Deleted__- Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Ja, emnet sier vel seg selv. Jeg har oppkjøring (igjen) i desember, og lurer litt på hvordan dere erfarne forbereder dere på vinterkjøring. En sekstisone er jo fortsatt en sekstisone, og sensor forventer at jeg holder farten her. Det jeg derimot tenker jeg må passe på er å holde litt lenger avstand til biler foran, ikke ta noen brå avgjørelser som kan få bilen til å skli og være litt mer aktsom. Samt passe på at hjulene ikke spinner ved aksellerasjon og "dra" denne litt lenger ut. hva tenker dere? Hvordan tar man en førerprøve på glatten? (Nei, jeg lærte ingenting på glattkjøringen. jeg hadde en gammel og gørrkjedelig sensor som kun lærte meg at man sklir ut i en sving på glatten, og at bremselengden er lenger). Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Ikke stress med å holde fartsgrensen i hvert fall. (Det jeg mener her er altså at det er lov å kjøre saktere ) Særlig i svinger, nær kryss osv - dersom det er glatt. Dersom det ikke er glatt skal du jo ikke kjøre som en sinke heller. Reagere og forberede seg i god tid er stikkord, men ikke ta oppbremsingen så mykt og forsiktig at du ikke stopper før i bagasjen på bilen foran. Om det har kommet mye snø, hold deg unna brøytekantene. Mn skal ikke frontkollidere heller, men får du hjulet i snøkanten er det sannsynlig at bakenden din svinger elegant ut og treffer bilen som kommer i mot. Noe mer kommer jeg ikke på nå. Ta det med ro når det er glatt. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Fartsgrensene er maks fart du kan holde hvis forholdene er gode nok. Hvis det er snø/sørpe/glatt så skal du selvsagt ikke holde fartsgrensen, har ofte blitt tvunget til å kjøre i 35 i 60 sonen, bare fordi det er et drittvær og umulig å se noe som helst. Du kan heller ikke overdrive og sinke trafikken, får du en lang kø bak deg skal du kjøre til siden og la dem passere siden du ikke klarer å kjøre raskt nok, eller at du ikke føler at du er trygg nok til å kjøre så raskt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Det er greit å holde bra fart når vegen går rett frem, men det er viktig å redusere farten i god til før en sving, og holde jevn fart inn i svingen, og øke på litt på vegen ut. Det er ikke særlig gunstig å holde farten helt inn i svingen, og så bremse, da har bilen lett for å gå rett frem. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Førerlæreren min sa at det var en vanlig feil å øke farten ut av svingen. Det fører ikke med seg bedre veigrep, eneste er at du kommer raskere opp i fart om føreforholdene tillater det. Hvis ikke kommer du raskere ut av veien... Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Ja jeg har dårlige erfaringer med og øke farten i svingen, det beste er vel og ta det helt med ro til du er ute av svingen? Lenke til kommentar
Bassibi Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 (endret) Enig i Alexander her gitt :!: Legge seg med baken ut på hovedvegen er nok ikke sensors drømm Endret 25. november 2007 av Bassibi Lenke til kommentar
Janki-Bergen Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Hei, Vil kalle meg ganske erfaren på glatte veier etter mange år som yrkessjåfør. Jeg har en hovedregel. En ting om gangen, og gjør det rolig. Det vil si: Rolig gasspådrag. Rolig oppbremsing. Rolige svinger (ingen brå bevegelser, og ikke gjør noen av disse tingene samtidig). Videre er det ekstra viktig å kunne planlegge videre kjøring, se farene før de kommer, og tilpasse farten utfra "farer" du ser kan oppstå. Lenke til kommentar
thinkdifferent Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 En ting som også går generelt under høst-vinter-vår er at man ikke skal sprute ned andre trafikanter/gående mennesker... Altså, kjøre i vanndammer så vannet spruter opp. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 En ting som også går generelt under høst-vinter-vår er at man ikke skal sprute ned andre trafikanter/gående mennesker... Altså, kjøre i vanndammer så vannet spruter opp. Du kan kjøre som en gris på oppkjøring, og alikevel stå. Det du stryker på, er situasjoner du ikke ser/oppdager for sent, som feks fotgjenger som skal over fotgjenger-feltet, men må vente på at du har passert, annen bil som må vente på at du har kjørt, selv om du har vikeplikt, andre biler som må brå-bremse pga deg og generelt alt som gjør at du er til hinder for fotgjengere. Når det gjelder glatt føre, er trikset å se langt fram å holde jevn hastighet. Ser man en fotgjenger langt fram, så slakker man farten, sklir fram til fotgjengerovergangen uten å bremse, å i det du kommer fram er han trygt over. samme med kryss. Rull rolig fram til krysset, uten å måtte bremse voldsomt. Det vitner til avslappet å god kjørestil, å teller godt i sensors vurdering. Hastigheten vurderes ut i fra vei-grep og føre, som igjen avhenger av temperatur. mellom -3 og +3 grader, skal du vøre spesielt forsiktig selv om veien er bar, og holde lavere hastighet enn vanlig. Ved mer enn +3, sier det seg sjøl at du har godt grep, å ved kaldere enn -3 grader, har du omtrent like godt grep som på bar asfalt, tro det eller ei. Jo kaldere jo bedre, bare pass på at hjula ruller hele tiden. Og for all del, prøv å ligg så nerme forsvarlig hastighet som mulig. Har en kamerat som strøyk blandt annet fordi han kjørte for sakte i 80-sone på tørt føre. Lå i mellom 60 og 70, og har selv fått trekk i vurderinga fordi jeg har kjørt for sakte. Kjøre-lerere liker luse-kjøring, men det gjør ikke sensor. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Det jeg derimot tenker jeg må passe på er å holde litt lenger avstand til biler foran, Lenger avstand til bilen foran er det ingen grunn til. Heller kortere avstand fordi farten ofte er lavere på vinterføre. Bilen foran klarer ikke å bremse noe bedre enn din egen. Selv benytter jeg enhver anledning til å kjøre forbi slike som bevilger seg 5 sekunders luke til bilen foran. 2 sekunder holder ved køkjøring, men da kan man ikke fikle med radioen, telefonen eller sminkespeilet. Hvis alle hadde hjulpet til, er jeg sikker på at rushtidskøene hadde vært betraktelig redusert. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Det jeg derimot tenker jeg må passe på er å holde litt lenger avstand til biler foran, Lenger avstand til bilen foran er det ingen grunn til. Heller kortere avstand fordi farten ofte er lavere på vinterføre. Bilen foran klarer ikke å bremse noe bedre enn din egen. *snip* Ehmm, bare fordi farten er litt lavere om vinteren så betyr ikke det at man behøver å ha kortere avstand til bilen foran. Bremselengden og reaksjonstiden er fine faktorer her. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 - Ikkje kjør fortare enn forholdene tillet og du er komfortabel med. - Litt ekstra avstand til andre bilar kan være ein fordel, reaksjonstid, bremselengder og ikkje minst kvalitet på bremsesystem og dekk er alle faktorar som spelar inn. Ikkje tru at alle bilar har like lang bremselengd. Kjør på ein avstand du føler deg komfortabel med. - Ta det piano, det er betre å kome fram 1 minutt seinare enn å ikkje kome fram i det heile tatt. - Vær oppmerksom på at veiforholdene kan endre seg rundt neste sving. Vått føre og godt grep på eine sida, våt is på andre. Kjør proaktivt, alltid forvent det værste. - Hald auge åpne for mennesker på veien, mange går utan refleks og er svært vondt å få auge på. Ved gangfelt, sjå godt etter og juster gjerne farten etter forholdene der og. - Piggdekk er ikkje noko ein har for å halde same fart på vinter som du kan på sommaren med sommardekk, med litt fart blir bremselengdene lange, sjølv med gode dekk. Riktig lufttrykk er og viktig, piggdekk er dårlege på slaps og vått føre, har du for mykje eller lite trykk i dekkene blir det med eitt mykje værre. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) Ehmm, bare fordi farten er litt lavere om vinteren så betyr ikke det at man behøver å ha kortere avstand til bilen foran. Bremselengden og reaksjonstiden er fine faktorer her. Når farten går ned, så går også bremslengden ned. Ergo kan man holde kortere avstand når farten går ned. På vinterføre får bilen foran lengre bremselengde, så hvorfor vil du øke mellomrommet (i tid) til bilen foran? Det andre argumentet ditt (reaksjonstiden) er uavhengig av farten. Reaksjonstid på 1 sekund er 1 sekund uansett om farten er 10 eller 100 km/h. Hvis det ikke var dette du mente, så må du utdype. Endret 2. desember 2007 av buskmann Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Ehmm, bare fordi farten er litt lavere om vinteren så betyr ikke det at man behøver å ha kortere avstand til bilen foran. Bremselengden og reaksjonstiden er fine faktorer her. Når farten går ned, så går også bremslengden ned. Ergo kan man holde kortere avstand når farten går ned. På vinterføre får bilen foran lengre bremselengde, så hvorfor vil du øke mellomrommet (i tid) til bilen foran? Det andre argumentet ditt (reaksjonstiden) er uavhengig av farten. Reaksjonstid på 1 sekund er 1 sekund uansett om farten er 10 eller 100 km/h. Hvis det ikke var dette du mente, så må du utdype. Nå er ikke bremselengden om sommeren like lang som bremselengden om vinteren, langt tryggere å faktisk holde 3 sek avstanden om vinteren også, selv om du ikke kjører like raskt, fordi hvis det skulle skje noe og du måtte bremse så er bremselengden lengere. Sikten blir også bedre framover. Du forstår vel at du har mer tid på å reagere og handle hvis du har 3 sekunder enn om du har 2 sekunder? Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 2. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2007 Ehmm, bare fordi farten er litt lavere om vinteren så betyr ikke det at man behøver å ha kortere avstand til bilen foran. Bremselengden og reaksjonstiden er fine faktorer her. Når farten går ned, så går også bremslengden ned. Ergo kan man holde kortere avstand når farten går ned. På vinterføre får bilen foran lengre bremselengde, så hvorfor vil du øke mellomrommet (i tid) til bilen foran? Det andre argumentet ditt (reaksjonstiden) er uavhengig av farten. Reaksjonstid på 1 sekund er 1 sekund uansett om farten er 10 eller 100 km/h. Hvis det ikke var dette du mente, så må du utdype. Man skal ikke holde nærmere avstand til bilen fordi din egen bremselengde også blir lengre, på lik linje med bilen foran. Eller er du naiv og tenker hele tiden: "Bilen foran vil jo skli laaangt hvis det skjer noe, så om jeg ligger meg litt nærmere har det ingenting å si" ?? Idét du har oppfattet det og trykket på bremsen begynner også din bil å skli, og du sklir rett inn i bilen foran ved tilsvarende bil, dekk og føre. Naiv tankegang du har. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) På vinterføre får bilen foran lengre bremselengde, så hvorfor vil du øke mellomrommet (i tid) til bilen foran? Øh, det er en temmelig vesentlig brist i tankegangen din - hvis bilen foran kræsjer har den bremselengde på kanskje 2-3 meter. Bilen bak har derimot fremdeles gjerne 50 meter om den vil unngå kræsj. Endret 2. desember 2007 av Lurifaksen Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Det jeg derimot tenker jeg må passe på er å holde litt lenger avstand til biler foran, Lenger avstand til bilen foran er det ingen grunn til. Heller kortere avstand fordi farten ofte er lavere på vinterføre. Bilen foran klarer ikke å bremse noe bedre enn din egen. Selv benytter jeg enhver anledning til å kjøre forbi slike som bevilger seg 5 sekunders luke til bilen foran. 2 sekunder holder ved køkjøring, men da kan man ikke fikle med radioen, telefonen eller sminkespeilet. Hvis alle hadde hjulpet til, er jeg sikker på at rushtidskøene hadde vært betraktelig redusert. Man trenger helt klart lenger avstand på vinterføre. det er glattere, å folk har over hodet ikke skjønt det med å kjøre saktere. 4-5 sekunder er helt kurrant når man kjører i 80. bremselengden på glatt føre avhenger mye av tyngde og dekk. lett bil med gode dekk kan bremse fort på dårlig føre, men om bilen som kommer bak har sommerdekk å veier dobbelt så mye, så bruker den sykt mye lenger strekning på å stoppe. men slik er det ikke sikkert det er på tørt føre. da kan dem bruke like lang tid. så med mindre du veit 100 % av du har bedre dekk enn bilen forran, bør du holde lenger avstand på vinterføre Lenke til kommentar
Janki-Bergen Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Det jeg derimot tenker jeg må passe på er å holde litt lenger avstand til biler foran, Lenger avstand til bilen foran er det ingen grunn til. Heller kortere avstand fordi farten ofte er lavere på vinterføre. Bilen foran klarer ikke å bremse noe bedre enn din egen. Selv benytter jeg enhver anledning til å kjøre forbi slike som bevilger seg 5 sekunders luke til bilen foran. 2 sekunder holder ved køkjøring, men da kan man ikke fikle med radioen, telefonen eller sminkespeilet. Hvis alle hadde hjulpet til, er jeg sikker på at rushtidskøene hadde vært betraktelig redusert. Håper kke tror på dette selv? Hva vet du om bilen foran deg? Hva vet du om bilen bak deg? Vet du hvordan dekkmønster de har? Vet du hvordan et tungt kjøretøy oppfører seg? Vet du hordan sjåførene i disse bilene oppfører seg? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Håper kke tror på dette selv? Hva vet du om bilen foran deg? Hva vet du om bilen bak deg? Vet du hvordan dekkmønster de har? Vet du hvordan et tungt kjøretøy oppfører seg? Vet du hordan sjåførene i disse bilene oppfører seg? Sånn må man alltid tenke, men det blir akkurat det samme på vinteren som på sommeren. 3 sekunders margin er like bra eller dårlig på vinteren som på sommeren. Hvis du mener noe annet, så argumenterer du mot naturlovene (friksjon, stopplengder, reaksjonstid osv). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå