parleur Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Dette høres kansje rart ut men jeg vil ta yrkessfag etter endt almennefag:) Jeg sliter med almennefag og synes det er veldig kjedelig. Dessuten vet jeg ikke hva jeg skal gå på universitet/høyskole. Angrer så veldig på at jeg ikke tok Yrkessfag først og ble snekker eller noe. Ser kompisene mine jobber, mens jeg ikke er "utdannet" til noe Så det jeg lurer på er om jeg etter endt almennefag kan gå på yrkessfag?? Siden jeg har tatt Norsk/gym/ + flere fag som er likt, kan jeg kun gå yrkessfag innen 1 år kansje? Takker for svar! Lenke til kommentar
Kenny McCormick Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Hei Synnes ikke det høres rart ut i det hele tatt, hører stadig om folk som har gått allmennfag som vil bytte over fordi de ikke veit hva de vil gjøre videre Du er utdannet til NOE, du har generell studiekompetanse, veit ikke helt åssen reglene er når du tar en ny utdanning om du får beholde studiekompetansen, men vill nå tru det Da har har du muligheten til å utdanne deg videre seinere hvis du skulle finne ut at du vil bli noe "mer", bygg ingeniør e.l. Du må nok ta begge årene selvom du har allmennfagene , men om du får fritak er jeg ikke sikker på, siden du da må begynne under det nye systemet (kunnskapsløftet) Sikkert bare å spørre en rådgiver eller noe det Lykke til Marius Lenke til kommentar
parleur Skrevet 23. november 2007 Forfatter Del Skrevet 23. november 2007 Takker for svar! Ja skal stikke innom rådgivern. Tenker noe i retningen byggfag eller elektrofag. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Takker for svar! Ja skal stikke innom rådgivern. Tenker noe i retningen byggfag eller elektrofag. Da kan du søke om å slippe almennfagene på yrkesfagene. Om du skjønnte det. Du skal bare ha de yrkesretta fagene. Lenke til kommentar
parleur Skrevet 23. november 2007 Forfatter Del Skrevet 23. november 2007 Takker for svar! Ja skal stikke innom rådgivern. Tenker noe i retningen byggfag eller elektrofag. Da kan du søke om å slippe almennfagene på yrkesfagene. Om du skjønnte det. Du skal bare ha de yrkesretta fagene. jepp. håper å gå begge årene på ett år kansje? Håper at dette kan kombineres! Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Takker for svar! Ja skal stikke innom rådgivern. Tenker noe i retningen byggfag eller elektrofag. Da kan du søke om å slippe almennfagene på yrkesfagene. Om du skjønnte det. Du skal bare ha de yrkesretta fagene. jepp. håper å gå begge årene på ett år kansje? Håper at dette kan kombineres! Ja det kan det, men da må du nok ta noe av det som prevatist tenker jeg. En kompis gikk kun GK elektro. Deretter ut i læra- tok da VK2 elektro som prevatist og samtidig Almennfaglig påbyggning. Han har jammen stått på i 1 1/2 år nå. Jobb- lekser lekser og lekser. Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Generell studiekompetanse er gull. For all del, få dette. Du er kanskje ikke utdannet til noe, men du har nå store muligheter til å utdanne deg til noe. Det er så utrolig mye du kan velge imellom av høyere utdanning, at det burte være null problem å finne noe som passer deg. Hvis du vil ta opp en yrkesretning, så slipper du unna alle fag som du har hatt tidligere. har en kammerat som har gjort dette, og han jobbet deltid i posten vedisden av skolen. Kjørte rundt med posten om morran, kom på skolen rundt 12, hadde en, kanskje to timer, og stakk hjem. Veldig grei løsning. Eneste kipe er jo at det tar veldig lang tid. Tenk, nå har du gått 3 år allmenn. Så skal du gå opptil 4år yrkesfag for å få fagbrevet. Det er tilsammen 7år vidregående utdannelse det... også ender du opp på et yrke som ikke er så veldig godt betalt. Så, du får veldig kip uttelling i forrhold til hvor lenge du har gått på skole. Lenke til kommentar
Kenny McCormick Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 han går jo ikke 7 år på skole da, de siste to årene er som lærling i en bedrift Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Det er sant. Men han får ikke full lønn før etter syv år. Altså, han er ikke ferdig utdanna, har ikke no fagbrev eller noe. Så jeg ville nok si at han går på skole. Lenke til kommentar
Kenny McCormick Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 jo, er vel sant det lærling er jo skole på en måte, bare med lønn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå