TDZGamer Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Jeg trenger en god .... den beste chipset kjølern til dette hovedkortet: Abit IS7. Men ikke vannkjøling enda. Noen forslag? Jeg undrer meg litt. Etter min erfaring er temperaturene langt over det som kan forventes. Er det noen som har hatt lignende problemer med dette chipsettet/hovedkortet? Dersom noen ønsker diskusjon så la jeg litt detaljer i spolier modus nedenfor. 70 grader på PWM under load? Avlesninger: Med abit EQ kan jeg lese av 3 temperaturer: CPU, PWM og Sys. Sys virker faktisk som en smart plassert lufttemperatur sensor. Den starter alltid litt over rom temperaturen og stiger jevnt til ca 40 grader ved full load. CPU temp er vel grei. Den starter på 40 og stiger til 60 ved full load. PWM er vel northbridge chip dingsen med en bitteliten turkis/blå kjøleribbe og en djevel av en vifte som går med 5200rpm? Den starter på 50 grader og skyter opp i 70 bare jeg taster litt fort! Abit EQ er dumm, den setter ned viftehastighetene når den starter selv om jeg har skurdd av Smart Fan. Dessuten er Abit EQ enda dummere fordi den starter selv om jeg har sagt at den ikke skal starte (ved boot). I tillegg er Abit EQ utroooooolig irriterende fordi den begynner å pipe og ule selv om jeg avinstallerer den Speedfan viser de samme avlesningene så jeg går ut ifra at abit EQ målingnene er korrekte i det minste. Vil forøvrig nevne at den sisste versjonen 4.33 har mange forbedringer Tester den på gamer PC-en min nå (se sig.) og det kan hende jeg bytter til speedfan som system overvåkning på den. Kabinett: Luftflyt er et problem. Jeg har 2 vifter inn: 120mm noctua (1200rpm) og 80mm Papst (2000rpm). Begge går for fullt og de er solide vifter som flytter mye luft pr rpm. Det er ingen vifter som blåser ut direkte men CPU kjølern peker mot hullene bak. Det er en MIST Megatower med enda en 120mm Noctua (1200rpm). PSU trekker også luft fra kabinettet. Kabinettet er fra en eldgammel (6-7 år?) komplett PC. Jeg har ikke lykkes i å finne ut hvem som har laget det. Det er i stål og veier litt, men har en haug med morsomme finurlige lure detaljer for å gjøre monteringen lett og resultatet ryddig. Det er gjort plass til 1x120 mm vifte i front og 4x80mm vifter. En på hver side og to bak. Utover det er boksen beige og kjedelig med en stygg plastikkfront. Øvrige detaljer: HK: Abit IS7 (inte il865) RAM: Micron/Kingston 1.5GB PC3200 (2x512 Mircon, 1x512 Kingston) GPU: nVidia 7600 GT (AGPx8) HD: Samsung 500GB (HD501LJ anbefales!!) Optisk: Samsung DVD brenner (SH-183A billig, støysnill og klager aldri) OK jeg driver ikke med reklame for noen av komponent levrandørene over, men når det gjelder abit, intel, nvidia og samsung tror jeg aldri jeg har blitt skuffet. Kingston er beviset på at det er dyrt å kjøpe billig. Det blir nok fullblods Corsair eller OCZ etter jul Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå