Gå til innhold

Hadde du solgt øl til denne berta?

Anbefalte innlegg

Det ble diskutert, og jeg svarte. Hvis du ikke fikk med deg hva jeg mener så kan jeg godt simplifisere: den jenta så ikke så unormal ut i forhold til de jeg vet om på den alderen (og eldre)

EDIT: Og jo - det har mye med saken å gjøre. Butikkmedarbeiderne som ga henne lov til å kjøpe øl vurderte henne nok ut ifra utseende. Derfor diskuterer vi det.

Endret av Zythius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kjenner da flere som har vært med på disse askjonene og jeg kan fint avkrefte påstandene du kommer med her.

For det første, ingen sminker seg opp, eller gjør noe forsøk på se eldre ut. For det andre hvem enn som er med Juvente på kontroll er hvem enn som har tid og lyst den dagen til å være med å kontrollere, Juvente tester ikke konsekvent med noen fordi de "ser eldre ut". Det er reglerett feil.

Stoler du ikke på øynene dine? Er det ikke ganske lett å se at den jenta er kledd forskjellig enn hva vanlige jenter gjør i den alderen?

Beklager, men en del jenter jeg vet om går også kledd slik. Spesielt den lue-saken der virker populær nå. Og jeg stoler heller på at de søte jentene jeg ser vet litt mer om hva som er mote enn deg.

Jeg kjenner ikke til noen fjorten-åringer, men jeg vil ikke si at de ikke eksisterer. Bare ganske unormalt.

Jeg bor bare et par kilometer fra Lillestrøm og er der ofte, og som Tmz sier, jentene har mye hår og brunkrem. Jeg hadde lagt godt merke til det hvis noen kom med slik klær.

Lenke til kommentar
Jeg bor i lillestrøm og kan bekrefte at ingen fjortisser her går kledd slik. Da er det 30 cm høyt hår, 3 kg brunkrem og hullete bukser som gjelder ;)

Av en eller annen grunn har jeg problemer med å stole på dette. Selvfølgelig går de ikke sånn hver dag, men det holder lenge med at de gjør det en da. Skal si meg enig at den jakke-saken er litt uvanlig men..

Lenke til kommentar
Men så må folk ikke glemme at mange fjortenåringe jenter i dag ser faktisk mye eldre ut enn det de er.

Det var noe av poenget også. Mange ser jailbaitfarlig gamle ut. Og da er det ikke overraskende at noen får kjøpt alkohol. Det går på menneskelige feil, og uansett hvor mye man maser på butikker så kommer dette fortsatt til å forekomme, evnt. så skaffer de som virkelig ønsker det. Drikke fra ett annet sted.

Lenke til kommentar
Hvordan hun kler seg er da irrelevant? Folk kler seg forskjellig, fjortiser er folk ergo kler fjortiser seg forskjellig.

Fjortisser kler seg ikke forskjellig. I alle fall er det påfallende at Juvente bruker den ene fjortissen som kler seg sånn.

De har sagt at de bruker de som er tilgjengelige. Det var ikke bare én kontrollør, men en god del, og vi har ikke fått sett bilder av de andre.

Lenke til kommentar

Hvordan hun kler seg spiller jo egentlig ingen rolle. Du ser helt klart at hun IKKE er 23 og da skal du spørre om ID.

Hun er 14 år, herregud hu skal jo ikke få kjøpt pils der (ikke det at jeg har noe i mot det) men hvis vi skal diskutere hva som var feil her så er det at hun ikke ble spurt om ID. Personen i kassa gjorde ikke jobben sin.

Lenke til kommentar

Nei det spiller faktisk ingen rolle. Man skal kontrollere. At det er lettere å bli lurt er så sin sak. Det er en forklaring på at jenta fikk kjøpe, ikke en unnskyldning.

Nå vet jeg ikke hvordan det er med ungdom idag, men jeg husker nå at når vi skulle noe vi ikke var gamle nok til (det er riktig nok 35 år siden) så forsøkte vi å se eldre ut. Lånte klær av storesøsken og hele pakka. Spesielt jentene gjorde det når de skulle inn på steder med aldersgrense. Ville sikkert lånt frakken til far min hvis jeg trodde det fikk meg til å se ut som jeg var gammel nok. Å ta på seg en strikkejakke for å få kjøpt øl høres helt normalt ut for meg.

Og det kan jo godt hende hun går kledd slik til vanlig. Skal klesdrakten bestemme om man får kjøpt øl?

Geir :)

Lenke til kommentar

Ungdom som er for lat til å kjøpe selv tar ofte å spør en polak, narkoman, invandrer eller kjenning om de kan kjøpe. Pleide ikke å ta mer en 20-30min før du fant en som var villig til å kjøpe for seg, men ofte var de ikke ærlige og stakk av med pengeren.

Poenget er at folk som faktisk vil ha alltid får tak i. Om så hjemmebrent fra bygda.

Lenke til kommentar
Ungdom som er for lat til å kjøpe selv tar ofte å spør en polak, narkoman, invandrer eller kjenning om de kan kjøpe. Pleide ikke å ta mer en 20-30min før du fant en som var villig til å kjøpe for seg, men ofte var de ikke ærlige og stakk av med pengeren.

Poenget er at folk som faktisk vil ha alltid får tak i. Om så hjemmebrent fra bygda.

No shit. Hvis jeg vil få tak i automatvåpen så tar det meg sikkert ikke mer enn et par dager, men betyr det at vi bør legalisere automatvåpen?

Lenke til kommentar

No shit. Hvis jeg vil få tak i automatvåpen så tar det meg sikkert ikke mer enn et par dager, men betyr det at vi bør legalisere automatvåpen?

Majoriteten av befolkningen vil ikke klare å skaffe seg automat-våpen så lett som deg, hvis det virkelig er sant at du klarer det på to dager :ermm: Det han mente var vel at det ikke er verdens ende om en fjortenåring får kjøpe jule-øl, da de uansett får tak i det hvis de bare spør noen.

Lenke til kommentar

Og jeg får tak i automatvåpen om jeg vil, da er det ikke verdens undergang om jeg får kjøpt et på G-sport?

Jeg skjønner liksom ikke helt hvor dere vil. Selvsagt får fjortisene tak i øl, vin, brennevin og heimert hvis de vil, betyr det at vi bare skal la de kjøpe det i butikken, eller?

Lenke til kommentar
Og jeg får tak i automatvåpen om jeg vil, da er det ikke verdens undergang om jeg får kjøpt et på G-sport?

Jeg skjønner liksom ikke helt hvor dere vil. Selvsagt får fjortisene tak i øl, vin, brennevin og heimert hvis de vil, betyr det at vi bare skal la de kjøpe det i butikken, eller?

Betyr ikke det, betyr bare at man kan ikke må ha ett 100% sikkert system og systematisk henge ut og jakte på butikker fordi de selger en gang i blant til personer som ikke er gamle nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...