Zeph Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) Bremselengdene blir lengre på vinteren, om bilen foran deg frontkolliderer med motgåande trafikk vil du få ei lengre bremselengd enn på sommaren ved same hastighet. Sjølv med ABS og flett nye piggdekk glir du mykje betre på is enn tørr asfalt. Ved frontkollisjon blir det normalt bråstopp for dei som er involvert, kva bremselengd den bilen har blir derfor irrelevant. Det som betyr noko her er kor mange meter du brukar på å stoppe bilen. Same gjeld ellers i trafikken, kjem det ein person gåande midt i kjørebanen har du kortare bremselengd på sommaren enn vinteren. Reaksjonstida kan me ta utgangspunkt i at er lik, men det er ikkje bremselengda. Endret 2. desember 2007 av Zeph Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 En veldig viktig ting for oppkjøringen: Du har lov til å holde lavere fart enn fartsgrensen, men du er da PLIKTET til å slippe forbi andre billister som kommer bak deg. Gjør du ikke dette, så er det en stor nok grunn til å stryke. Meningen er ikke at du skal holde 60 i 60-sonen, eller 80 i 80-sonen. Men du må slippe forbi billister som kommer bak deg. Husk å ta det rolig, og sakk farten så tidlig som mulig. Ta det rolig ved kryss og ved f.eks fotgjengerfelt, siden hvite veier gir lenger bremselengde. Lenke til kommentar
Janki-Bergen Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Håper kke tror på dette selv? Hva vet du om bilen foran deg? Hva vet du om bilen bak deg? Vet du hvordan dekkmønster de har? Vet du hvordan et tungt kjøretøy oppfører seg? Vet du hordan sjåførene i disse bilene oppfører seg? Sånn må man alltid tenke, men det blir akkurat det samme på vinteren som på sommeren. 3 sekunders margin er like bra eller dårlig på vinteren som på sommeren. Hvis du mener noe annet, så argumenterer du mot naturlovene (friksjon, stopplengder, reaksjonstid osv). Dette er så langt fra sannheten du kan komme. Kan jeg spørre hvilket grunnlag du har for å kunne komme med slike påstander? Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Det siste innlegget til buskmann medfører riktighet så langt jeg kan se. Har 2 og 3FY. Avstanden mellom to identiske biler som bremser for harde livet på likt føre vil være lik både sommer og vinter Allikevel vil jeg påstå at det er bedre å holde mer enn tre sekunders avstand om vinteren. Om en bil foran foretar en sakte oppbremsning som du ikke oppfatter i tide har du dårligere sjanse til å få stoppet på glatta. Både teoriboka mi og kjørelæreren min er helt enige om at man skal utvide tresekundsregelen på dårlig føre og/eller ved dårlig sikt. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Det siste innlegget til buskmann medfører riktighet så langt jeg kan se. Har 2 og 3FY. Avstanden mellom to identiske biler som bremser for harde livet på likt føre vil være lik både sommer og vinter Gitt at det er under same forhold ja. Det blir større forskjell på bremselengdene på vinteren enn sommaren, sjølv om to bilar bremsar likt på tørr asfalt er det ikkje sikkert dei gjer det på våt is, gjerne ein med piggdekk og ein med piggfritt. Kva med ein kollisjon? På sommaren må du kanskje ha 10 meter for å stoppe før du tar igjen bilen framfor deg, på vinteren kan det bli 20 meter. Kva bremselengd bilen framfor deg har er likegyldig så lenge den står i ro. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Håper kke tror på dette selv? Hva vet du om bilen foran deg? Hva vet du om bilen bak deg? Vet du hvordan dekkmønster de har? Vet du hvordan et tungt kjøretøy oppfører seg? Vet du hordan sjåførene i disse bilene oppfører seg? Sånn må man alltid tenke, men det blir akkurat det samme på vinteren som på sommeren. 3 sekunders margin er like bra eller dårlig på vinteren som på sommeren. Hvis du mener noe annet, så argumenterer du mot naturlovene (friksjon, stopplengder, reaksjonstid osv). Er greit det. Kan gå med på at reaksjonstiden er den samme, men med det samme du nevner det, så er friksjonen en helt annen. Og om sommern er den for det meste lik på alle biler, men om vintern kan den vøre helt forskjellig, pga gode/dårlige dekk. og for å få bremset slik du vil, er du avhengig av at dekkene har grep i bakken. Og jo dårligere dekk du har, jo lenger distanse bruker du på å bremse for at dekkene ikke skal miste grepet, og lenger bremsetid får du deretter. og om Bil A har gode dekk å bruker 7 sekundr på total stans, hjelper det lite at bil B kommer bak med dårlige dek å må bruke 11 sekunder for å fortsatt ha kontroll. Og om dem da hadde 3 sekunders mellomrom fra begynnelsen, har bil B nå gått et helt sekund inn i bil A, noe som igjen har medført at bagasjerommet til bil A er blitt betydelig mindre. Men med feks 5 sekunders avstand, ville det fortsatt vøri igjen et sekund mellom bilene når dem hadde stoppa, og bil A ville beholdt bagasjerommet sitt slik det var. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå