tronaldo Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Hei! Er på utkikk etter en laptop som kan spille av full HD-materiale (1080p) og med dvi/hdmi-utgang. Kan noen (gjerne med egen erfaring) anbefale en i prisklassen t.o.m. 10000 kroner? Tusen takk! Mvh. Trond N. Jacobsen Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Det spørs litt hva slags 1080p materiale du skal spille av. Noen codecs krever mye mer enn andre. Ting som lastes ned fra nettet er som regel encodet i h.264, som er utrlig effektivt, men krever mye maskinkraft for å dekodes når det er 1080p, mens ting du finner på HDDVD og Blu-ray er noe midnre krevende. HDDVD bruker vel en MPEG4 variant, mens Blu-ray bruker fremdeles gamle MPEG2 om jeg ikke tar feil. Jeg vil annbefale du kjøper en maskin med en oppegående dualcore. Decoding av video gjennom de felste populære dekodere som FFDshow kan nemmelig fordele lasten meget effektiv mellom flere kjerner, og derfor kan en mid-range dualcore klare dette uten problemer. DVI-utgang finenr du vel på alle nye maskiner i dag, så det bær ikke være problem, og du kan kjøpe overgang for HDMI. Jeg har dessverre ikke et konkret forslag å komme med i forhold til hvilken modell du bør kjøpe. -Stigma Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 HDDVD bruker vel en MPEG4 variant, mens Blu-ray bruker fremdeles gamle MPEG2 om jeg ikke tar feil. Det var vell bare de første puljene med Blu-ray filer som ble produsert som brukte MPEG2, de som blir produsert nå bruker for det meste MPEG4 - VC1, tror jeg hvert fall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå