Gå til innhold

Hadde du solgt øl til denne berta?

Anbefalte innlegg

Det som er fordelen med å være 100 % avholds og ha venner som også er det.

Man kan oppføre seg som om man er full uten å være det :roll:

Og hvis noen av dere ikke har vært på en ungdomsskole de siste 10 åra: 14-åringer ser skremmende mye eldre ut i dag enn de gjorde før! Spesielt jentene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er det noen som jobber i butikk eller pol som kan bekrefte eller avkrefte at man ser på det man kjøper. Ingen 18 åring med vett i hodet går på polet og kjøper Larsen cognac på samme måte som svært få 16 åringer går og kjøper guiness på kiwi-en. ikke att det bryr meg så veldig mye, men mener selv og se litt tendenser til at blir vurdert etter hva man kjøper. Er selv veldig glad i guiness og mørk øl og blir svært skjeldent skjekka når det skal kjøpes. Blir desto oftere skjekka når økonomien er dårligere og jeg må ty til tuborg :) Er 19 btw

Lenke til kommentar
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article3143459.ece

Ikke så rart, spør dere meg. Dama blir sendt inn i butikken med bestemorklær, og hun ser generelt mye eldre ut enn en 14-åring. Hun virker også som en reflektert og fornuftig voksen person, og tar neppe skade av å ta seg en øl eller to.

Organisasjonen som testet butikkene - Juvente - er en organisasjon av avholdsfolk.

Synes egentlig ikke denne "testen" beviser noen ting. Det blir for dumt å sende inn personer som åpenbart ser ut som dem er mye eldre enn hva de faktisk er. Da jeg gikk på ungdomsskolen var det en fyr i klassen som så ut som han var 25. Skal man gjennomføre slike tester på en troverdig måte må man bruke personer som faktisk ser ut som de er umyndige.

Lenke til kommentar
Jeg er forøvrig 20 og har måtte vise leg ett par ganger. Flaut, men sånn er det.

Flaut? Regelverket (som de fleste butikkene klart og tydelig viser med plakater) er at alle under 23 år skal vise leg. uoppfordret. Gjør man ikke det, må man forvente å bli bedt om det.

Det Juvente gjør er langt fra ulovlig. For det første godtar ikke næringsmiddeltilsynet sakene fra Juvente som bevisførsel, med andre ord får ikke Juventes saker noen følger for butikken annet enn dårlig publisitet. For det andre gjør næringsmiddeltilsynet det samme å sine kontroller, ja faktisk verre. Butikken her i nærheten mistet tillatelsen et par mnd. da næringsmiddeltilsynet sendte inn en mindreåring utstyrt med falsk leg.

Det største problemet jeg selv har hatt da jeg jobbet i butikk var asiater. Det kan til tider være umulig å bedømme alderen til en asiat. Jeg har legget asiatere som var både 25 og 26 år gamle, og jeg har sikkert solgt til asiatere under 18 også.

Men min pers er å legge en dame født i 1968, altså 10 år eldre enn meg ;) Da hun gav meg kortet så jeg at hun var eldre enn hun så ut, ved å kikke på hendene hennes. Sjekket likevell dato, og jeg fikk litt sjokk. Hun bare flirte og sa at det var hun vandt med.

Forøvrig var jeg nær på å havne i klammeri med et par fra næringsmiddeltilsynet. En ganske shabby kledd mann og dame kom inn i butikken og spurte hvor ølet var. Jeg sa at ølsalget hadde stengt for 10 minutter siden. Da gikk de videre inn og begynte å rote rundt under ølduken. Jeg stod da klar litt lenger borte med puls på 220/180 og nok adrenalin for en middels by. Regnet med jeg kom til å havne i bråk når de faktisk prøvde å stjele rett foran øynene på meg.

Så kom de ut og viste leg. fra næringsmiddeltilsynet. Tror det gikk med en 10-pk. røyk i etterkant.

Forøvrig synes jeg det er på høy tid at man kriminaliserer alkoholkjøp av mindreårige. Jeg mener, det er ulovlig å selge øl til mindreårige, det er ulovlig å overdra øl til mindreårige, det er ulovlig å sjenke mindreårige, men å prøve å kjøpe som mindreårig, det er av en eller annen absurd grunn ulovlig.

Gjør det ulovlig å forsøke å kjøpe alkohol som mindreårig, og få alle butikker til å anmelde rutenemessig, på samme måte som nasking. Gi barn over 14 år bot, og barn under 14 år en samtale med barnevernet. Samtidig bør man også gi bøter eller samtale for å drikke når man er under 18 også. Da kan politiet i stedet for å bare kjøre drittungene hjem, med viten om at de blir nødt for å gjøre det samme neste helg, faktisk gi dem en rapp over fingrene som kanskje hjelper.

Lenke til kommentar
Jeg kjenner ikke til noen fjorten-åringer, men jeg vil ikke si at de ikke eksisterer. Bare ganske unormalt.

Jeg bor bare et par kilometer fra Lillestrøm og er der ofte, og som Tmz sier, jentene har mye hår og brunkrem. Jeg hadde lagt godt merke til det hvis noen kom med slik klær.

Noen som har tenkt over at denne jente faktisk er medlem i Juvente? Fra det jeg vet om Juvente fra min ungdom (selv om det begynner å bli ganske lenge siden), er det vanligvis ikke de hippe, kule, moteriktige som er medlemer der....

Lenke til kommentar
Jeg kjenner ikke til noen fjorten-åringer, men jeg vil ikke si at de ikke eksisterer. Bare ganske unormalt.

Jeg bor bare et par kilometer fra Lillestrøm og er der ofte, og som Tmz sier, jentene har mye hår og brunkrem. Jeg hadde lagt godt merke til det hvis noen kom med slik klær.

Noen som har tenkt over at denne jente faktisk er medlem i Juvente? Fra det jeg vet om Juvente fra min ungdom (selv om det begynner å bli ganske lenge siden), er det vanligvis ikke de hippe, kule, moteriktige som er medlemer der....

Mye hår og brunkrem.

Moteriktig?

Og jeg som trodde at mer enn bare psyco-cowboy bukser var dridd. :(

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Juvente vil arbeide for en rusgiftfri kultur og bekjempe alle økonomiske vinningsinteresser som er knyttet til produksjon og omsetning av rusgifter.
(Fra prinsipprogrammet deres).

Alkohol i små doser er sunt, når vil disse fanatikerne begynne å innse at det ikke er rusmiddelet i seg selv, men kulturen for overdrevent inntak som er destruktivt?

At alkohol er sunt i små doser har du like lite belegg for å påstå som at jeg eller andre påstår at det er usunt. Forskningen rundt det kan overhode ikke sies å ha kommet til noen entydig konklusjon.

Selv om man ikke har kommet til noen entydig konklusjon kan man si at alle indisier tyder på at alkohol i små doser (spesielt vin) har sunne effekter på kroppen i forbindelse med hjerte- og karsykdommer. Det er selvfølgelig forutsatt at vedkommende har et moderat forbruk, og ikke misbruker alkohol.

Population studies have observed a J curve association between wine consumption and the risk of heart disease.[62] This means that abstainers and heavy drinkers have an elevated risk, whilst moderate drinkers have a lower risk.[63] Population studies have also found that moderate consumption of other alcoholic beverages may be cardioprotective, though the association is considerably stronger for wine. These studies have found a protective effect from both red wine as well as white wine, though evidence from laboratory studies suggests that red wine may possess superior health benefits including prevention of cancer due to the fact red wine contains more polyphenols than white wine due to the production process.[64]

A chemical called resveratrol is thought to be at least partly responsible for red wines' health benefits, as it has been shown to exert a range of both cardioprotective as well as chemoprotective mechanisms in animal studies.

Kilde:http://en.wikipedia.org/wiki/Wine#Health_effects

At vin har en helsebringende effekt er det liten tvil om. Dessverre sier det ikke om det er komponenter i vinen som gir effekten, selve alkoholen eller en kombinasjon. Er det førstnevnte kan alkoholfri vin gi samme effekt, og isåfall er argumentet om at "alkohol i små doser er sunt" ugyldig. Resveratrol, som nevnes nederst i sitatet ditt, finnes forøvrig også i alkoholfri vin. Samme gjelder også polyphenols nevnt lengre opp. Begge har positive effekter, men hvis de også har positive effekter når de finnes i alkoholfri vin kan du ikke si at det er alkoholen som gir bedre helse, da er det isåfall resveratrol og polyphenols.

Ut fra sitatet du kommer med er det iallfall lite trolig at alkohol alene har en helsebringende effekt, og sådann er utsagnet "Alkohol i små doser er sunt" feil.

Leste for ikke så forferdelig lenge siden at druejuice av røde druer har samme helsebringende effekt som vin. Så dermed faller liksom hele greia gjennom en sprekk. Faktisk skal visstnok druejuice være noe av det sunneste man kan drikke.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Mye hår og brunkrem.

Moteriktig?

Og jeg som trodde at mer enn bare psyco-cowboy bukser var dridd. :(

For å være helt ærlig, jeg aner ikke hva som er moteriktig blant 14-åringer. Jeg hadde ikke blitt forundret om de gikk med piperensere i nesa. (Uff, jeg høres ut som en gammel gubbe). Poenget var jo at svært mange her påpekte at jenta hadde på seg "voksne" klær i forhold til alderen, og da jeg gikk på ungdomsskolen var de aller fleste som var medlemmer av juvente av typen som gjorde nettopp det.

Lenke til kommentar
For det andre gjør næringsmiddeltilsynet det samme å sine kontroller, ja faktisk verre. Butikken her i nærheten mistet tillatelsen et par mnd. da næringsmiddeltilsynet sendte inn en mindreåring utstyrt med falsk leg.

Synes egentlig det går litt for langt. Greit nok at man ikke skal selge alkohol/røyk til personer man mistenker for å være mindreårige, men når personen ser ut som han kan være over 18 år, samt har legitimasjon, så skal/bør/må legitimasjonen være ganske dårlig for at denne personen skal nektes kjøp. Jeg ser ganske anderledes ut på bildet på bankkortet mitt, som forøvrig ble tatt da jeg var 13, enn jeg gjør i dag i alder av 20. Ligner faktisk ikke særlig på bildet på førerkortet engang, som jo bare ble tatt for 2,5 år siden ;). Nå er det en stund siden jeg har måtte fremvise legitimasjon, men jeg tviler på at jeg er den eneste som ikke alltid ligner bildet på diverse legitimasjoner.

Jeg kunne fint solgt røyk/alkohol til denne jenta, ikke minst dersom hun til og med hadde troverdig legitimasjon med seg.

Endret av bjeil
Lenke til kommentar

SYnes også det er å gå litt langt ja. Men de gjør mye annet som er bra også. Det oppdaget jeg da jeg jobbet i butikk selv. En gang de var på besøk, reagerte jeg på at tidspunktet for ankomst og avreise var 2,5 timer fra hverandre på skjemaet jeg måtte signere. Da sa de at de hadde sittet i bil utenfor butikken i litt over 2 timer og sett på alle som kom ut med øl i posen, for å se om det skjedde noe mistenkelig.

Lenke til kommentar
SYnes også det er å gå litt langt ja. Men de gjør mye annet som er bra også. Det oppdaget jeg da jeg jobbet i butikk selv. En gang de var på besøk, reagerte jeg på at tidspunktet for ankomst og avreise var 2,5 timer fra hverandre på skjemaet jeg måtte signere. Da sa de at de hadde sittet i bil utenfor butikken i litt over 2 timer og sett på alle som kom ut med øl i posen, for å se om det skjedde noe mistenkelig.

Om de sitter i en bil og ser en kvisete ungdom på 18 komme ut men han ser betydelig yngre ut.

Hvordan skal de da få verfisert at han er enten over eller under aldersgrensen?

Er kun politiet som har krav på å få vite din identitet.

Så om vedkommende nekter å tilkjennegjøre sin status, så men gjorde det i kassen så vil butikken da få et problem?

Lenke til kommentar

Tja. For det første tipper jeg at de ganske enkelt går bort til vedkommende, legitimerer seg og ber om å få se vedkommendes leg. Jeg antar at ganske mange da faktisk vil vise leg. til dem. For det andre samarbeider de tett med politiet, så jeg regner med at et er fort gjort å få en politibil på stedet som kan utføre kontrollen.

Lenke til kommentar

Man har vel ikke legitimasjonsplikt overfor Næringsmiddeltilsynet, så om jeg hadde blitt forespurt legitimasjon fra en kontrollør, og på trass følte at jeg ikke ville dele det med meg, kunne jeg jo strengt tatt bare spasert vekk, og vært hjemme før en politibil feilaktig ble prioritert sendt dit.

Man har heller ikke plikt til å forevise legitimasjon med bilde til politiet heller. Kun navn, fødselsdato, yrke og adresse. Håper ikke jeg har glemt et punkt nå. :p

Endret av fredrik
Lenke til kommentar
Man har heller ikke plikt til å forevise legitimasjon med bilde til politiet heller. Kun navn, fødselsdato, yrke og adresse. Håper ikke jeg har glemt et punkt nå. :p

Hva skal de med yrke? :p

Mener at de har krav på så mye info at de kan avgjøre hvorvidt du oppgir riktig personalia, og da vil jo et bilde langt på vei være noe man trenger.

Lenke til kommentar

Man har ikke det nei. Men

a) I Oslo er som regel aldri politiet langt unna, og som sagt har de godt samarbeid med næringsmiddeltilsynet. Det er sikkert verre utpå bygda. (Forøvrig skjedde dette på en onsdag kveld, og ikke natt til lørdag e.l - sikkert litt mindre for onkel blå å gjøre da).

b) Du (og jeg for den saks skyld) hadde ikke legitimert oss overfor næringsmiddeltilsynet. Men vi er tross alt voksne. Tror rimelig mange flere 16-åringer hadde gjort det enn voksne.

c) Det er ikke sikkert at de gjør noe med saken i det hele tatt. Jeg kan tenke meg følgende scenario:

1) Her så vi ikke noe mistenksomt

2) Her var det rimelig mange som så "tvilsomme" ut som kjøpte øl. Her må vi visst ha en kontrollert kontroll snart.

Lenke til kommentar

Hva skal de med yrke? :p

Mener at de har krav på så mye info at de kan avgjøre hvorvidt du oppgir riktig personalia, og da vil jo et bilde langt på vei være noe man trenger.

Spør du meg, spør jeg deg. De har ikke direkte hjemmel til å kreve legitimasjon med bilde, siden du ikke er forpliktet til å ha slikt med deg.

§ 8. Innbringelse

Politiet kan innbringe til politistasjon, lensmannskontor eller annet lokale som benyttes under polititjenesten

[...]

3 den som ikke oppgir navn, fødselsdato, fødselsår, stilling og bopel når politiet forlanger det, eller som gir opplysninger herom som det er grunn til å tvile på riktigheten av

[...]

Ingen må holdes tilbake lenger enn nødvendig etter denne bestemmelsen og ikke ut over 4 timer.

cyclo, jeg ser absolutt nytten i å ha en slik kontroll, og jeg ønsker personlig bedre kontroll på sånt. Men samtidig er det også fort gjort for butikkene å gjøre en glipp, men de der det systematisk brytes regler kan jo fort bli gjennomskuet ved en "visuell" kontroll av de som får kjøpe. Så sånn sett er det positivt.

Men jeg tror samtidig at endel mindreårige ikke kjenner sine rettigheter, og rett og slett hadde blitt litt skremt av at en offentlig tjenestemann kommer bort til de og spør om legitimasjon, og det vet nok også kontrollørene. Litt spesielt å utnytte dette, men ulovlig er det vel ikke.

EDIT nummer ørten: Jeg oppfordrer ingen til å være vanskelige mot politiet, og det letteste er jo uten tvil å bare gi de legitimasjon om de ber om det, for de har jo faktisk mulighet til å ta med seg de som de mistenker lyver. Kommer ikke langt ved å være vanskelig.

Endret av fredrik
Lenke til kommentar
Spør du meg, spør jeg deg. De har ikke direkte hjemmel til å kreve legitimasjon med bilde, siden du ikke er forpliktet til å ha slikt med deg.

Det er jo sant! Om jeg ikke husker feil så hørte jeg om en slik episode på politiradio engang.

Da sjekket de ut navnet på familiemedlemmer, hvor de bodde, og når de var født og sikkert antok at fyren var den han sa han var.

Så det er vel faktisk fint mulig å ikke vise bilde, når man blir spurt om å identifisere seg!

Lenke til kommentar

Frederik:

Disse kontrollørerene er i hvertfall svært aktive i Oslo, og om man jobber i butikk så møter man ofte på dem. I alle de årene jeg jobbet i butikk, signerte jeg bare på en anmerkning, og det var (tada, nå ser man hvor strenge reglene er i Norge) fordi noen hadde midlertidig slengt fra seg et brett cola på ølhylla. Man kan ikke blande øl og annen leskedrikk må vite, noen kan jo ta feil.

Og siden jeg har jobbet i butikk, ja, det er fort gjort å gjøre feil ved en glipp. Det er vell derfor straffesystemet er eskalerende. Ved førstegansforseelse får man bare en lite smekk (med mindre det er fryktelig grovt brudd), f. eks. en mnd eller to uten salg. Og for hvert nytt tilfelle blir straffen mye strengere.

Dette er jo egentlig et meget bra system. Ved en liten glipp så får man nettopp en liten straff. Men dersom man konsekvent bryter lovverket, eller ikke sørger for skikkelig opplæring av ansatte, blir man straffet hardt.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...