brukt dem, ikke har det vært dyrere heller. I tillegg har de levert til butikker som har mye lengre åpningstid, enn det postkontoret vi har her jeg bor.

 

Jeg har nå fått returnert kostnader for ca 40% av de pakkene jeg har sendt i år med posten pga sommel og skader. De jeg får via nettbutikker er det dessverre vanskligere å få igjen da det er sender som får igjen (altså nettbutikkene). Bare tiden det tar fra en klage er sendt til den er behandlet og du får igjen summen er på langt over en måned.

 

Jeg har dermed bestemt meg, og tatt mine forhåndsregler. Der jeg ikke kan velge annen transportør enn posten, eller hente selv, lar jeg bare være å bruke. Sommel, rot og skader skaper så mye brydderi at å kjøre et par timer å hente det selv er like så greit.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Her tar du litt feil. 5 Dager er maksimalt antall dager for en Norgespakke, og det er maks 5 dager til ytterpunktene. Andre steder SKAL det gå raskere. Uansett, så er det ikke når det går normalt som er problemet. Problemet er alle de gangene pakkene går helt andre steder. Ligger på ulike sentraler i 2-3 dager osv som nevnt tidligere. Det er omtrent IKKE en ENESTE gang jeg får noe via posten uten at de har somla eller rota med noe..... Når jeg bruker så mye penger på å få levert varene via posten i løpet av et år, synes jeg det er på sin plass å kunne kreve litt.

 

I oppleveringen for posten for oss som jobber i post i butikk står det svart på hvitt at hvis noen lurer på leveringstid skal vi si 4-5 dager, uavhengig av hvor den skal, siden dette er maksimal leveringstid, uavhengig av stedet den skal. En pakke som skal til bodø fra oslo blir nemlig tatt hånd om i oslo og sendt rett til bodø, uten masse omveier (i teorien, selvsagt kan pakker sendes feil, da som oftest pga. feil postnummer som det sorteres etter (ja, funksjonærene kan selvvsagt også gjøre feil, de er bare mennesker de også)).

 

Du blir oppgitt av de som klager på posten? Ja, vi må da få lov til det når vi gang på gang ikke får det vi har betalt for? Du klager på tollpost, skal jeg være oppgitt over deg da? Tollpost har vært MYE kjappere de gangene jeg har brukt dem, ikke har det vært dyrere heller. I tillegg har de levert til butikker som har mye lengre åpningstid, enn det postkontoret vi har her jeg bor.

 

Jeg har aldri klaget på tollpost. Jeg har aldri brukt tollpost og kan derfor ikke si noe om tollpost. Let gjerne gjennom alle innlegg jeg noensinne har kommet med og finn hvor jeg klager på tollpost.

 

Jeg har nå fått returnert kostnader for ca 40% av de pakkene jeg har sendt i år med posten pga sommel og skader. De jeg får via nettbutikker er det dessverre vanskligere å få igjen da det er sender som får igjen (altså nettbutikkene). Bare tiden det tar fra en klage er sendt til den er behandlet og du får igjen summen er på langt over en måned.

 

Jeg har dermed bestemt meg, og tatt mine forhåndsregler. Der jeg ikke kan velge annen transportør enn posten, eller hente selv, lar jeg bare være å bruke. Sommel, rot og skader skaper så mye brydderi at å kjøre et par timer å hente det selv er like så greit.

 

Jeg ser at du har elendig erfaring med posten, og skjønner derfor godt at du velger en annen leverandør. Jeg har andre erfaringer enn deg og velger derfor å ikke skifte leverandør da jeg stort sett er fornøyd med posten. Har aldri hatt behov for å klage til posten, og vet derfor ikke hvor lang tid en klage tar. Innimellom kommer det knuste pakker til posten, da får vi bare kunden til å fylle ut ett klageskjema som vi sender til posten samme dag. Hvor lang tid det tar etter vi har sendt vet jeg derimot ikke. Er vel ca. 1 av 200 pakker vi trenger å klage på.

 

PS: Jeg jobber ikke i Posten, jeg jobber i en KIWI butikk som har Post i Butikk som ekstratjeneste. Det jeg svarer på her er mine egne erfaringer, både som privatperson og som kundebehandler på KIWI, ikke som postansatt da det er noe jeg ikke er.

Lenke til kommentar
Problemet er alle de gangene pakkene går helt andre steder. Ligger på ulike sentraler i 2-3 dager osv som nevnt tidligere. Det er omtrent IKKE en ENESTE gang jeg får noe via posten uten at de har somla eller rota med noe..... Når jeg bruker så mye penger på å få levert varene via posten i løpet av et år, synes jeg det er på sin plass å kunne kreve litt.

 

Hvordan vet du at pakken ligger på en sentral i 2 - 3 dager?

 

Ørjan...

Lenke til kommentar
Her tar du litt feil. 5 Dager er maksimalt antall dager for en Norgespakke, og det er maks 5 dager til ytterpunktene. Andre steder SKAL det gå raskere. Uansett, så er det ikke når det går normalt som er problemet. Problemet er alle de gangene pakkene går helt andre steder. Ligger på ulike sentraler i 2-3 dager osv som nevnt tidligere. Det er omtrent IKKE en ENESTE gang jeg får noe via posten uten at de har somla eller rota med noe..... Når jeg bruker så mye penger på å få levert varene via posten i løpet av et år, synes jeg det er på sin plass å kunne kreve litt.

 

I oppleveringen for posten for oss som jobber i post i butikk står det svart på hvitt at hvis noen lurer på leveringstid skal vi si 4-5 dager, uavhengig av hvor den skal, siden dette er maksimal leveringstid, uavhengig av stedet den skal. En pakke som skal til bodø fra oslo blir nemlig tatt hånd om i oslo og sendt rett til bodø, uten masse omveier (i teorien, selvsagt kan pakker sendes feil, da som oftest pga. feil postnummer som det sorteres etter (ja, funksjonærene kan selvvsagt også gjøre feil, de er bare mennesker de også)).

 

Du blir oppgitt av de som klager på posten? Ja, vi må da få lov til det når vi gang på gang ikke får det vi har betalt for? Du klager på tollpost, skal jeg være oppgitt over deg da? Tollpost har vært MYE kjappere de gangene jeg har brukt dem, ikke har det vært dyrere heller. I tillegg har de levert til butikker som har mye lengre åpningstid, enn det postkontoret vi har her jeg bor.

 

Jeg har aldri sagt at du har klaget på tollpost. Det var til han som postet over deg.

 

Jeg har aldri klaget på tollpost. Jeg har aldri brukt tollpost og kan derfor ikke si noe om tollpost. Let gjerne gjennom alle innlegg jeg noensinne har kommet med og finn hvor jeg klager på tollpost.

 

Jeg har nå fått returnert kostnader for ca 40% av de pakkene jeg har sendt i år med posten pga sommel og skader. De jeg får via nettbutikker er det dessverre vanskligere å få igjen da det er sender som får igjen (altså nettbutikkene). Bare tiden det tar fra en klage er sendt til den er behandlet og du får igjen summen er på langt over en måned.

 

Jeg har dermed bestemt meg, og tatt mine forhåndsregler. Der jeg ikke kan velge annen transportør enn posten, eller hente selv, lar jeg bare være å bruke. Sommel, rot og skader skaper så mye brydderi at å kjøre et par timer å hente det selv er like så greit.

 

Jeg ser at du har elendig erfaring med posten, og skjønner derfor godt at du velger en annen leverandør. Jeg har andre erfaringer enn deg og velger derfor å ikke skifte leverandør da jeg stort sett er fornøyd med posten. Har aldri hatt behov for å klage til posten, og vet derfor ikke hvor lang tid en klage tar. Innimellom kommer det knuste pakker til posten, da får vi bare kunden til å fylle ut ett klageskjema som vi sender til posten samme dag. Hvor lang tid det tar etter vi har sendt vet jeg derimot ikke. Er vel ca. 1 av 200 pakker vi trenger å klage på.

 

PS: Jeg jobber ikke i Posten, jeg jobber i en KIWI butikk som har Post i Butikk som ekstratjeneste. Det jeg svarer på her er mine egne erfaringer, både som privatperson og som kundebehandler på KIWI, ikke som postansatt da det er noe jeg ikke er.

 

Man ser pakken er skannet inn et sted, og man kjenner til slutt rutene, så når den ikke blir registrert på neste posterminal før etter 2-3 dager, så har den enten ligget på den forrige posterminalen, ellers så har den ligget i en container utenfor den nye. Uansett så har jeg opplevd dette relativt ofte, og pakken bruker da 6-7 dager å komme frem. Altså over maksimal tid.

 

 

Jeg har aldri sagt at du har klaget på tollpost. Det var til han som postet over deg.

 

Merkelig at dere får beskjed om 4-5 dager, for etter postens tabeller så er det enkelt å se postnr til postnr. Når pakkene går i det tempoet de skal, så er ikke posten spesielt treg. Men det er bare det at de er utenomreglen i 50% av mine sendinger.

 

På den posterminalen som alle pakker er innom før den kommer til mitt postkontor, mottar de sendinger inn (de blir registrert mellom 10-11 på formiddagen). En pakke fra en og samme nettsjappe kan da enten komme med leveringen som er ved mitt postkontor kl 15:30 den dagen, eller så kommer den dagen etter 07:30. Om den kommer med første eller andre bil er helt hipp som happ. Jeg har spurt han som har kjørt postbilen om det er fordi han har hatt full bil den dagen den ikke kom, men det er det ikke. Turen mellom terminal og postkontor er ca 30min. Så her er det muligens for liten kappasitet til tider.

 

En jeg kjenner, vil nesten ikke si han jobber for posten (ansatt ved lokalt postkontor som postbud). Han synes det nesten er skamfult. Han også er helt oppgitt over sendingstider og rot, både på jobben selv og det han selv venter på. Han har jobbet i nærmere 25 år og han sier det går bare en vei. nedover.

 

Litt fra posten sider:

 

Smartpost: http://www.posten.no/Portal/ProdukterTjene....htm?tab=Priser

 

Framsendingstid 2-3 dager, enkelte strekninger 5.

 

http://www.posten.no/Portal/Privat/Sende/Leveringstid/

 

I tabellen til den ene pdf linken der, så ser man tider mellom de ulike postnr. De jeg ofte opplever 5 dager med, er mellom de steder der jeg får 2 dagers fremsendingstid.

 

Det viser også at å si 4-5 dager er en fin måte for posten å sikre seg.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Jeg må si jeg har en ganske annen oppfatning om posten en trådstarter og diverse andre.

Jeg bestiller en del fra netshop i sandefjord og det går vanligvis 1 døgn fra det blir sendt fra netshop til det er blitt levert på postkontoret her: http://62.148.47.152/Posten/PagesKM/KMSpor...711310001144584

Må også si att jeg synes servicen på postkontoret her er upåklagelig da jeg ofte kommer med kun sendingsnummer når jeg skal hente pakka uten att dem blir sure av att dem får litt mere jobb med å levere den ut.

Har også lakt merke til att noen ganger blir ikke pakka registrert på terminalen i oslo, men den er fortsatt like raskt levert på postkontoret her

Lenke til kommentar

Ja, noen er heldig. Jeg har 1 time å kjøre til netshop. Sjelden posten får det derfra og til meg på mindre enn 3 dager. hastigheten til deg var jo supperrask sammenlignet med meg. Men netshop henter jeg selv på nå.

 

Fikk en pakke i dag (visste ikke at den kom) men sjekka med sporingsnr. Den er sendt fra samme by som posterminalen som postkontoret her får pakker av. Det vil si postkontor - posterminal - postkontor. Totalt maks 3 mil.

 

Den ble sendt onsdag kl 08.37, ankom først i dag....

Lenke til kommentar
Du/dere vet at det finnes andre alternativer enn Posten når det gjelder pakker?

 

Dette vet jeg, men Netshop.no har enda ikke funnet det ut... Og vist jeg må betale 10,- -20,- +- for andre leverandører en for posten sitt system så gjør jeg heller det! Og vist flere gjør det så blir det snart billigere å sende pakker med de en med posten...

 

I Mandal er det flere dropp punkter for pakker ifra de forskjellige leverandørene! Og siden Mandal er et lite greit sted så er alle lett tilgjengelige! hehe

 

Posten skal jo uansett bare sentralisere og ikke ha noe noen steder! Grunnen til at Oslo Postmottak tar imot over millionen med post forsendelser hver dag er for at det ikke er noe sortering på sørlandet! Ingen av dere som så ruten for post som skulle til Søgne(Ref.: VG!). Tror det var 650KM brevet måtte reise før det kommer til Søgne og det er maks 30KM til Søgne ifra Mandal...

 

Men Posten kommer til å merke det når de mister det teite monopolet sitt! Monopol er kun for å sperre andre billigere alternativer ute... Heller la butikker søke om tillatelse for å selge istedet sånn at ikke noen stikker av med kaka! (Med søke så tenker jeg på at staten godtok om firmaet var skikket for den arbeidsoppgaven de ville ta på seg...!)

Lenke til kommentar

Da har posten greid det igjen. Etter at Multicom brukte over en uke på å få sendt lagervarer jeg bestilte, kom de endelig ut på mandag (hittil er det seff ikke postens feil om noen skulle tro jeg antyder det). De ble som normalt registrert på posterminalen i Kristiansand, mandag kveld. Men først i dag kom den til Oslo. Normalt skulle den ha vært i Oslo allerede i går. Det er julerush nå, men det her opplever jeg nesten uansett snart. Jeg er fortsatt spent på når den kommer til Drammens posterminal, før den blir utkjørt til mitt lokale postkontor. Den bør egentlig ankomme i morra, men jeg jeg satser på fredag som er siste mulighet, og jeg MÅ ha det da.

 

Jeg trodde 14 dager skulle være nok å få 3 lagervarer ut til meg med en relativt god margin, men nei. Tusen takk til Multicom og posten for god somling.

Lenke til kommentar

Nå før jul er det et helt usannsynlig stort press på posten sitt distribusjonsnett, så ting vil selvsagt ta mye lengre tid enn vanlig.

Posten har og hatt reklamer både på tv, radio og på postkontorene om fristene vedr post i jula, og garantien for å få frem post før jul var 16 des. Håper du får pakka di før fredag, men du kan dessverre ikke vente det.

 

Og hvis du skal kjefte på noen, så kan du starte med eieren til posten (les: samferdselsdep) som hvert år graver til seg alt av utbytte og takker for seg ved å kreve mer penger til neste år. Dette resulterer i kostnadskutt og høyere priser, og lavere kvalitet.

 

Og ja, jeg jobber i posten, og jeg kjenner veldig, veldig mange som går svært langt for kundene sine og som legger litt av stoltheten sin i å gjøre en god jobb. dessverre skjer det ting av og til som får kunden til å riste på hodet, og IKKE MINST vi bak skranken til å riste på hodet. Nå får posten mer og mer konkurranse, så da er det vel naturlig å vente en bedring, men et så tungt og stort konsern bruker lang tid på den minste ting. Og når man da blander inn staten, så blir det fort stygt!! :)

Lenke til kommentar

De bruker litt tid, har en pakke fra PS, den var pakka og meldt opp til Posten på mandag, kl. ti i gårkveld kom den inn på terminalen i Kristiansand.

Kanskje dukker den opp i Oslo i ettermiddag og går videre til Bergen til ny ompakking i morgen - muligens om alt går som smurt dukker den opp på mitt postkontor på fredag....

Satsa 30,- mer på ei pakke eg ville ha til jul, etter planen skulle skjermkortet dukka opp i går på lageret til Norek, det er alt dukka opp hos meg :new_woot:

19.12.07 12.59 UTLEVERT

19.12.07 12.34 OPPLASTET TIL DISTRIBUSJON 5460

19.12.07 07.09 REGISTRERT OMLASTINGSTERMINAL 5020 BERGEN

18.12.07 16.12 INNLEVERT POSTTERMINAL 1714 SARPSBORG

"Synd" eg ikkje kommer heim før fredag kveld.

Nett nå ser det ut som at Posten får ut fingeren når vi "doper" de med litt ekstra penger (bedriftspakke), under et døgn på et stykke som med korteste vei mellom mi og leverandøren si adresse er rundt 50 mil - Posten sin vei er "litt lenger": 45 + 10 + 13?

Lenke til kommentar
Nå før jul er det et helt usannsynlig stort press på posten sitt distribusjonsnett, så ting vil selvsagt ta mye lengre tid enn vanlig.

Posten har og hatt reklamer både på tv, radio og på postkontorene om fristene vedr post i jula, og garantien for å få frem post før jul var 16 des. Håper du får pakka di før fredag, men du kan dessverre ikke vente det.

 

Og hvis du skal kjefte på noen, så kan du starte med eieren til posten (les: samferdselsdep) som hvert år graver til seg alt av utbytte og takker for seg ved å kreve mer penger til neste år. Dette resulterer i kostnadskutt og høyere priser, og lavere kvalitet.

 

Og ja, jeg jobber i posten, og jeg kjenner veldig, veldig mange som går svært langt for kundene sine og som legger litt av stoltheten sin i å gjøre en god jobb. dessverre skjer det ting av og til som får kunden til å riste på hodet, og IKKE MINST vi bak skranken til å riste på hodet. Nå får posten mer og mer konkurranse, så da er det vel naturlig å vente en bedring, men et så tungt og stort konsern bruker lang tid på den minste ting. Og når man da blander inn staten, så blir det fort stygt!! :)

 

Tja, etter posten sider så er det ulike frister for ulike postnr/soner/avstand til jul. Ja, jeg vet posten har mye mer i jula, så da er det mer forståelig. Uansett, dette skjer gang på gang enten det er jul eller ei. Det var en grunn til at jeg bestilte lagervarer for 14 dager siden, så de skulle ha god tid til å komme fram til fredag, men der svikta Multicom meg.

Alikevel, pakken er i Oslo. Dermed bør den være i Drammen i morgen, og dermed evnt også ut her senere på ettermiddagen eller fredagsmorgen. Etter tabellen så er dette noe som skal ta 2 dager, dermed bør 4 dager være oppnåelig, selv i jula.

 

Er den ikke framme til det, skaffer jeg bare de to siste julegavene et annet sted, så får Multicom ta det på sin egen kappe at de var så jævlig treige. Egentlig ble jeg lovet utsendelse på fredag, men så skjedde ikke.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Denne tråden var ikke ment som et "angrep" på den enkelte ansatte, men på nettopp ledelsen som ikke klare å legge ting til rette(Ekstra jule ansatte, flere sorteringsteder, og evt. bonuser på effektive ansatte) Jobber selv i det offentlige og har gjort det i snart 4 år!

 

Jeg vet hva effektivitet/besparelse er sånn i kommunal sammenheng! hehe

 

EDIT: Leifete formuleringer på morgenen!

Endret av --CAINe--
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...