Kalinken Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Denne organisasjonen drives nok av pietistiske mørkemenn, som på grunn av sine grå og gledesløse liv kun finner glede i å dra resten av verden ned på sitt nivå. Når alle andre også er miserable, er i alle fall ikke disse Juvente-utskuddene de eneste. Juvente vil arbeide for en rusgiftfri kultur og bekjempe alle økonomiske vinningsinteresser som er knyttet til produksjon og omsetning av rusgifter. (Fra prinsipprogrammet deres). Alkohol i små doser er sunt, når vil disse fanatikerne begynne å innse at det ikke er rusmiddelet i seg selv, men kulturen for overdrevent inntak som er destruktivt? Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Er man fanatiker fordi man er avholds? en venninne av meg er styremedlem i juvente, hun er med fordi hun er i mot fjortisfylla rett og slett. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Er man fanatiker fordi man er avholds?en venninne av meg er styremedlem i juvente, hun er med fordi hun er i mot fjortisfylla rett og slett. Når man preker totalavhold vil jeg absolutt si at man er fanatiker, ja. Fanatikere er mennesker som nekter å innse at det kan finnes flere sider av en sak. Alkohol kan både være noe destruktivt og konstruktivt i en et persons liv, avhengig av hvordan personen bruker det. Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg fortalt venninen din at det er mulig å innta alkohol uten å være en del av fjortisfylla. Hvis organisasjonen hadde preket måtehold hadde jeg vært enig i dem, men når de vil ha totalavhold blir de en del hakk for ekstreme etter min smak. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Noen som har sett en av de første nordlys avisene som kom for over 100år siden? Står mye om totalavholdernes landsforbund i dem Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Å ta på seg en strikkejakke for å få kjøpt øl høres helt normalt ut for meg. Er man for ung så gjør man jo alt for å se eldre ut. Og det finnes mye bedre og "sikrere" triks enn strikkejakker. Som alltid funket for meg! Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Hadde alltid sport om legg uansett(bortsett om noen har grått hår^^) Tror jeg skal farge håret grått . Eller kansje ikke . I USA går alle rundt med fake ID. Vil du ha det her også? Vennligst ikke skriv 'alle', det virker så ufattelig useriøst. Over til spm ditt; jeg er så naiv at jeg velger å tro at hvis det ble legplikt, ville færre prøve. Lånt leg er en sak, men hvor mange har kjentfolk som har en troverdig likhet utseendemessig? Bestilte leg er lette å gjennomskue, og med litt skjerping på kontrollen, vil man lett kunne gjennomskue lånte leg også. En kompis av meg som er 15 år bruker broren sitt gamle bankkort som legg , de ligner veldig mye på han på bildet. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Men så må folk ikke glemme at mange fjortenåringe jenter i dag ser faktisk mye eldre ut enn det de er. Sjefen min (jobber på Rema 1000) trodde en i klassen min var 18-19 år (hun er 15 år). Angående det med klærne så er det faktisk 2-4 stk i klassen min som går med noe lignende, men det er en ganske unormalt i forhold til de andre klassene på skolen. Bor i Tromsø hvis noen lurer. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Poenget er at folk som faktisk vil ha alltid får tak i. Om så hjemmebrent fra bygda. Hjembrent brennes minst like mye i byene om ikke mer. Før så bodde jeg i en bygd og der drakk ungdommen øl og polsprit for det meste, mens her i byen drikker ungdommen mye hjembrent. Tror det har med at i bygda er det ikke så stor sjanse for at noen lager og at de ikke vet hvor lett det faktisk er å lage (jepp, er simpelt). Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 (endret) Jeg var tidligere i dag innom ICA Maxi på Bjølsen for å handle inn lørdagspilsen. Da jeg og dama kom fram til kassa, og ølen skulle over strekkodeleseren fikk jeg beskjed om å vise legg, greit nok, men så får jeg beskjed om at også dama må vise legg (hun er 19), men hun hadde ikke med seg lommeboka, så da ble det en fantastisk spasertur i det nydelige høljregnet ned til leiligheten min igjen for å hente lommeboka hennes før jeg fikk kjøpt en stakkars sixpack med øl. Hva er det neste? Foreldre som har med seg sine tenåringsbarn i butikken får ikke lov til å kjøpe øl fordi barna deres er for unge til å drikke det? Jeg skal ikke kritisere hun som satt i kassa, hun gjorde bare det hun hadde fått beskjed om, men makan til tåpelig opplegg har jeg ikke vært borti før. Endret 1. desember 2007 av Iceman™ Lenke til kommentar
Chriss91 Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Personlig synes jeg at dagens alkoholpolitikk er altfor streng. Å ikke selge alkohol etter kl 20 på hverdager og kl 18 i helger har ingen mening. At vin og sprit bare kan selges på vinmonopoler er også i min verden uforstålig. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Personlig synes jeg at dagens alkoholpolitikk er altfor streng. Å ikke selge alkohol etter kl 20 på hverdager og kl 18 i helger har ingen mening. At vin og sprit bare kan selges på vinmonopoler er også i min verden uforstålig. Må si meg enig der. Hadde vin, sprit og sterkøl vært tilgjengelig i vanlige butikker ville vi også sett et bedre utvalg fordi enkelte butikker kunne solgt spesiele varer. Savner ting som Strongbow i vanlige butikker Åpningstidene er også upassene for folk som jobber dagsskifter fra 10-18 på lørdager (en venn av meg gjør det), da de ikke får kjøpt i det hele tatt. Hva er foresten meningen med at vi har disse tidene? Vi kunne også senket avgiften (i alle fall ned på svensk nivå) og eventuelt innført gebyr på pumping osv. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Hadde du solgt øl til denne berta?Nei, og det mye grunnet at jeg har sett jenter som ser sånn rimelig lik henne som er noen år under 18 år. Jeg hadde garantert spurt om legitimasjon. Det er lett å skylde på butikkene, men det er fatisk de som sitter i kassa sin feil. Foreslår 5000 i bot. Like alvorlig som å kjøre på rødt lys, er det ikke? Etter det jeg har skjønt, skal man spørre etter legg hvis man er i tvil om vedkommende er over 18. Hvis da vedkommende ser ut som hun er over 18, hvorfor skal man da bøtlegges for å ha solgt til en mindreårig? Fordi man burde ha vist. Samme som med sex med ungdom under 16. Du blir straffet samme hvor gamle de ser ut osv. Det er kort og godt ingen unnskyldning at vedkommende ser eldre ut enn h*n er.Er vel litt tidlig å bestemme seg for å være avholds. Er du med der? Jeg skjønner ikke helt hvorfor en 14-åring vil være med i Juventus. "Oi, jeg har aldri smakt alkohol, men jeg vil forby det!" Hva om man har opplevd alkoholisme på nært hold? Er det kanskje ikke lov for barn og unge å få nok av alkohol fordi mamma eller pappa stadig drikker, oppfører seg skremmende og på andre måter lager uhyggelige omgivelser? Er det virkelig ikke lov å få nok av stadig alle de lovnadene om at "imorgen skal jeg slutte å drikke"? Mulig dere ikke har opplevd alkoholisme på nært hold (dvs. dere har vel ikke det? ), men det har jeg, og det er ille nok selv om jeg er passert 20 og det "bare" gjelder en stefar.Denne organisasjonen drives nok av pietistiske mørkemenn, som på grunn av sine grå og gledesløse liv kun finner glede i å dra resten av verden ned på sitt nivå. Når alle andre også er miserable, er i alle fall ikke disse Juvente-utskuddene de eneste. Juvente vil arbeide for en rusgiftfri kultur og bekjempe alle økonomiske vinningsinteresser som er knyttet til produksjon og omsetning av rusgifter. (Fra prinsipprogrammet deres). Alkohol i små doser er sunt, når vil disse fanatikerne begynne å innse at det ikke er rusmiddelet i seg selv, men kulturen for overdrevent inntak som er destruktivt? At alkohol er sunt i små doser har du like lite belegg for å påstå som at jeg eller andre påstår at det er usunt. Forskningen rundt det kan overhode ikke sies å ha kommet til noen entydig konklusjon. Forøvrig, alt det sytet her om at juvente ev. "lurer" butikkene er jo rimelig komisk. Skulle det stemme at de gjør det, noe jeg tviler litt på: Mener dere virkelig at ungdom ikke ville brukt de metodene dere anklager juvente for å bruke hvis det måtte til? Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) Juvente vil arbeide for en rusgiftfri kultur og bekjempe alle økonomiske vinningsinteresser som er knyttet til produksjon og omsetning av rusgifter. (Fra prinsipprogrammet deres). Alkohol i små doser er sunt, når vil disse fanatikerne begynne å innse at det ikke er rusmiddelet i seg selv, men kulturen for overdrevent inntak som er destruktivt? At alkohol er sunt i små doser har du like lite belegg for å påstå som at jeg eller andre påstår at det er usunt. Forskningen rundt det kan overhode ikke sies å ha kommet til noen entydig konklusjon. Selv om man ikke har kommet til noen entydig konklusjon kan man si at alle indisier tyder på at alkohol i små doser (spesielt vin) har sunne effekter på kroppen i forbindelse med hjerte- og karsykdommer. Det er selvfølgelig forutsatt at vedkommende har et moderat forbruk, og ikke misbruker alkohol. Population studies have observed a J curve association between wine consumption and the risk of heart disease.[62] This means that abstainers and heavy drinkers have an elevated risk, whilst moderate drinkers have a lower risk.[63] Population studies have also found that moderate consumption of other alcoholic beverages may be cardioprotective, though the association is considerably stronger for wine. These studies have found a protective effect from both red wine as well as white wine, though evidence from laboratory studies suggests that red wine may possess superior health benefits including prevention of cancer due to the fact red wine contains more polyphenols than white wine due to the production process.[64] A chemical called resveratrol is thought to be at least partly responsible for red wines' health benefits, as it has been shown to exert a range of both cardioprotective as well as chemoprotective mechanisms in animal studies. Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Wine#Health_effects Endret 2. desember 2007 av Kalinken Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) Juvente vil arbeide for en rusgiftfri kultur og bekjempe alle økonomiske vinningsinteresser som er knyttet til produksjon og omsetning av rusgifter. (Fra prinsipprogrammet deres). Alkohol i små doser er sunt, når vil disse fanatikerne begynne å innse at det ikke er rusmiddelet i seg selv, men kulturen for overdrevent inntak som er destruktivt? At alkohol er sunt i små doser har du like lite belegg for å påstå som at jeg eller andre påstår at det er usunt. Forskningen rundt det kan overhode ikke sies å ha kommet til noen entydig konklusjon. Selv om man ikke har kommet til noen entydig konklusjon kan man si at alle indisier tyder på at alkohol i små doser (spesielt vin) har sunne effekter på kroppen i forbindelse med hjerte- og karsykdommer. Det er selvfølgelig forutsatt at vedkommende har et moderat forbruk, og ikke misbruker alkohol. Population studies have observed a J curve association between wine consumption and the risk of heart disease.[62] This means that abstainers and heavy drinkers have an elevated risk, whilst moderate drinkers have a lower risk.[63] Population studies have also found that moderate consumption of other alcoholic beverages may be cardioprotective, though the association is considerably stronger for wine. These studies have found a protective effect from both red wine as well as white wine, though evidence from laboratory studies suggests that red wine may possess superior health benefits including prevention of cancer due to the fact red wine contains more polyphenols than white wine due to the production process.[64] A chemical called resveratrol is thought to be at least partly responsible for red wines' health benefits, as it has been shown to exert a range of both cardioprotective as well as chemoprotective mechanisms in animal studies. Kilde:http://en.wikipedia.org/wiki/Wine#Health_effects At vin har en helsebringende effekt er det liten tvil om. Dessverre sier det ikke om det er komponenter i vinen som gir effekten, selve alkoholen eller en kombinasjon. Er det førstnevnte kan alkoholfri vin gi samme effekt, og isåfall er argumentet om at "alkohol i små doser er sunt" ugyldig. Resveratrol, som nevnes nederst i sitatet ditt, finnes forøvrig også i alkoholfri vin. Samme gjelder også polyphenols nevnt lengre opp. Begge har positive effekter, men hvis de også har positive effekter når de finnes i alkoholfri vin kan du ikke si at det er alkoholen som gir bedre helse, da er det isåfall resveratrol og polyphenols. Ut fra sitatet du kommer med er det iallfall lite trolig at alkohol alene har en helsebringende effekt, og sådann er utsagnet "Alkohol i små doser er sunt" feil. Endret 2. desember 2007 av Ernie Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 At vin har en helsebringende effekt er det liten tvil om. Dessverre sier det ikke om det er komponenter i vinen som gir effekten, selve alkoholen eller en kombinasjon. Er det førstnevnte kan alkoholfri vin gi samme effekt, og isåfall er argumentet om at "alkohol i små doser er sunt" ugyldig. Resveratrol, som nevnes nederst i sitatet ditt, finnes forøvrig også i alkoholfri vin. Samme gjelder også polyphenols nevnt lengre opp. Begge har positive effekter, men hvis de også har positive effekter når de finnes i alkoholfri vin kan du ikke si at det er alkoholen som gir bedre helse, da er det isåfall resveratrol og polyphenols. Ut fra sitatet du kommer med er det iallfall lite trolig at alkohol alene har en helsebringende effekt, og sådann er utsagnet "Alkohol i små doser er sunt" feil. Mjaaa. Det er visse positive effekter som knyttes til selve stoffet alkohol. Alcohol appears to be hormetic.[17] Medical research demonstrates that, consumed in moderation, alcohol increases HDL (“good cholesterol”), decreases thrombosis (blood clotting), reduces fibrinogen (a blood clotter), increases fibrinolysis (clot dissolving), reduces artery spasm from stress, increases coronary blood flow and increases insulin sensitivity -- all good for heart health[18][19] (Rimm; Zhang). The U.S. National Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism (NIAAA) has completed an extensive review of current scientific knowledge about the health effects of moderate alcohol consumption. It found that the lowest death rate from all causes occurs at the level of one to two drinks per day. That is, moderate drinkers have the greatest longevity.[39][40] Research in various countries has found the all-cause mortality rates range from 16 to 28% lower among moderate drinkers than among abstainers[41][42][43][44] (Yuan). The medical studies establishing this relationship are large (some include over 200,000 people), cross-cultural (have been conducted in countries around the world), and are sometimes long-term (the longest beginning in 1948 and continuing to this day).[45] Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol_consu...eficial_effects Samtidig skal det sies at også står at det er tvilsomt om dette kan brukes som et argument for at folk som ikke allerede drikker skal begynne å drikke. Hovedbegrunnelsen for dette er at de kan utvikle alkoholisme. Uansett er ikke dette i seg selv et godt nok argument når man understreker viktigheten av måtehold. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) Alkohol har da for svingende andre gode virkninger enn bare de man kan dokumentere i en laboratorium. Har dere helt glemt de sosiale aspektene ved det? Har dere glemt at mange alkoholdholdige drikker faktisk smaker godt? Nå vil dere selvfølgelig si at man ikke trenger alkohol for å kose seg i sosialt lag. Og der er helt sant. Men det er en grunn til at folk ruser seg, uansett type: det er godt. Noen glass vin i et selskap eller litt øl ute på byen kan løsne opp stemningen og få folk til å trekke litt lettere på smilebåndet. Derfor er det fint med litt alkohol innimellom. Dessverre er det svært få som klarer å dosere i riktig mengde. Endret 2. desember 2007 av Zythius Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Alkohol har da for svingende andre gode virkninger enn bare de man kan dokumentere i en laboratorium. Har dere helt glemt de sosiale aspektene ved det? Har dere glemt at mange alkoholdholdige drikker faktisk smaker godt? Nå vil dere selvfølgelig si at man ikke trenger alkohol for å kose seg i sosialt lag. Og der er helt sant. Men det er en grunn til at folk ruser seg, uansett type: det er godt. Noen glass vin i et selskap eller litt øl ute på byen kan løsne opp stemningen og få folk til å trekke litt lettere på smilebåndet. Derfor er det fint med litt alkohol innimellom. Dessverre er det svært få som klarer å dosere i riktig mengde. Jeg hadde egentlig tenkt å legge til de psykiske gunstige effektene av alkohol, men glemte det. Jeg er helt enig med deg her. Det som er sunt for sjelen er nok ofte sunt for kroppen. Å være glad er sunt, og det er også en forutsetning for at livet skal være verdt å leve. Uansett koker alt ned til å kunne utvise måtehold. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Personlig synes jeg at dagens alkoholpolitikk er altfor streng. Å ikke selge alkohol etter kl 20 på hverdager og kl 18 i helger har ingen mening. At vin og sprit bare kan selges på vinmonopoler er også i min verden uforstålig. Må si meg enig der. Hadde vin, sprit og sterkøl vært tilgjengelig i vanlige butikker ville vi også sett et bedre utvalg fordi enkelte butikker kunne solgt spesiele varer. Savner ting som Strongbow i vanlige butikker Vinmonopolet er en genistrek for folk som er glad i alkohol på den voksne måten. Alle varene prises etter bestemte kalkyler, som gjør at ekslusive/ettertraktete varer holder en lavere pris på norske vinmonopol enn hos utenlandske forhandlere som tar markedspris. Dessuten er polet et null-profitt organisasjon, som medfører at de kan ta inn et betydelig større utvalg av drikke enn hva markedsorienterte butikker ville hatt mulighet til. Det hadde nok kommet enkelte spesialforretninger i de store byene med et bortimot tilsvarende bredt utvalg, men det hadde nok ikke blitt tilsvarende tilbud i småbygder rundt omkring i landet hvor polet nå er etablert. Og ikke f.. om jeg hadde stolt på en kviset 18-åring på Rimi når jeg vil ha en god rødvin til en bedre middag. Åpningstidene er også upassene for folk som jobber dagsskifter fra 10-18 på lørdager (en venn av meg gjør det), da de ikke får kjøpt i det hele tatt. Hva er foresten meningen med at vi har disse tidene? Da kan han jo bare handle inn på fredagen, eller en annen dag i løpet av uken. Eller noen av de han skal drikke med kunne vært grei å gjort han en tjeneste. Klarer han ikke å ha noen pils i skapet over natten, eller at han skal drikke alene er det vel kanskje like greit at han ikke får handlet på lørdagen! Grunnen til de salgstiden vi har på alkohol er følgende: Åpningstid=tilgjengelighet=forbruk. Så tanken er å forhindre at forbruket blir så høyt at det går over til misbruk. Vi kunne også senket avgiften (i alle fall ned på svensk nivå) og eventuelt innført gebyr på pumping osv. Det hadde skapt moralske utfordringer. Hva om vedkommende ikke ønsket å betale gebyret, om han er i stand til å uttrykke det, eller ikke hadde hatt råd til det, hva da? Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 hva jeg ramla over på Youtube. :> Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor http://www.youtube.com/watch?v=_PQ1Q5H9_no Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Greit nok, hu er avholds på alkohol, men misbruker av andre stoffer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå