Kuldesjokk Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Litt merkelig valg av klær ja.... Men hva hjelper egentlig en sjekk som det her? Jo da, kanskje en fjortenåring ikke får kjøpt det den vil ha. En time senere enn planlagt har den samme ungdommen fått akkurat det den vil, det denne ungdommen da har gjort er å ringe en som er gammel nok, fått vedkommende til å komme ned for å kjøpe.... Funket på polet siden jeg var fjorten og funker ennå. Har vel alltid funka og kommer nok alltid til å funke. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Syntes faen meg synd i henne, jeg tror denne jenten kommer til å bli stemplet som den MEGA nerden etter dette, tenk på alle de tenåringene hun "ødelegger" for ..... Men jeg syntes og hun ser ut som hun er over 18 år, Men hva hjelper det egentlig at folk blir bedre til å sjekke legitmasjoner, det finnes faktisk folk som er 18 år som kjøper for dem, Hvis ikke foreldre vil at barna skal drikke, slutt å gi dem så mye i lommepenger! Det er jo og lov til å be dem komme hjem til avtalt tid, alkoteste hvis de vil gå så langt. Men barn skal være barn og barn er nysjerrige. Neida. Hun er pen Endret 27. november 2007 av Mynotir Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Litt merkelig valg av klær ja.... Men hva hjelper egentlig en sjekk som det her? Jo da, kanskje en fjortenåring ikke får kjøpt det den vil ha. En time senere enn planlagt har den samme ungdommen fått akkurat det den vil, det denne ungdommen da har gjort er å ringe en som er gammel nok, fått vedkommende til å komme ned for å kjøpe.... Funket på polet siden jeg var fjorten og funker ennå. Har vel alltid funka og kommer nok alltid til å funke. Jeg er 100% sikker på at vi ville fått en betydelig oppgang i ungdoms alkoholforbruk om vi senket aldersgrensen til, la oss si 16. Ikke bare får 16-åringer lettere tilgang til alkohol, de som er mellom 12 og 15 får også enklere tilgang til alkohol via venner som er 16. Selvsagt er det mulig å få tak i alkohol og andre rusmidler ad omveier, men det betyr ikke at aldersgrenser og forbud ikke virker... Lenke til kommentar
Kuldesjokk Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) De trenger ikke sette ned aldergrensen, mange på min alder (inkludert meg selv til tider) som slettes ikke skulle hatt tak i alkohol, men tror neppe veien å gå er en eller annen antirus organisasjon som tester på denne måten. At vinmonopolet, vinetaten (sikkert skikkelig på bærtur med tanke på navn) kunne tatt i et tak og gjort noe med det. Edit: Kan også se poenget ditt med at noen folk lar være, mange mister sikkert motet når de må ta slike omveier.... Endret 27. november 2007 av Kuldesjokk Lenke til kommentar
zolari Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 (endret) For å avkrefte en del påstander som har blitt slengt rundt på denne tråden. For det første, Juvente bryter ikke loven. Juvente er ikke i stand til å "fremprovosere lovbrudd" det er det kun politiet som har lov til, og for dem er det ulovlig. For det andre Juvente sminker ikke opp kontrollørene sine, de går i hva enn tøy de gikk med den dagen det skulle være kontroll. Hvor gammel det ser ut som Astrid er får dere diskutere, men jeg synes selv hun ser langt yngre enn 18 ut, for ikke snakke om 23. Vinmonopolet visste ikke om kontrollene på forhånd heller og grunnen til at det ikke er testet flere vinmonopol er av praktiske årsaker. Juvente bruker kontrollører mellom 12 og 16, unngår til og med å bruke 17åringer fordi de er "for gamle" for å være med på aksjonen. Men Juvente sminker aldri opp, prøver å lure, eller gjør noe som helst for å få kontrollørene til å se eldre ut. Hadde Juvente gjort det hadde Juvente mistet all troverdigheten sin. Jeg vil be dere lese rapporten før dere begynner å slenge påstander i øst og vest neste gang. http://skjenkekontrollen.no/filer/kontrollrapport.pdf Og grunnen til at Juvente gjør det? Fordi Juvente har innsett at alkoholrelaterte skader er et samfunnsproblem. At for eksempel det brukes 20 milliarder kroner årlig på alkoholrelaterte skader(staten får inn 8 mrd i avgifter sånn til sammenlikning). I 60% av alle voldstilfeller så er minst en av partene beruset, osvosvosvosv. Forskning viser også at jo tidligere man starter å drikke jo større sansynlighet er det for at man får problemer senere. Man trenger virkelig ikke drikke alkohol for å vite om disse tallene og for å si "Nei, dette vil jeg ikke være med på" Endret 28. november 2007 av zolari Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Ja vel, men hva var det med juleølet? Var det tilfeldig? Det er ingen 14-åringer som kjøper juleøl, fordi det er dyrere og gjerne mer "sofistikert" øl. Fjortiser som skal på fylla drikker som regel tuborg og isbjørn. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Du kan si hva du vil om det. Men det å bruke en som ser såpass gammel ut, kledd seg for anledningen vil alltid være ett sleipt triks. Det trenger ikke være noe Juvente selv pålegger testerne, men de gjør det selv for at det skal funke best mulig. Det vil alltid være noen som er modne for alderen og se mye eldre ut enn de er, akkurat som motsatt. Derfor er det å bruke personer som havner i den klassen av de som er høyest sannsynlighet for at slipper gjennom, fremfor vanlige ikke fullt så modnede mennesker, å trikse og "framprovosere" av lovbrudd. Grunnen til at Juvente gjør det? Har aldri hatt det gøy med alkohol, jeg tenkte akkurat det samme i min tidligste dager. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Det trenger ikke være noe Juvente selv pålegger testerne, men de gjør det selv for at det skal funke best mulig. Det vil alltid være noen som er modne for alderen og se mye eldre ut enn de er, akkurat som motsatt. Derfor er det å bruke personer som havner i den klassen av de som er høyest sannsynlighet for at slipper gjennom, fremfor vanlige ikke fullt så modnede mennesker, å trikse og "framprovosere" av lovbrudd. Kan det tenkes at det er fordi slike mindre modne mennesker ikke tiltrekkes av avholdsorganisasjoner? Jeg regner med at disse testerne, siden de deltar i slike aksjoner, ikke ville funnet på å forsøke å kjøpe alkohol selv. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Det trenger ikke være noe Juvente selv pålegger testerne, men de gjør det selv for at det skal funke best mulig. Det vil alltid være noen som er modne for alderen og se mye eldre ut enn de er, akkurat som motsatt. Derfor er det å bruke personer som havner i den klassen av de som er høyest sannsynlighet for at slipper gjennom, fremfor vanlige ikke fullt så modnede mennesker, å trikse og "framprovosere" av lovbrudd. Kan det tenkes at det er fordi slike mindre modne mennesker ikke tiltrekkes av avholdsorganisasjoner? Jeg regner med at disse testerne, siden de deltar i slike aksjoner, ikke ville funnet på å forsøke å kjøpe alkohol selv. Nå snakker vi modne som i fysisk modne, ikke nødvendigvis mentalt modne hvis det var det du måtte hinte til. Og det er vel bare ett faktum at det er forskjeller på mennesker. Nå finnes det flere fysisk modne mennesker enn de som er med i denne organisasjonen også. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Alvorlig talt, jenta ser ut som en helt vanlig fjortis. Du må være halvt blind for å tro denne personen er over 18, for ikke å snakke om 23. Om jeg hadde jobbet i butikk og den tjeien her ville kjøpe øl så hadde jeg spurt etter legg uten å tenke meg om to ganger. Lenke til kommentar
danweb.cjb.net Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Du kan si hva du vil om det. Men det å bruke en som ser såpass gammel ut, kledd seg for anledningen vil alltid være ett sleipt triks. Hvordan hun er kledd har ikke noe å si. Butikkpersonellet SKAL spørre alle, om de er i tvil om alder. Så enkelt er det. Helt ærlig ser hun heller ikke ut som hun er over 18. Det trenger ikke være noe Juvente selv pålegger testerne, men de gjør det selv for at det skal funke best mulig. Det vil alltid være noen som er modne for alderen og se mye eldre ut enn de er, akkurat som motsatt. Derfor er det å bruke personer som havner i den klassen av de som er høyest sannsynlighet for at slipper gjennom, fremfor vanlige ikke fullt så modnede mennesker, å trikse og "framprovosere" av lovbrudd. Når Juvente har brukt personer helt nede i 12 års alderen må også du se at kontrollene i butikkene ikke funker. INGEN 12-åring ser ut som en over 18. Når flere titalls ungdommer over hele landet har vært med på denne "undersøkelsen" blir det å dra alle over en kam. Det er uansett irrelevant, når det er butikkpersonalet sin jobb å spørre tre enkle ord: "Har du legitimasjon?" Grunnen til at Juvente gjør det? Har aldri hatt det gøy med alkohol, jeg tenkte akkurat det samme i min tidligste dager. Du har vel aldri hatt det skikkelig gøy uten alkohol du da? Juventere gjør dette fordi de vil sette fokus på at Den Norsk lov ikke følges i hundrevis av butikker rundt om i landet. Juvente gjør dette slik at kommunene skal sette fokus på ungdom! Hva kan man gjøre for at ungdom skal trives, og ha det kult uten å måtte drikke? Jeg har snakket med mange kompiser som synes det begynner å bli kjedelig å drikke. Men så lenge det ikke skjer noe på "bygge" fronten, når det kommer til ungdomstilbud så vil samfunnet aldri klare å komme dit at unge ned i 13 års alderen ikke trenger å drikke på helgene for å ha det "gøy". Lenke til kommentar
zolari Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Du kan si hva du vil om det. Men det å bruke en som ser såpass gammel ut, kledd seg for anledningen vil alltid være ett sleipt triks. Det trenger ikke være noe Juvente selv pålegger testerne, men de gjør det selv for at det skal funke best mulig. Det vil alltid være noen som er modne for alderen og se mye eldre ut enn de er, akkurat som motsatt. Derfor er det å bruke personer som havner i den klassen av de som er høyest sannsynlighet for at slipper gjennom, fremfor vanlige ikke fullt så modnede mennesker, å trikse og "framprovosere" av lovbrudd. Grunnen til at Juvente gjør det? Har aldri hatt det gøy med alkohol, jeg tenkte akkurat det samme i min tidligste dager. Jeg kjenner da flere som har vært med på disse askjonene og jeg kan fint avkrefte påstandene du kommer med her. For det første, ingen sminker seg opp, eller gjør noe forsøk på se eldre ut. For det andre hvem enn som er med Juvente på kontroll er hvem enn som har tid og lyst den dagen til å være med å kontrollere, Juvente tester ikke konsekvent med noen fordi de "ser eldre ut". Det er reglerett feil. Hadde Juvente ønsket å lure personellet hadde kontrollørene stått og viftet med bilnøkler og brukt falsk leg. Det har ikke kontrollørene gjort. Testpersonene gikk inn i butikken for å se om de fikk kjøpe alkohol uten leg, og har ikke lyvd til personellet. Hvis de blir spurt om leg, svarer de nei. Så lett, så enkelt. Det er ikke slik at Juvente har plukket ut de som "ser mest modne ut", Juvente har brukt dem som har vær tilgjengelige, og jeg kan fint bekrefte at i Juvente finnes det, som alle andre steder, en jevn fordeling over hvor modne folk er og hvor modne de ser ut. Men det virkelig ikke hva denne debatten bør handle om. Fjortenåringer får kjøpt alkohol i dagligvarebutikker selv, uten å bli spurt om legitimasjon. Om de ser gamle ut eller ikke er irrelevant, det s-k-a-l i-k-k-e s-k-j-e. Det er bare å spørre om legitimasjon hvis man er usikker. Punktum finale. Så flaut er det ikke. Problemet er at mange butikker ikke bryr seg, fordi de vet at det ikke er noen konsekvenser. Endret 28. november 2007 av zolari Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Du kan si hva du vil om det. Men det å bruke en som ser såpass gammel ut, kledd seg for anledningen vil alltid være ett sleipt triks. Hvordan hun er kledd har ikke noe å si. Butikkpersonellet SKAL spørre alle, om de er i tvil om alder. Så enkelt er det. Helt ærlig ser hun heller ikke ut som hun er over 18. Det er jo nettopp det, ei jente som ser mye eldre ut enn det hu er. Kledd som en olding og kjøper det motsatte av hva alle andre vanlige fjortiser gjør. Så stager de ett scenario som gjør det vanskeligst mulig for butikken. Jeg er forøvrig 20 og har måtte vise leg ett par ganger. Flaut, men sånn er det. Det trenger ikke være noe Juvente selv pålegger testerne, men de gjør det selv for at det skal funke best mulig. Det vil alltid være noen som er modne for alderen og se mye eldre ut enn de er, akkurat som motsatt. Derfor er det å bruke personer som havner i den klassen av de som er høyest sannsynlighet for at slipper gjennom, fremfor vanlige ikke fullt så modnede mennesker, å trikse og "framprovosere" av lovbrudd. Når Juvente har brukt personer helt nede i 12 års alderen må også du se at kontrollene i butikkene ikke funker. INGEN 12-åring ser ut som en over 18. Når flere titalls ungdommer over hele landet har vært med på denne "undersøkelsen" blir det å dra alle over en kam. Det er uansett irrelevant, når det er butikkpersonalet sin jobb å spørre tre enkle ord: "Har du legitimasjon?" 50 % besto, det var de 50% der det ble brukt mennesker som ikke er modne for alderen. Det er ganske sikkert. Gjennomsnittelige mennesker. Grunnen til at Juvente gjør det? Har aldri hatt det gøy med alkohol, jeg tenkte akkurat det samme i min tidligste dager. Du har vel aldri hatt det skikkelig gøy uten alkohol du da? Juventere gjør dette fordi de vil sette fokus på at Den Norsk lov ikke følges i hundrevis av butikker rundt om i landet. Juvente gjør dette slik at kommunene skal sette fokus på ungdom! Hva kan man gjøre for at ungdom skal trives, og ha det kult uten å måtte drikke? Jeg har snakket med mange kompiser som synes det begynner å bli kjedelig å drikke. Men så lenge det ikke skjer noe på "bygge" fronten, når det kommer til ungdomstilbud så vil samfunnet aldri klare å komme dit at unge ned i 13 års alderen ikke trenger å drikke på helgene for å ha det "gøy". Joda, jeg begynte å drikke særdeles seint, så jeg har hatt det veldig gøy uten alkohol i årene som har gått. Betyr ikke at alkohol ikke er en av de største, om ikke den største sosiale faktoren mennesker har. Slik er det bare. Det meste blir gøyere mit die alkohol. Men det virkelig ikke hva denne debatten bør handle om. Fjortenåringer får kjøpt alkohol i dagligvarebutikker selv, uten å bli spurt om legitimasjon. Om de ser gamle ut eller ikke er irrelevant, det s-k-a-l i-k-k-e s-k-j-e. Det er bare å spørre om legitimasjon hvis man er usikker. Punktum finale. Så flaut er det ikke. Problemet er at mange butikker ikke bryr seg, fordi de vet at det ikke er noen konsekvenser. Så er de ikke usikre fordi enkelte personer ser gamle nok ut. Og da får de kjøpt alkohol. Faktumet går vel også på at man kan ikke sette inn alle virkemidler og gjøre alt man kan for å henge ut butikker fordi de ikke plukker hver eneste person under 18 som får kjøpt alkohol. Tror de fleste er klar over at de klarer å få tak i det på en annen måte, som nevnt. Hvor mange 12-åringer har fått kjøpt alkohol ifølge testen deres om jeg må spørre? Lenke til kommentar
zolari Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Det trenger ikke være noe Juvente selv pålegger testerne, men de gjør det selv for at det skal funke best mulig. Det vil alltid være noen som er modne for alderen og se mye eldre ut enn de er, akkurat som motsatt. Derfor er det å bruke personer som havner i den klassen av de som er høyest sannsynlighet for at slipper gjennom, fremfor vanlige ikke fullt så modnede mennesker, å trikse og "framprovosere" av lovbrudd. Når Juvente har brukt personer helt nede i 12 års alderen må også du se at kontrollene i butikkene ikke funker. INGEN 12-åring ser ut som en over 18. Når flere titalls ungdommer over hele landet har vært med på denne "undersøkelsen" blir det å dra alle over en kam. Det er uansett irrelevant, når det er butikkpersonalet sin jobb å spørre tre enkle ord: "Har du legitimasjon?" 50 % besto, det var de 50% der det ble brukt mennesker som ikke er modne for alderen. Det er ganske sikkert. Gjennomsnittelige mennesker. Hvis halvparten fikk var moden for alderen og den andre halvparten ikke, hvordan klarte noen butikker å spørre når det på flere butikker var de nøyaktig samme personene som testet? Ta for eksempel i Møre og Romsdal, der klarte fint 36% av butikkene å spurte om legitimasjon, selv om det var de samme personene som teste over hele Møre og Romsdal. Hvorfor klarte ikke de siste 64% å spørre, det var de samme personene som testet? Det handler ikke bare om å være ser gammel nok ut eller ikke. Det handler om at butikkene må ta ansvar, noe som de tydligvis ikke har gjort. Det er butikkenes ansvar å ikke selge alkohol til mindreårige. Juvente fikk kjøpt i 56% av butikkene. Med andre ord har 56% av butikkene Juvente testet solgt alkohol til mindreårige. Juvente har sitt på det tørre. Hva enn du tror og mener om hva som er ganske sikkert om kontrollene, så VET jeg hvordan kontrollene har foregått og de mange av meningene dine har til nå vært om hva du tror fremfor hva som faktisk har skjedd. Når noen butikker selger mens andre ikke til samme personer, så skyldes det ikke at kontrollpersonene "ser gamle ut". Da skyldes det at butikken ikke har gode nok rutiner og folkene i kassene rett og slett ikke bryr seg nok til at de gidder å sjekke legitimasjon. På flere av forsøkene beveget de ikke øyenbrynet engang, mens på andre forsøk fikk Juvente kjøpt selv etter at de hadde svart nei på spørsmålet om legitimasjon. Her må butikkene ta ansvar selv, det er ikke noen unnskylding at man var trøtt den dagen. Lov er lov. Det viktige her er at butikker selger til mindreårige, og det må gjøres noe med, fordi når Juvente får kjøpt i 56% av tilfellene er det ikke snakk om tilfeldigheter eller mennesklig feil lenger, da ligger feilen i systemet. Endret 28. november 2007 av zolari Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 haha, hu går i klassen min.Forundrer meg egentlig ikke at hun fikk kjøpt. hehe.. da vet du hvem du skal gå til for å få kjøpt! neida...(joda) Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Jeg ville også tippet 16-17, men svært usikkert. Derfor er det fint vi har rett til å spørre om legitimasjon. Jeg gjør det med stor glede hver gang. Er det noen som ikke har papirene i orden så blir de sendt på dør av en hånlig kassevakt.. Nå selger jeg riktignok ikke øl på bensinstasjonen, men røyk og snus er jo også kult blant småungene. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Jeg kjenner da flere som har vært med på disse askjonene og jeg kan fint avkrefte påstandene du kommer med her. For det første, ingen sminker seg opp, eller gjør noe forsøk på se eldre ut. For det andre hvem enn som er med Juvente på kontroll er hvem enn som har tid og lyst den dagen til å være med å kontrollere, Juvente tester ikke konsekvent med noen fordi de "ser eldre ut". Det er reglerett feil. Stoler du ikke på øynene dine? Er det ikke ganske lett å se at den jenta er kledd forskjellig enn hva vanlige jenter gjør i den alderen? Og de som er med i Juvente er anti-alkohol. Det er jo en helt ærlig sak. Men jeg tviler ikke på at noen av dem godt kan "smålyve" litt for å hjelpe hjertesaken dems, ikke alkohol til ungdom. Og da de kan velge sjøl når de vil hjelpe Juvente, ja da er det bare å fikse seg gammel en dag og bli med. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Stoler du ikke på øynene dine? Er det ikke ganske lett å se at den jenta er kledd forskjellig enn hva vanlige jenter gjør i den alderen? Kan det ikke tenkes at vanlige ungdommer tyr til skitne midler for å få kjøpt alkohol? Tror du de går med skilt hvor det står "jeg r fjortizz" når de skal handle alkohol? Ellers tok jeg en titt på den rapporten som ble postet litt tidligere i tråden. Det er påfallende at det f.eks. i Nordland bare var én butikk som solgte. Kanskje det er en alle-kjenner-alle-effekt? Likevel er det ikke mindre unge som drikker her enn andre steder i landet. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Jeg kjenner da flere som har vært med på disse askjonene og jeg kan fint avkrefte påstandene du kommer med her. For det første, ingen sminker seg opp, eller gjør noe forsøk på se eldre ut. For det andre hvem enn som er med Juvente på kontroll er hvem enn som har tid og lyst den dagen til å være med å kontrollere, Juvente tester ikke konsekvent med noen fordi de "ser eldre ut". Det er reglerett feil. Stoler du ikke på øynene dine? Er det ikke ganske lett å se at den jenta er kledd forskjellig enn hva vanlige jenter gjør i den alderen? Beklager, men en del jenter jeg vet om går også kledd slik. Spesielt den lue-saken der virker populær nå. Og jeg stoler heller på at de søte jentene jeg ser vet litt mer om hva som er mote enn deg. Lenke til kommentar
zolari Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Jeg kjenner da flere som har vært med på disse askjonene og jeg kan fint avkrefte påstandene du kommer med her. For det første, ingen sminker seg opp, eller gjør noe forsøk på se eldre ut. For det andre hvem enn som er med Juvente på kontroll er hvem enn som har tid og lyst den dagen til å være med å kontrollere, Juvente tester ikke konsekvent med noen fordi de "ser eldre ut". Det er reglerett feil. Stoler du ikke på øynene dine? Er det ikke ganske lett å se at den jenta er kledd forskjellig enn hva vanlige jenter gjør i den alderen? Og de som er med i Juvente er anti-alkohol. Det er jo en helt ærlig sak. Men jeg tviler ikke på at noen av dem godt kan "smålyve" litt for å hjelpe hjertesaken dems, ikke alkohol til ungdom. Og da de kan velge sjøl når de vil hjelpe Juvente, ja da er det bare å fikse seg gammel en dag og bli med. Beklager, men en del jenter jeg vet om går også kledd slik. Spesielt den lue-saken der virker populær nå. Og jeg stoler heller på at de søte jentene jeg ser vet litt mer om hva som er mote enn deg. Om hun er kledd anderledes eller ikke har vel fint lite med saken å gjøre egentlig, men igjen: JUVENTE SMINKER IKKE OPP KONTROLLØRENE SINE. Man skal ikke få kjøpt når man er fjorten år gammel, butikkene må ta ansvar. Endret 28. november 2007 av zolari Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå