Gå til innhold

Hadde du solgt øl til denne berta?


Anbefalte innlegg

Det morsomste i verden er jo å spørre ungdommer om leg! Samme for meg om de er 13 eller 21, jeg spør like herlig. Fantastisk mange dårlige unnskyldninger! :D

 

Kan godt hende jeg har nekta folk som faktisk har vært gamle nok, men ærlig talt. Er du over 18 tar du med deg bank- eller førerkortet når du går ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Juvente får vel årlig en god del penger/statsstøtte fra Barne- og Familie departementet, så da kan en mistenke at de bedriver slike aksjoner m/påfølgende media-dekning, for liksom å gjøre seg "fortjent" til pengeoverføringa, samt vise "viktigheten" av sin eksistens. :whistle:

 

Er det for å holde seg på go'fot med Staten at Juvente ikke foretar lignende aksjoner mot Vinmonopolet? Burde ikke Juvente også sjekke forholdene der? :roll:

Lenke til kommentar

Har vært i værre byer dessverre. Du kommer ganske langt bare med å vise lånekortet på i tryne på dem for 2 sekunder mange steder i finnmark. I Tromsø så får de 2 stykkene som står i kasse mye kjeft dersom de bruker tid på å spørre etter legitimasjon når 20 stykker stpr bak i køa. Er dessuten mange som drar ølen over og spør etterpå, har sett ungdom som betaler med kortet sitt da og siden de har betalt så kan de jo ikke holde tilbake(eller?)

Lenke til kommentar
Hvem har sagt at de ikke gjør det?

 

Sitat: "Det er i forbindelse med den landsdekkende kampanjen "Skjenkekontrollen" at ungdomsorganisasjonen Juvente har testet alderskontroll."

 

Spørs om ikke det var en forhåndsomtalt aksjon?

 

Hadde Juvente vært like hissig mot Vinmonopolet som mot dagligvarebransjen, hadde vi vel funnet noen (fler) søke-treff ute på nettet? Er liksom ikke i tvil om at babe'en fra trådstarter's innlegg enkelt kunne greid å få kjøpt etpar flasker rødvin på polet.

Lenke til kommentar
Fikk beskjed av sjefen min på Lørdag at jeg måtte spør alle om leg nå, pågrunn av denne saken. :)

Ser ut til at dette faktisk fikk litt resultater.

 

Synes jeg ser det, neste fra Juvente er å bruke løsskjegg og sminke for å se om noen tør å spørre en eldre person om leg. Etter det så blir dere vel nødt til å spørre ALLE om leg.

Lenke til kommentar

Sånn som jeg ser saken så er ikke det verdens største problem at folk under 18 får kjøpt alkohol i butikken. Ungdom som prøver å kjøpe alkohol,vil ha alkohol. Om de ikke får tak i alkohol i butikken, så få de tak i det andre steder. På en måte er det bedre at de vet hva de kjøper, i stedet for at de kjøper noe hjemmebrygget og potensielt farlig. Om Juvente er så jævlig redd for at unge drikker, så bør de heller jobbe opp mot holdninger og et sunt alkoholfobruk fremfor å henge seg opp i meningsløse bagateller.

Lenke til kommentar

Juvente er i mine øyne ganske slu. Dem lurer regelrett systeme.

Sender folk som er ser ut som dem er 18+ og i tillegg kler dem opp med klær som var mote når oldemora mi va 5 år!

 

Herregud. Ser ikke disse testene som solide nok.

Ja dem solgte til en under 18 men ser mer en gammel nok, kjøper ikke det en under 18 hadde kjøpt.

Ingen kjøper juleøl før å dra på fest. vanligvis står det på penger og da er feks tuborg et billigere og mer naturlig valg.

Og man hadde kjøpt rusburs og sider og øl som er billig, ikke dyrere øl som er mer før voksne som liker øl.

 

 

Hadde vert mye bedre og testet vinmonopolet. Og sed om dem får kjøpe sprit og vin der.

Siden polet er flinkere og spørre etter legg.

Det har ikke skjedd en gang at jeg har fåd kjøpt vin fra polet uten at dem har sport etter legg.

Og jeg spør dem i kassen hvor gammel dem trur jeg er så tipper dem som regelt 23-26 år (er 18).

Så all ros til vinmonopolet!

 

Skal ungdomer ha drikke så leg den selv. har gjort det siden jeg var 14 år.

Hjembrent er jo det letteste og lage og alle får kjøpt det som trenges før og lage litt "kruttvann" :new_woot:

Lenke til kommentar

Er nå langt fra alltid jeg spørres om legg på polet, kommer helt an på om jeg skal ha vin/hetvin som jeg faktisk har lov til å kjøpe der, eller om jeg prøver meg på å kjøpe noe sterkere enn 22%. Sistnevnte kan fungere når de som sitter i kassa er stressa fordi det er mye folk, så polet på Oslo city på en lørdag er fint til slik...

Hvorvidt man får kjøpt ting man er for ung til, kommer helt an på hva du kjøper og hvordan du oppfører deg ved kassa, men i det store og det hele er de (dessverre) veldig flinke til å sjekke legg på polet, så jeg må pent vente et lite år til før jeg får kjøpt meg noe whiskey på egenhånd.

Lenke til kommentar
Hvem har sagt at de ikke gjør det?

 

Sitat: "Det er i forbindelse med den landsdekkende kampanjen "Skjenkekontrollen" at ungdomsorganisasjonen Juvente har testet alderskontroll."

 

Spørs om ikke det var en forhåndsomtalt aksjon?

 

Hadde Juvente vært like hissig mot Vinmonopolet som mot dagligvarebransjen, hadde vi vel funnet noen (fler) søke-treff ute på nettet? Er liksom ikke i tvil om at babe'en fra trådstarter's innlegg enkelt kunne greid å få kjøpt etpar flasker rødvin på polet.

Juvente er ikke hissig ovenfor Vinmonopolet. Utdrag fra Juventes politiske program:

"Vinmonopolet har vært og er et svært viktig virkemiddel i norsk alkoholpolitikk. For å opprettholde og styrke oppslutningen om dette, støtter Juvente en kontrollert utvidelse av vinmonopolet, men er i mot opprettelsen av selvbetjente pol og salg over Internett fordi dette øker salget. Juvente ber Regjeringen ta hensyn til det økonomiske grunnlaget for pol på små steder før de realiserer sitt mål om pol i hver kommune. Dette vil f.eks. sikres ved å ta inn øl. Videre vil Juvente jobbe for en bredere forståelse for at et vinmonopol er noe alle tjener på; dette sikrer et stort utvalg varer, godt skolert personale og begrenset tilgang."

 

Juvente jobber for å gå tilbake til ordningen med ølmonopol. Enkelte kommuner vurderer dette nå, f.eks. Alta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...