Gå til innhold

Blind leder blind? Foto-test fra DinSide/TV2


Anbefalte innlegg

Kjapt svar, Kristoffer - Olympus' E-serie er den eneste serien der jeg faktisk har fått epost fra misfornøyde kjøpere på grunn av autofokusen; faktisk senest i går rett før testen ble publisert.

 

Vedkommende skrev blant annet:

Når jeg skal ta bilder av personer etc i bevegelse, kan være bare vanlig gange, står blitzen og sender ut blink i evighet før kamera fokuserer og langt om lenge tar bildet. Da kan motivet allerede være langt ute av søkeren - a la kompaktkameraer.

 

Han var veldig skuffet over sitt kjøp.

 

Hadde dere tatt dere bryet med å teste autofokusen uten hjelpelyset/blitsen så hadde der funnet ut at det fungerer bedre.

Bare dersom det er veldig mørkt er hjelpelyset påkrevd. (Egen erfaring)

 

Det virker som testen kun går ut fra default settinger på kameraet. Da kan en jo ta opp diskusjonen om at kompaktkameraer ofte gir bedre bilder "rett ut fra kameraet". Dvs at mange kompaktkameraer ville slått alle disse speilreflekskameraene ned i støvlene på billedkvalitet i en slik test.

 

Å diskutere om E-400 kan slå av hjelpelysfunksjonen har ingenting i denne diskusjonen å gjøre. Det er E-510 som er med i testen, og den kan slå av funksjonen uten betydning for øvrige blitsfunksjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De gyroskopiske dataene er i hvert fall ikke bakt inn i bildefilene jeg har fått fra E-400 slik at de er rotert automatisk. Er de det hos deg også?

Ikke i Windows, jeg skal gi deg det, men morsomt nok i Photoshop.

 

Kjapt svar, Kristoffer - Olympus' E-serie er den eneste serien der jeg faktisk har fått epost fra misfornøyde kjøpere på grunn av autofokusen; faktisk senest i går rett før testen ble publisert.

 

Vedkommende skrev blant annet:

Når jeg skal ta bilder av personer etc i bevegelse, kan være bare vanlig gange, står blitzen og sender ut blink i evighet før kamera fokuserer og langt om lenge tar bildet. Da kan motivet allerede være langt ute av søkeren - a la kompaktkameraer.

 

Han var veldig skuffet over sitt kjøp.

 

Det lille aspektet ved et ellers strålende kamera er nok for meg til å degradere det, for jeg *vet* at veldig mange ville ha blitt skuffet i stua på julaften når de skulle ta de første bildene med E-510. Hadde E-510 hatt samme hurtighet på autofokusen som E-3 (eller 400D for den saks skyld), ville det antakeligvis ha kuppet hele testen, så hvis Olympus gjør noe med det til E-520 skal jeg stå og klappe.

Olympus har tregere autofokus, ingen tvil. Det er dog et problem som primært gjør seg gjeldende i rimelig dårlig lys. Men jeg har vært i kontakt med E510-brukere som er veldig fornøyd med sitt kamera til sitt bruk, vanlig småplukk som fotografering av løpende greyhounds og slikt.

 

Tom,

 

Ang. grepet på 400D, åpner best i test-artikkelen med følgende:

Ett av aspektene er rett og slett hvor godt kameraet er å holde i med dine hender, eller gjette litt med tanke på de hendene som skal bruke kameraet mest hvis du har tenkt til å gi det bort til jul. En med små hender vil kanskje synes at Nikon D80 blir i overkant stort, mens en med store hender vil synes det lille grepet på Canon EOS 400D gjør det vanskelig å betjene kameraet.

Det er tre brukere av Nikon D80 på skolen min, alle tre er jenter, ingen av dem er større enn en pakke kjeks (ordspill, pling på glasset). D80 er et dyrere kamera, men et betraktelig bedre kamera enn 400D. Dessuten syns jeg det er en feil ved testen at man ikke på noen måte nevner den mildt sagt variable kvaliteten på Canon 18-55.

 

I forhold til konstruktiv kritikk, jeg orker vitterlig ikke å kommentere i den jungelen av et kommentarsystem DinSide benytter. Har gjort det en gang, tungvindt og upraktisk.

 

Men dette er konstruktiv kritikk, negativ kritikk er ikke det samme som ukonstruktiv kritikk. :)

 

Edit: Prøvd å oppdatere firmware på E510 til v1.2? På andre forum meldes det om en bedring av autofokushastigheten, morsomt nok.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

PeeJay: Jeg lurer på hvorfor dere mener at K100D er et enklere kamera enn de andre? Er det noe dere hevder kun ut fra at dere er på et megapixelrace, eller synes dere at et kamera med antishake og solblender på objektivet er "enklere" enn et kamera som har ingen av delene. Eksponeringsmodusene er jo de samme på alle kameraene, sett bort fra Canons brukerprofiler. Jeg klarer ikke å se at det er noe som gjør K100D enklere enn 400D, som har færre funksjoner, og mindre utstyr som følger med.

Lenke til kommentar
3. Vi bruker folkelige uttrykk. "Brennvidde" og "teleobjektiv" er ord man ikke vil ha på TV2 Hjelper deg. Det er vel ikke vanskelig å forstå hva som menes med "større zoom-kraft"?

Dette er ikke snobberi, men dårlig kommunikasjon Problemet med zoom og zoomkraft er at det blir for upresis språkbruk.

Det finnes ikke noen alment akseptert definisjon for det. La oss si at vi sammenligner to objektiver. Det første er en superzoom på 20-200mm, det andre er en mer vanlig zoom på 70-300. Hvilket av disse objektivene har størst zoom eller zoomkraft? Det med en zoomfaktor på 10x men med lengste brenvidde 200mm, eller det andre med lengste brennvidde på 300mm.

Etter min måte å tenke på er det opplagt at det objektivet med størst zoomfaktor har mest zoom, men jeg kan ikke vite om TV2 folka mener det samme. For alt jeg vet, kan det hende at de har rett. Altså, jeg forstår ikke hva de mener når de bruker slike ord. Ikke fordi jeg ikke vil, men fordi jeg ikke får nok opplysninger.

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar
Jeg reagerte på valg av Pentax kameraet som ble valgt til denne testen. Pentax K10D er vel en mer rettferdig konkurent til disse andre kameraene eller er jeg helt på villspor? Har tenkt å kjøpe Pentax K10D til uken og det kameraet har jo vunnet mange priser i år. Ganske store priser også. Å bruke Pentax K100D super med 6 megapixel opp mot disse andre på 10 blir helt feil for meg.

 

Dette er en test over kameraer for folk flest. Syns da det er mest rikitg å sammenligne de mest rimelige modellene til hver produsent. Selv om K10D prismessig ikke er mye dyrere enn 400D. D80, som flere har nevnt, faller litt utenfor denne kategorien mener jeg.

 

6 megpixler er mer enn nok for de aller fleste. Selv merker jeg hvordan harddisken fylles opp med 10 megapixelbilder i RAW-format...

Lenke til kommentar
Dette er en test over kameraer for folk flest. Syns da det er mest rikitg å sammenligne de mest rimelige modellene til hver produsent. Selv om K10D prismessig ikke er mye dyrere enn 400D. D80, som flere har nevnt, faller litt utenfor denne kategorien mener jeg.
Da burde jo både E-410 vært med i stedet for E-510 og D40 i stedet for D40x... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Dette er en test over kameraer for folk flest. Syns da det er mest rikitg å sammenligne de mest rimelige modellene til hver produsent. Selv om K10D prismessig ikke er mye dyrere enn 400D. D80, som flere har nevnt, faller litt utenfor denne kategorien mener jeg.
Da burde jo både E-410 vært med i stedet for E-510 og D40 i stedet for D40x...

 

Forsåvidt enig i det. Ser problemet med hvor skal grensen gå for hvilke kamera som skal velges ut. Enten må en velge rimeligste modell, eller så må en sette et pristak folk flest er villig til å betale (hva nå det måtte være..)

Lenke til kommentar
Dette er en test over kameraer for folk flest. Syns da det er mest rikitg å sammenligne de mest rimelige modellene til hver produsent. Selv om K10D prismessig ikke er mye dyrere enn 400D. D80, som flere har nevnt, faller litt utenfor denne kategorien mener jeg.
Da burde jo både E-410 vært med i stedet for E-510 og D40 i stedet for D40x...

 

Forsåvidt enig i det. Ser problemet med hvor skal grensen gå for hvilke kamera som skal velges ut. Enten må en velge rimeligste modell, eller så må en sette et pristak folk flest er villig til å betale (hva nå det måtte være..)

 

Skjønner ikke argumentet om pris. Pentax K10D er jo rimeligere enn andre kameraer i testen.

Lenke til kommentar
Dette er en test over kameraer for folk flest. Syns da det er mest rikitg å sammenligne de mest rimelige modellene til hver produsent. Selv om K10D prismessig ikke er mye dyrere enn 400D. D80, som flere har nevnt, faller litt utenfor denne kategorien mener jeg.
Da burde jo både E-410 vært med i stedet for E-510 og D40 i stedet for D40x...

 

Forsåvidt enig i det. Ser problemet med hvor skal grensen gå for hvilke kamera som skal velges ut. Enten må en velge rimeligste modell, eller så må en sette et pristak folk flest er villig til å betale (hva nå det måtte være..)

 

Skjønner ikke argumentet om pris. Pentax K10D er jo rimeligere enn andre kameraer i testen.

 

Det er vel strengt tatt bare Nikon D80 som er dyrere selv om flere ligger på samme nivå som K10D..

Lenke til kommentar

Har kritisert testene fra Din Side før, til stor misnøye fra PeeJay, men jeg drister meg til å gjøre det igjen :)

 

For ordens skyld, så er jeg faktisk ansatt (deltid) i TV 2. Allikevel er jeg den første til å innrømme at testene på TV 2 hjelper deg, stort sett holder lav kvalitet. Ofte fordi de er veldig enkle på grunn av kort sendetid (får kun med det mest sentrale, så klart), men ofte er testene litt for kjapt utført også. Det meste har blitt tatt opp i tråden, men har et spørsmål til.

 

Hvorfor ble D80 testet med 18-55? Det er, for det første, ikke engang et standard kit fra Nikon Norge så vidt jeg vet. For det andre, koster et slikt kit med 18-70 eller 18-135 stort sett det samme (noen steder 500 kroner over). Et 18-70 objektiv, er for eksempel en helt annen verden optisk sett og mtp byggekvalitet enn 18-55 både til Nikon og Canon. 18-135 gir et ekstremt brennviddeområde i forhold til 18-55 Med et 18-70 eller 18-135 objektiv, forsvares prisforskjellen mellom 400D og D80, i og med at disse objektivene koster 2500-3500 kroner løst. Når Din Side da mener at D80 er et bedre og mer avansert kamera enn 400D, er konklusjonen litt merkelig. Ja, D80 er dyrere, men når prisforskjellen ligger i objektivet alene OG D80 er et bedre kamera, så er vel det egentlig et bedre kjøp? At noen ikke ønsker å legge mer enn 5500 i kameraet, er en annen sak.

 

I likhet med PMnormal, stusser jeg litt over at K100D er regnet som et "enklere" kamera. Her har man glemt innebygget bildestabilisering på brikken, blant annet. Og som sagt, seks megapiksler er mer enn bra nok.

 

Når det gjelder Olympus, har jeg ikke testet kameraet godt nok selv. Derfor uttaler jeg meg ikke om diskusjonen som gjelder akkurat det kameraet, annet enn at 2-3 dårlige erfaringer ikke på noen måte gir oss en "fasit".

 

Angående Sony A100, så er jeg enig i mange av punktene.

 

Skryt for at dere har skrevet at grep er en viktig faktor, og at man må ta egne betraktninger med i vurderingen. Alt for mange stoler på enkelttester uansett, selv om ingen test kan hevde at de sitter med fasiten. Hver og en av disse kameraene, har vunnet en drøss med tester hver. Tror også at alle har fått diverse priser (Diwa, Eisa osv...).

Lenke til kommentar

Jeg sa faktisk til kona mi da vi så reklame for TV2 hjelper deg før denne testen, at jeg vedder 1000,- på at Canon vinner den testen :)

 

Ikke at jeg har noen ting imot Canon, men de har liksom en tendens til å vinne slike tester. Ofte er det selvfølelig berettiget, men jeg har av og til en følelse av at det er andre grunner til at de vinner enn at de nødvendigvis har det beste kameraet.

Endret av gstavdal
Lenke til kommentar

Jeg stusser litt på et par ting ved denne testen

 

Hvorfor ikke K10D? Det er jo billigere enn D80. Og dinside og tv2 hjelper deg skal gi råd til hvermannsen, ikke til oss kameranørdene - så jeg kjøper rett og slett ikke klasseforskjell. Det må gå pris vs ytelse.

 

Og hvorfor ikke D40? Jeg mener at D40 er et bedre valg enn D40X når man først skal ta så mange kompromisser. D40 koster 4000 ink objektiv, D40X koster 5500 ink objektiv. Det er 1500 kroner for 0.5 fps og 4 megapixler..

Lenke til kommentar
Tom,

 

Ang. grepet på 400D, åpner best i test-artikkelen med følgende:

selv om vi har funnet vår favoritt blant denne gjengen, bør du tillate deg å gjøre et par vurderinger på egen hånd.

 

Ett av aspektene er rett og slett hvor godt kameraet er å holde i med dine hender, eller gjette litt med tanke på de hendene som skal bruke kameraet mest hvis du har tenkt til å gi det bort til jul. En med små hender vil kanskje synes at Nikon D80 blir i overkant stort, mens en med store hender vil synes det lille grepet på Canon EOS 400D gjør det vanskelig å betjene kameraet.

 

Det er umulig å kaste terning på vegne av alle, noe vi har gjort vårt ytterste for å understreke før terningene triller. Dog står jeg fast ved at jeg tror 400D er det kameraet som vil tilfredsstille flest, selv om jeg personlig foretrekker D80.

 

Og - hvor ble det av konstruktiv kritikk? Ja, zoom-kraft ble et dårlig uttrykk, og jeg retter det nå til zoomfaktor, men hvorfor ikke sende meg en epost på det i stedet for å rakke ned på det i et forum på en annen nettside?

 

Beklager at jeg ikke har svart på denne før; men har vært på hyttetur.

 

 

Det er positivt at du erstattet uttrykket zoomkaft med noe vi har hørt om.

 

Grunnen til at jeg fortalte om testen, er at det dukket opp et spørsmål om denne testen i en annen tråd. Etter å ha lest testen, følte jeg afor å gjøre medlemmene av dette forumet oppmerksom på denne testen; slik at vi som prøver å hjelpe nybegynnerene, er klar over innholdet i den.

 

Tom

Lenke til kommentar

Det er klart at vi må opplyse de som leser her, og er ute etter uhildet informasjon om kameravalg, at vi mener at denne testen er helt på bærtur. Dere får gjøre det som dere føler at dere må gjøre for å informere forbrukerene, vi må gjør det vi kan for å gjøre det samme. Det hjelper jo ikke de forbrukerene vi ønsker å informere om faktiske feil, hvis vi tar opp vår dissens med DinSide pr. mail. Det er for sent når testen allerede er publisert. Ønsker dere i DinSide å ikke bli diskutert i "fagfora" som akam når dere kommer med en "pølse & lompetest", så får dere heller publisere resultatene her først, slik at dere får direkte tilbakemelding før evt. "skade" er skjedd. Siden dere tester teknisk utstyr, så må dere regne med å bli satt i søkelyset for spesialfora for dette utstyret.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Håpløs test. På flere kameraer klager de på at man må holde inne en knapp samtidig som man bruker rullehjulet for å endre noen instillinger. Antar at de da mener lukker og blender. Det virker også som om det er en eller annen canon fanboy som har skrivi om canon kameraet. Står heller ikke noe negativt om 400D. Stort sett bare objektivet de har nevnt at kan være dårlig. Det er jo heller ikke så voldsom variabel kvalitet på canon objektivet. Det bare er ikke så bra, og man ser at objektivet er dårlig ved å sammenligne med noe som er bedre. Ikke ved å bare ha "dårlige" kit objektiver med. De klager også på at D80 er for dyrt for et kamera med kit objektiv. Det objektivet som står på D80 koster jo tross alt minst 3 ganger så mye som de andre kit objektivene, og kan ikke direkte kalles et "kit objektiv", for det er et utrolig bra objektiv, og et så bra kamera fortjener ikke selges med dårligere objektiv enn det. Skjønner ikke hvorfor de ikke får noen "skikkelige" folk til å teste og skrive testene. De skulle jo også testa K10D der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...