Mr.M Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 (endret) Er (eller var det slik) i Sverige at man har Folk-øl eller Mellan-øl (3,5%) som er tillatt for 15-års aldersgrense? edit; er visst 18-års grense på folk-øl; http://sv.wikipedia.org/wiki/Folk%C3%B6l Endret 24. november 2007 av Mekanicus Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Dette er kanskje et litt lokalt fenomen (selv om jeg tviler), men mener at folk ikke bør få kjøpe alkohol før de forholdsvis voksne. Man kan jo alltids lage . Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Hun hadde i hvert fall blitt spurt om legitimasjon. Er ikke vanskelig å se at hun er under 18, i mine øyne. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Man skal ikke be om legitimasjon av alle man tror er under 18, man skal be om legitimasjon av alle man tror er under 23. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Min erfaring er at jo yngre de i kassen er jo oftere spør de om leg. Har skjedd flere ganger med meg at jeg har måttet vise legg og det har vist seg at de i kassen har vært yngre enn meg. Og ja jeg vet sånt, for av en eller annen grunn så klarer jeg ikke å la være å snakke med de som jobber i kassen, og hvertfall ikke om de ser ut som om de er yngre enn meg og spør om leg. Når jeg tenker meg om så fikk jeg egentlig kjøpt det jeg ville ha fra jeg var rundt 14/15, men nå når jeg er 20 må jeg vise leg hele tiden. Har også funnet ut at solbriller og skjegg er den perfekte kombinasjon om en er 18 år og skal kjøpe sprit på polet. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Hun kunne jeg tatt for å være 18. Uten tvil. Jeg hadde nok spurt alle som var rundt den alderen vist jeg solgte øl da. De store butikkene, og vinmonopolet gjør storsett alltid det. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Melisma har et viktig poeng. Ungdommer får tak i alkohol fra andre kilder enn rett i butikken. Enten det er eldre søsken, eldre venner eller fra barskapet til mor og far. At Juvente fremprovoserer lovbrudd skulle ikke vært lov. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Er hun 14 år? Må si hun er storvokst(er det et ord?..), minner meg om ei som gikk i klassen min før, bare at hun var 19. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Enig at hun så voksen ut for alderen men viss man er usikker så er det ikke vanskeligere en å spør om legitimasjon. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Det er ingen tvil om at hun burde ha blitt forespurt legitimasjon. At hun fikk kjøpe er ingen annen enn kassereren sin feil. Feil skjer, men at hun ser eldre ut enn hun er kan ikke godtas som noen unnskyldning. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 De får tak i det uansett. Og når de finner en som ser gammel nok ut og kler ho etter anledningen så kan man ikke akkurat forvente noe annet. Enten så kjøper de selv. Eller så kjøper en annen til de. Eller så mekker de en flott kanne med morro fra litt mer lugubre kontakter. Pick your favorite! Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Hun kjøpte juleøl..... hvilke fjortenåring kjøper juleøl? Folk som kjøper juleøl, de liker øl, de kan øl og de er som regel godt over 20. Kunne jo vært interssant å se om hun hadde fått kjøpt rusbrus istedenfor. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 (endret) Hun kjøpte juleøl..... hvilke fjortenåring kjøper juleøl?Folk som kjøper juleøl, de liker øl, de kan øl og de er som regel godt over 20. Kunne jo vært interssant å se om hun hadde fått kjøpt rusbrus istedenfor. Du har jo et nokså godt poeng der. Sitat fra kommentar til artikkelen: Men herregud. Når dama trapper opp i en cardigan og ei strikkelue hun har stjelt av sin avdøde tip-tip-oldemor, så hadde jeg glatt latt hun kjøpe! Altså, Juvente har jo brukt litt småskitne triks her. De kler henne med gamle klær, i tillegg til at hun ser mye eldre ut enn det hun er, og så sender de henne inn for å kjøpe juleøl av alle ting. Hvis de hadde sendt inn en helt normalt 14-åring med normale klær vedder jeg på at hun hadde blitt spurt om legitimasjon. Og hvis hun hadde prøvd å kjøpe en sixpack Tuborg eller rusbrus hadde hun blitt spurt med en gang. Så de bruker småskitne triks. Err, leif. Endret 26. november 2007 av Henrik C Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Jeg skjønner ikke helt hvorfor en 14-åring vil være med i Juventus. "Oi, jeg har aldri smakt alkohol, men jeg vil forby det!" Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Ville tippet hun var 17. Jeg også.... Arinomi: fordommer^^ Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Jeg skjønner ikke helt hvorfor en 14-åring vil være med i Juventus. "Oi, jeg har aldri smakt alkohol, men jeg vil forby det!" Har vel kanskje opplevd kjedelige ting i livet pga rus? Alkohol medfører også endel andre konsekvenser foruten om man har smakt og liker det som drikkes. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Man trenger jo ikke ha smakt alkohol for å ikke like hva alkoholen gjør. Det er jo ingen tvil om at alkohol skaper utrygge bymiljøer på nattestid i helger, at det ødelegger mennesker og deres familier, og mye mer. Så om man velger å legge vekt på disse argumentene fremfor de andre som taler for alkoholen, så er det hver enkelt person sitt valg, som ikke trenger å gå på alder eller erfaring med alkohol. Lenke til kommentar
tr0ndern Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Hmm.. Framprovosert lovbrudd er det vel bare politiet som har lov til å drive med, og selv da med en meget god grunn. Så her kan vel sjappa det er snakk om saksøke Juvente for en meget feit sum, vil jeg tro... Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Det er ikke et lovbrudd å kjøpe øl. Det er derimot imot loven å gjøre alkohol tilgjengelig for mindreårige, enten ved salg eller å gi det til dem. Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Det er heller ikke lov å fremprovosere lovbrudd. Her bryter Juventus reglene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå