Gå til innhold

Hadde du solgt øl til denne berta?

Anbefalte innlegg

Men samtidig, en måned eller to uten salg av alkohol betyr store tap. Alkoholen står jo for en stor del av inntjeningen. Jeg er selv livredd for å skape problemer for min arbeidsgiver på sånt, men ser jo selv at jeg kan forbedre meg når det kommer til sjekk av legitimasjon. Man får gjerne litt høye tanker om seg selv, og ens evner til å se an personer.

Med fare for å virke litt fremmedfiendtlig, jeg har til tider store problemer med å sjekke legitimasjonen til personer med asiatisk og afrikansk opprinnelse. Jeg synes det er vanskelig å finne særtrekk nok til å sammenligne personen på bildet (som forøvrig er altfor lite) og den som står foran meg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lært av norskes lover at "hvis det virker sannsynlig at denne personen er over lovpålagt aldersgrense, kan ikke utsalgsstedet belastes hvis en mindreårig får skjenket eller kjøpt varer over den gitte aldersgrense."

Dette er ikke ordrett, men det lød ca. som dette.

Altså, den tiden jeg som 16-17 åring gikk på butikken med min datter i barnevognen, tredagerssjegget, handlet åtte bokser melk, to kneip, brunost, bleier, leverpostei VG og dagbla', samtidig kjøpte jeg meg en sixpack med pilsner. Da fikk jeg kjøpe, _hver_ gang uten unntak. Hvis jeg hadde stevnet butikken for dette, hadde anmeldelsen blitt henlagt med en gang, hadde den gått videre hadde jeg tapt saken uansett. Butikken hadde gått fri.

I dag også, når jeg går på polet og kjøper meg en flaske 60% med min datter hand i hand, får jeg bestandig kjøpt. Jeg fylte nettopp 19.

For det første, hva gjør meg mindre skikket til å kjøpe sånne varer? At jeg er 19år? At jeg ikke har "lang" nok livserfaring? Jeg har en datter på over to år, leilighet, gjeld, møbler, bil og sære naboer. Hvorfor skal da en 25 årig student som aldri har flyttet ut fra moren og fremdeles får ukelønn for å kjøpe donaldblad, være bedre skikket til å kjøpe og drikke sånne varer?

Dette er mine tanker.

Har ikke lest hele tråden, for sent på natten.

Lenke til kommentar
For det første, hva gjør meg mindre skikket til å kjøpe sånne varer? At jeg er 19år? At jeg ikke har "lang" nok livserfaring? Jeg har en datter på over to år, leilighet, gjeld, møbler, bil og sære naboer. Hvorfor skal da en 25 årig student som aldri har flyttet ut fra moren og fremdeles får ukelønn for å kjøpe donaldblad, være bedre skikket til å kjøpe og drikke sånne varer?

Det skjønner du først når du har passert 25! :p

Vet om folk på snart 30 som ikke har kontroll når de drikker, og vet om 16 åringer som har et særdeles bra forhold til å ta noen øl.

Men når det har blitt valgt å ha en grense, så vil den være for høy for noen, og for lav for andre.

Og alt i alt så er vel kanskje en grense greit å ha.

Lenke til kommentar
Så hvis man er 14 år er det greit om man får kjøpt øl hvis man ser ut som man er 20?

Nei, men da kan vel egentlig ikke butikkpersonalet lastes for at personen fikk kjøpt? i alle fall ikke hvis denne personen i tillegg hadde troverdig (falsk) legitimasjon...

Lenke til kommentar
Så hvis man er 14 år er det greit om man får kjøpt øl hvis man ser ut som man er 20?

Nei, men da kan vel egentlig ikke butikkpersonalet lastes for at personen fikk kjøpt? i alle fall ikke hvis denne personen i tillegg hadde troverdig (falsk) legitimasjon...

Om man ser ut som man er tyve ser man ut som man er under 23...

Her var det snakk om at de ikke spurte om legitimasjon. Det er selvsagt noe annet enn å spørre og få vist noe som ser ut til å være ordentlig legitimasjon.

Lenke til kommentar
Her var det snakk om at de ikke spurte om legitimasjon. Det er selvsagt noe annet enn å spørre og få vist noe som ser ut til å være ordentlig legitimasjon.

Jeg refererte til cyclos opplysning om at næringsmiddeltilsynet ofte bruker mindreårige utstyrt med falsk legitimasjon for å sjekke butikkers rutiner.

For det andre gjør næringsmiddeltilsynet det samme å sine kontroller, ja faktisk verre. Butikken her i nærheten mistet tillatelsen et par mnd. da næringsmiddeltilsynet sendte inn en mindreåring utstyrt med falsk leg.
Lenke til kommentar

Jeg refererte til cyclos opplysning om at næringsmiddeltilsynet ofte bruker mindreårige utstyrt med falsk legitimasjon for å sjekke butikkers rutiner.

For det andre gjør næringsmiddeltilsynet det samme å sine kontroller, ja faktisk verre. Butikken her i nærheten mistet tillatelsen et par mnd. da næringsmiddeltilsynet sendte inn en mindreåring utstyrt med falsk leg.

Obs! Jeg sa ikke ofte ;) Jeg har nemlig ikke noe grunnlag for å si hvor ofte det skjer. Jeg bare vet det skjedde på butikken her nede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...