Gå til innhold

All verdens nyttigste programvare v2

Jonhoo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syns å huske å ha hørt om et program som rett og slett tar opp informasjonen som går ut til høytalerene. Høres veldig enkelt og greit ut i forhold til VirtualDub sin mer kompliserte måte å separere audio og video fra videofiler.

Et slikt program gjør det vel ganske enkelt å ta opp lyd fra f.eks youtube. Noe som kjenner til det?

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Her kommer noen forslag til opprydning i første tråd:

I denne tråden blir programmet Network Notepad nevnt. Det er et program for å tegne enkle nettverks-skisser.

Kategorien "Verktøy for praktisk bruk" er CAD-programmer og foreslås at den blir renamet til CAD. GeoGebra som ligger under diverse-kategorien burde blitt flyttet til CAD.

Når det gjelder "Oscilloscope for Windows" så er denne plutselig blitt betal-program som må kjøpes, så denne burde slettes fra lista - evt finne ny link til dan gamle versjonen (som forhåpentligvis ennå er tilgjengelig og gratis).

Under "kontorprogrammer" så er det flere alternative programpakker som kan skrive ut til en pdf-fil istedet for printer. To programmer som jeg har testet ut:

BullZip PDF Printer og CutePDF Writer. Den eneste forskjellen mellom disse to er at Bullzip har noen flere alternativer å velge mellom ved lagring av pdf-fila. Begge to krever en driver som kalles "free GPL Ghostscript" for å virke.

Beskrivelsen til OpenOffice bør utvides med "En komplett kontorpakke med word-program, regneark, database, formelredigering, presentasjonsprogram pluss mer til. Alt i alt en grei erstatter for MS office-pakken"

Og så må beskrivelsen til "GNOME Partition Editor" endres litt. Det har seg nemlig slik at laster man ned den nyeste versjonen direkte fra hjemmesiden, så er det vanskelig eller umulig pr Mai 2008 å få denne versjonen til å virke pga trøbbel med Xserver og skjermkort. nVidia står nemlig ikke på listen over støttede skjermkort.

Eksempel på løsning: Last ned Ubuntu som også er en fullt fungerende live-CD med Gparted inkludert.

"JKDefrag" bør flyttes til kategorien "harddiskverktøy".

Litt mer info om "TrueCrypt":

Du må ha admin-rettigheter for å kunne installere programmet. TC kan også kjøres direkte uten å bli installert først, men da må man også ha admin-rettigheter.

Dvs: Har man en minnepenn som er kryptert og ønsker å aksesere innholdet på f.ex en skole-pc, så er det ikke mulig uten at TC på forhånd er installert av administrator. Dessuten så kan man ikke opprette et nytt kryptert volum/fil uten admin-rettigheter.

PING er en Linux live-cd som kan ta speilbilde av en harddisk eller partisjon. Poenget er å ta backup av hele windows-parisjonen (snapshot) for senere (når det er masse wirus/spyware og bugs i windows) å sette systemet tilbake i god stand, akkurat slik windows var på det tidspunktet man tok snapshoten. Programmet kjører ikke under windows, og man må sette seg litt inn i det (les userguide). Når man setter systemet tilbake (utrulling) så trenger man ikke å velge hvilken disk/partisjon som skal overskrives, for det går frem av filnavnet på filene.

I motsetning til symantec Ghost, så støtter denne bortimot fullt ut: Netverksdisker, delte mapper i windows-nettverk, bærbare harddisker, og selvsagt interne harddisker.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
Og så må beskrivelsen til "GNOME Partition Editor" endres litt. Det har seg nemlig slik at laster man ned den nyeste versjonen direkte fra hjemmesiden, så er det vanskelig eller umulig pr Mai 2008 å få denne versjonen til å virke pga trøbbel med Xserver og skjermkort. nVidia står nemlig ikke på listen over støttede skjermkort.

Eksempel på løsning: Last ned Ubuntu som også er en fullt fungerende live-CD med Gparted inkludert.

Hvis du bruker PartedMagic LiveCD så er det ingen problemer med hverken ATI eller nVidia skjermkort, og denne er basert på gparted.

atlef.

Endret av atlef
Lenke til kommentar
Hvis du bruker PartedMagic LiveCD så er det ingen problemer med hverken ATI eller nVidia skjermkort, og denne er basert på gparted.

Dette blir litt OT i forhold til tråden, men uansett:

Jeg har stortrøbbbel med å få gparted til å fungere sammens med mitt NVIDIA GeForce 7800 GS. Nytter ikke uansett hvilke kombinasjoner jeg prøver meg på. Selv vesa driveren får jeg feilmelding med.

Svar på dette evt med PM, så åpner vi heller ny tråd enn å søpple til denne fine tråden :whistle:

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Utfordring:

Finn en grei applikasjon/et greit program som kan minne noe om Windows media center, eller for å ikke være kresen: En applikasjon som kan vise slideshow bilder når jeg ikke benytter pc'en. Da tenker jeg noe ála hvordan OsX opptrer, bare med bilder. Et bilde kommer inn fra venstre, blir større og større og er fullscreen i noen sekunder før det går ut mot høyre og blir erstattet av et nytt bilde. :)

Lykke til (?), hvis noen gidder ;)

Lenke til kommentar

Pidgin er ute i ny utgave og jeg tenkte at det burde nevnes at man nå endelig kan se det som står i "komentar"-feltet. I tillegg har du nå muligheten til costum smileys.

Ble så glad når jeg så dette i change-loggen at jeg måtte nevne det et sted. :D

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Mye bra her, men jeg fant noen i farta som absolutt bør være med:

Windows GUI + Forbedringer:

- Mozilla Sunbird

En tidsplanlegger fra Mozilla. Programmet fås på norsk.

Sikkerhet - Diverse

- KeePass

En gratis (OpenSource) og lettfattelig passordbehandler. Programmet fås på norsk.

Tilgjengelighet og Synkronisering

- SyncBack Freeware

Lite, gratis (freeware) og lettfattelig synkroniseringsprogram. Programmet fås på norsk.

Kontorprogrammer

- PDFCreator

PDFCreator er gratis (Open Source) og gjør det mulig å lage PDF-filer av alt som kan skrives ut. Programmet støtter sammenslåing av mange enkelt PDF-filer og fås på norsk.

Lyd og Bilde

- FLAC frontend

Ekstremt lite (30 kb) og enkelt gratis (Open Source) program til å komprimere til/fra FLAC. Har du lastet ned FLAC-filer du skal dekomprimere og brenne til vanlig lyd-CD, er dette veldig enkelt i bruk.

CD/DVD/Images

- Infrarecorder

Et lite, enkelt og gratis (GPL) no-nonsense brenneprogram som brenner CD/DVD/DVD-video/images. Programmet fås på norsk. Brenn musikk på CD med EAC, brenn resten med InfraRecorder (som naturligvis også brenner musikk på CD).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...