ptroinks Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Har en PC som fikk et merkelig problem etter at jeg la inn Vista (etter formatering). Når jeg skal starte den opp, får jeg opp den "gode", gamle "disk boot error please insert system disk and press enter"-meldingen. Hvis Vista-DVD-en står i spilleren når jeg slår på maskinen, får jeg jo opp "press any key to boot from CD-ROM" (eller hva det nå står der) siden DVD-spilleren står som nummer to på boot-lista i BIOS. Jeg trykker da IKKE på noen taster, og da går det noen sekunder før maskinen begynner å laste Vista på vanlig måte. Alt fungerer ellers uten noen problemer når jeg først har kommet inn i windows. Jeg har saumfart BIOS-innstillingene (boot-rekkefølge osv.), men finner ikke noe galt der. Jeg kjører RAID-1 (mirror), og jeg finner ikke noe galt i RAID-setup heller. Hva i alle dager kan være galt? Den booter jo ikke fra Vista-DVD-en siden jeg ikke trykker på noen taster når maskinen spør om det under oppstart, men det er jo tydelig at Vista-DVD-en har noe å si siden maskinen ikke vil boote uten plata i spilleren. Bare for å ha det sagt, så får jeg opp innstallasjonsveiviseren til Vista hvis jeg faktisk trykker en tast når maskinen spør om det. Håper noen har peiling på hva som foregår, for dette er litt irriterende... Maskinvare: Asus P5N-E SLI Intel Core 2 Duo E[husker ikke] 2,13Ghz 2x Samsung Spinpoint T166 320GB RAID 1 Gainward GeForce 8800GTS 2x1024MB RAM Hiper 580W strømforsyning Alle drivere, inkl. chipsett, er oppdaterte. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Vi kan ta en titt på MBR og bootsektor. Last ned denne filen, kjør programmet, og legg MBRlist.txt og BPBxlist.txt filen som vedlegg i svaret. http://home.online.no/~paulsen8/MBRlister.zip Lenke til kommentar
ptroinks Skrevet 24. november 2007 Forfatter Del Skrevet 24. november 2007 Her er filene! MBRlist.txt BPB0list.txt BPB1list.txt Lenke til kommentar
YaegeR Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Her er filene! omg, har det samme problemet, bare med windows xp home :O ? måtte formatere etter win crash. og kjører samme bios oppsettning regner jeg med som trådstarter. har jeg cd i står det trykk en tast for å boote i et par sekunder og så vips inn i windows, jævlig irriterende! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Den "disk boot error..." meldingen kommer fra BIOS. De mulige årsakene jeg vet om er: 1. finner ikke MBR kode 2. tom partition tabell 3. partisjon ikke aktiv Vi kan se fra MBRlister at disk 0 inneholder MBR kode, partisjonstabell, og at partisjon er aktiv. Bootsektor ser også OK ut. Det er mulig at det er noe feil i MBR kode. Prøv å skrive ny kode, enten med FIXMBR eller fdisk /MBR. Vista har ikke recovery console slik som XP, har ikke forsøkt den nye Windows Recovery Environment enda. http://support.microsoft.com/kb/927392 Lenke til kommentar
ptroinks Skrevet 24. november 2007 Forfatter Del Skrevet 24. november 2007 Har nå oppdaget noe rart her... Jeg fikk windows til å vise skjulte filer og mapper i utforskeren, og ser nå at det er en mappe under D:\-stasjonen som heter "boot". Nå er det jo C:\-stasjonen som windows er installert på, og den disken har ikke noen "boot"-mappe. Hva er det som har skjedd her? Må jeg foreta meg noe annet enn det som har blitt tipset ovenfor? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 #2x Samsung Spinpoint T166 320GB i RAID 1# Jeg tror ikke at du har det. Kontrolleren skal ikke vise 2 disker. (eller feiler jeg grundig her ?) I tillegg er det en på 160 og en på 320 ? (er det mirroring av 2 identiske disker?). Det er greit med 160GB, hvis det er partitionert med kun en partiton....men dette stemmer ikke.... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Et RAID array vil bare vises som en disk. Men her er det tydeligvis en systemdisk på 160 i tillegg til den på 320 (som kan være to i RAID). En mappe som heter "boot" er antagelig uten betydning. Kjenner ikke til hva den skal være til. Jeg ville egentlig ha foreslått at problemet ligger i BIOS innstillingen, den prøver bare å boote disk 1. Men du høres overbevist ut om at det ikke er tilfelle. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Jeg tenkte det samme som det du skriver, men hvis trådstarter skal "Jeg har saumfart BIOS-innstillingene (boot-rekkefølge osv.)" så må han i det minste vite hva har han av disker. #Maskinvare: Asus P5N-E SLI Intel Core 2 Duo E[husker ikke] 2,13Ghz 2x Samsung Spinpoint T166 320GB RAID 1 Gainward GeForce 8800GTS 2x1024MB RAM Hiper 580W strømforsyning# Vi får håpe at han avklarer det. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 hadde samme tullet i Vista RC1, men det ble borte i endelig utgave. Fant aldri ut hva det var. har du plassert harddisk i sata1 og 2, og dvd i sata3? kanskje det er problemer hvis dvdspiller står i sataport1..? Lenke til kommentar
ptroinks Skrevet 25. november 2007 Forfatter Del Skrevet 25. november 2007 Jeg glemte å skrive i første innlegget at jeg har en disk til i tillegg til de to som jeg har på RAID-1. De to diskene som er på RAID er SATA, mens den andre er IDE. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Det er en del som du kan prøve her, og feilmeldninger vil vise hvor det halter. Først notere du dine Bios innstillinger slik du har det nå, med alle diskene tilkoplet. Deretter skal du boote i Vista og fra diskbehandling skal du merke array volumet ...as active. Avslutte. Kople fra Ide disken. Start up igjen. -Notere feilmeldningen. Restarte med fra Vista Dvd plate. Velg språk og ved ..Install Now ...vindue....klikk...repair my computer (nederst til venstre). Deretter skal array volume bli synlig. Hvis ikke...så betyr det at du må load drivere for kontrolleren. Etter det skal du du gå...next...og skal du velge ... startup Repair... Det vil ta litt tid dette der. Du kan lese rapporten om hvordan det har gått, og helst utføre operasjon en gang til. Herfra, og med de feilmeldninger du får, vil du kunne gå videre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå