Flimzes Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 (endret) Vi er to kompiser som ser etter litt forskjellige måter å tjene penger. Så har vi mange ganger vært inne på tanken å lage et eget firma som bygger ferdige pc-løsninger. Ideen: Lage PC-er som er stille, og ha f.eks tre forskjellige modeller av gangen (alle stille): 1 Billig, uten ekstra stæsj, og generelt bare for de som vil ha en billig pc, kanskje oppgradere fra noe gammel PIII ræl eller lignende. Athlon X2 1gb billigram Ati Radeon Hd 2400 kort. Resten billig-billig. Linux+wine, foreløpig ikke bestemt distro. (Ubuntu, fedora eller mandriva) 2 Hjemme, ferdig pc med alt tilbehør, og som er kraftig nok til å drive mange spill for ungene i familien på en 19" skjerm eller 20/22" wide (integrert i pakken) En billig C2D (E4300 eller no) 8800gt (Det koster jo veldig lite, eller er 8600gts bedre egnet for å gjøre tilbud 3 mer fristende?, om man har 8800gt i begge er det lettere i forhold til lager o.l) 19-22" skjerm 2gb ram Vista home premium, vil ikke ha basic på sammvittigheten Og så hovedkort, tastatur, osv. 3 Gamer, en pc som har rå Xeon 3210 eller no 8800gt i sli. 4gb ram Nforce 680i eller no 20-24" skjerm (ytelse vs størrelse vs pris) og så tastatur-mus osv. Valgfritt OS, linux, xp-pro eller vista premium/ultimate Selvfølgelig skal vi prøve oss litt frem med vifteløsninger og sånn for å få det stille. Men komponenetene kan vi sikkert ordne selv. Vi er begge under atten, i hvert fall noen måneder til, går det, eller hvordan må det løses? - Kan man gjøre prosjekter med skolen kanskje? Hvordan får man komponenter, må man snakke med Norek og lignende, hvor lett er dette? Hva slags selskap skal man lage, aksjeselskap er uaktuelt for da må man ha 100 000 i startkapital, bare for å starte det, og det er ikke mulig. Sponsing de første pc'ene (før betaling) burde vi dog klare. Kanskje man skulle kunne stille dem ut noe sted, evt hvor? Hvordan får vi tilbudet ut til folket, kan man gjøre reklame her på forumet, spørre hw.no pent? Vi har begge dissekrert masse PC-er og kan en del om hvordan å sette opp ferdige løsninger sånn sett, men hvordan skal man få tillit fra kunder? Dette henger kanskje sammen med ovenstående punkt? Om vi skal ha et slags privat design på pc'ene, hvordan kan det ordnes? Må man til kina, eller spørre mekken på skolen? Finnes det "logoløse" kabinetter som er relativt enkle å få tak i? Hvordan skal man løse OS? Kan man lage avtaler med microsoft o.l.? Hvordan kan man løse betaling, hvordan skal man bestille? Egne firmaer, mail..? Hjelp oss gjerne her med tips Om man først lager dette firmaet, kan det da brukes til "andre" ting (f.eks. it-konsulenter med en slags timebetaling, vi kan en del om det enkleste for å hjelpe folk som aldri har tatt i en pc før, jeg har fått mye skryt for å forklare sånt på en enkel måte ) Det er vel mest i forhold til det juridiske vi trenger hjelp, men vi tar også i mot tips om alt det andre. Si i fra om det er i feil kategori Endret 22. november 2007 av micke090 Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 (endret) Vi er to kompiser som ser etter litt forskjellige måter å tjene penger. Så har vi mange ganger vært inne på tanken å lage et eget firma som bygger ferdige pc-løsninger. Velkommen i klubben. Er mange som har gjort det samme og gått rett i dass relativt raskt. Du må huske at det er hinsides konkurranse i dette markedet, dere kommer midt i skuddlinjen til giganter som komplett og netshop som kan operere med minimale marginer og presse prisene lavere enn de feste andre - og fremdeles gå med et pent overskudd. Det hjelper at det blir en slags nisje dere vil operere i, med "silent computing" som heter, men allikevel... Men komponenetene kan vi sikkert ordne selv. Vi er begge under atten, i hvert fall noen måneder til, går det, eller hvordan må det løses? - Kan man gjøre prosjekter med skolen kanskje? Dere kan ikke starte foretak før dere er 18, men hvis dere er få måneder unna er det en knall anledning til å tenke gjennom hva det innebærer og forberede seg (f.eks mekke en nettside hvis dere skal gjøre det selv). Hvordan får man komponenter, må man snakke med Norek og lignende, hvor lett er dette? Dere må ha en distributør, ja. Norek er en, Hattelco er en annen. Usikker på hvor "lett" det er, men de sender nok ikke komponenter i hytt og gevær uten videre, da det er snakk om store beløp (og sikkert på kreditt). Hva slags selskap skal man lage, aksjeselskap er uaktuelt for da må man ha 100 000 i startkapital, bare for å starte det, og det er ikke mulig. Sponsing de første pc'ene (før betaling) burde vi dog klare. Kanskje man skulle kunne stille dem ut noe sted, evt hvor? AS er et absolutt must for denne typen bedrifter. 100k er et problem, ja, men det er derfor man ha investorer og banker Inntil videre kan derimot et ansvarlig selskap (ANS eller DA) være løsningen siden dere er to. Selskapsformer, og mye annet nyttig info dere vil få bruk for, kan dere lese mer om på www.bedin.no. Hvordan får vi tilbudet ut til folket, kan man gjøre reklame her på forumet, spørre hw.no pent? hw.no skal tjene penger de og, så gratisreklame tror jeg du kan glemme, med mindre det er i form av en liten tekstlink i signaturen din Vi har begge dissekrert masse PC-er og kan en del om hvordan å sette opp ferdige løsninger sånn sett, men hvordan skal man få tillit fra kunder? Dette henger kanskje sammen med ovenstående punkt? Å få gode kritikker i media kan være en gullgruve. Samt å ha god service og selvsagt lage PC-er som faktisk funker Om vi skal ha et slags privat design på pc'ene, hvordan kan det ordnes? Må man til kina, eller spørre mekken på skolen? Finnes det "logoløse" kabinetter som er relativt enkle å få tak i?Kina FTW! Helt sikkert enorme mengder logoløse og billige kabinetter å få tak i der. Men det er ikke bare å "bestille, betale, videreselge". Her snakker vi kontrakter, frakt, kreditt, import, toll, avgifter, mva og et salig sirkus. Ikke bare-bare for et par 18-åringer, trust me Hvordan skal man løse OS? Kan man lage avtaler med microsoft o.l.? Jeg vil tro at du kjøper OS fra distributøren på lik linje med komponenter, men skal ikke si noe sikkert. Hvordan kan man løse betaling, hvordan skal man bestille? Egne firmaer, mail..? Hjelp oss gjerne her med tips Nettbutikk med støtte for betalings/kredittkort er et minimumskrav tør jeg påstå. Mer info hos Netaxept, Mamut sine e-handelsløsninger, visa.no osv. Se litt rundt på andre nettbutikker og klikk på Visa/Mastercard/whatever-ikonene. Det står det ofte endel nyttig. Paypal leverer også kortbetaling til nettbutikker til en billig penge. Om man først lager dette firmaet, kan det da brukes til "andre" ting (f.eks. it-konsulenter med en slags timebetaling, vi kan en del om det enkleste for å hjelpe folk som aldri har tatt i en pc før, jeg har fått mye skryt for å forklare sånt på en enkel måte ) Yup. Ingenting i veien for å tilby varer og tjenester. Endret 23. november 2007 av Loomy Lenke til kommentar
ASCIWhite Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Flytt til en liten bygd der det ikke bor mer en 2-3000 mennesker. Gjerne 80-90 kilometer fra sivilisasjonen! Der kan du tjene penger på både support og salg av datautstyr! Bare spør meg! Hehe (gode penger i min bygd) + masse latterlig enkle supportoppdrag (gjerne folk som bare har glemt og sette i kontakten på pc`n) Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 23. november 2007 Forfatter Del Skrevet 23. november 2007 Takk for tilbakemeldingen. Er ikke s hedlig med plassering, bor bare 2 mil fra oslo. Men det er mange her som ikke har peiling, og som ofte spør etter hjelp. (Trådløst ukryptert nett f.eks finnes over alt her). Hvordan får man testet sitt produkt da? Sender man det bare til et eller annet kjent blad, komputer eller no... eller? Silent computing er jo noe som i hvert fall står øverst på listen når folk spør meg om hjelp, derfor jeg tenkte at det kunne vært kult å lage en egen nisje av det. Kanskje man også skal ha et tilbud der folk sender inn sine bråkebøtter og vi gjør dem mer stille Hvordan skal man gjøre med lager og sånt da? Kan man bare stappe alle komponentene på loftet, og ha "verksted" i kjellern, eller er det regler og sånt man må passe på i forhold til det? Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 (endret) Hvordan får man testet sitt produkt da? Sender man det bare til et eller annet kjent blad, komputer eller no... eller? Tja, ville ikke sendt det uoppfordret da, men ja. Det er vel bare å henvende seg til blader, nettsider, osv og spørre om de vil teste det. Her er pressemeldinger også en løsning som gjerne vil føre til at testere henvender seg til dere for å få låne en til test. Hvordan skal man gjøre med lager og sånt da? Kan man bare stappe alle komponentene på loftet, og ha "verksted" i kjellern, eller er det regler og sånt man må passe på i forhold til det? Spørs hvor egnet et loft er til lagring av denslags komponenter. Temperatur og luftfuktighet bør være kontrollerbare, og det er i hvert fall ikke tilfellet på mitt loft Hvis dere vil ha forsikring på lageret og det det inneholder kommer også andre faktorer inn i bildet (brann- og innbrudssikring f.eks). Mye av det samme gjelder verkstedet: Luftfuktigheten bør ikke være for høy og det bør absolutt tas grep for å hindre at hardwaren skades av statisk elektrisitet; håndlenker, spesiallagde hyller, bord og kanskje tilgomed gulvbelegg/matter. Husk at det er dere som må ta regningen når kundene sliter med ødelagt hardware som dekkes av garanti og reklamasjon. Dette er forresten en av grunnene til at dere bør gå over til AS ASAP, da dere i et ANS eller DA står personlig ansvarlig for bedriftens gjeld, hvis den noen gang skulle få det. (Eller sagt på en annen måte: Bedriften går ikke konkurs før dere selv er personlig konkurs). Endret 23. november 2007 av Loomy Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 23. november 2007 Forfatter Del Skrevet 23. november 2007 Både nevnte loft og kjeller er innredet og beboelige, så ingen problemer med det Jeg føler at man må ha mye penger til og begynne med... Finnes det en måte å starte dette uten å risikere store tap i begynnelsen? Ellers må jeg si: Takk for alle tips, du vet mye synes jeg Har du prøvd dette selv? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Tenk deg godt om før du/dere begynner med dette og som Loomy har nevnt, AS er absolutt å foretrekke. Oppretter dere f.eks. ANS og kompisen din kjører firmaet konkurs og han ikke kan betale får du en personlig gjeld. 100.000 kr. er kanskje mye å skaffe, men det er inngangsbeløpet for et AS og fordelene med det. Uansett Komplett, Netshop og andre nettbutikker oppererer med utrolig lave marginer og dere vil ikke ha sjanse mot dem. Dere må evt. spesialisere dere på en liten gruppe som f.eks. "silent modding". Den dagen det skjer noe galt med PC-en, og det vil det skje, så er det dere som står ansvarlig ovenfor sluttbrukeren og må ordne med reparasjon og/eller ombytte. Dere må også kunne stille med lånemaskiner, så tenk godt igennom alle aspekter før dere starter. Regnskap skal jo også føres, og kan dere ikke dette selv koster det fort noen tusen kroner for dette, selvom det ikke er store jobben. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 24. november 2007 Forfatter Del Skrevet 24. november 2007 Etter å ha bladd litt rundt og sammenlignet prisene på komponenter og ferdigsatte PC-er så må jeg si at forksjellene varierer veldig. Noen ganger er det tilbud og prisen er nesten lik, andre ganger skiller det tusenvis av kroner. Silent modding var jo konseptet da, ser ikke så ofte PC-er som skryter av at de er stille, så kanskje det ikke er for vanskelig å komme inn der. Det burde jo ikke være noen problemer med å føre regnskap, eller er det store feller der? Igjen: Takk for alle tips. Skal huske dere alle om firmaet noensinne blir '"stort" (evig optimist) Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Jeg har selv gått Salg og service og 2. året hadde vi ungdomsbedrift og jeg var da økonomiansvarlig. Har ingen av dere vært borti det tidligere så kan nok det bli en utfordring, men mulig noen i familien kan hjelpe til der? Nå jobber jeg i en butikk der jeg bl.a. selger datamaskiner. Stasjonære maskiner generelt i dag (hvertfall de fra HP, Fujtitsu Siemens osv) har faktisk et lavt støynivå. Disse er jo ikke støydempet, men hvis man ikke skal ha en kjempedyr og kraftig pc så er det mye passiv kjøling ute og går. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Det burde jo ikke være noen problemer med å føre regnskap, eller er det store feller der? Du vil ikke føre selv, det er ett minefelt av regler og det gis ingen medalje for ett godt forsøk. Det finnes mange stillegående maskiner, mange merkemaskiner er meget bra på dette området, dessuten er vel hjemmemarkedet på vei over mot bærbare maskiner noe som gagner de store merkene. Men jeg vil nesten fraråde dere dette her, det er nesten ikke noenting og tjene på HW-salg, dere må bruke mye penger på markedsføring skal det bli noe fart over det og med norsk forbrukerkjøpslov vil dere nok få endel reklamasjons kostnader. NUF er ett billigt alternativ til AS, da slipper dere og ut med 100000,- og sparer revisorkostnader, men nok engang så vil jeg råde dere til og tenke ut noe annet, omtrent hva som helst gir langt bedre avkastning enn HW-salg.... Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Ellers må jeg si: Takk for alle tips, du vet mye synes jeg Har du prøvd dette selv? Ikke om pc-bygge-firma, men jeg driver eget firma, så i den sammenheng har jeg satt meg mye inn i sånt. Det burde jo ikke være noen problemer med å føre regnskap, eller er det store feller der? Det er mange feller der ja, for å si det mildt. Driver dere i veldig liten skala kan det gå greit å føre det selv, men det vil nok fort bli vel uoversiktlig for en som ikke har utdannelse i sånt (og da mener jeg ikke bed.øk på VGS ). Spesielt varehandel-regnskap er tricky. Kan bli sykt mange inn- og utgående fakturaer, mva., kreditt, osv. Blir helt ør bare av å tenke på det Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Og konkret til denne idèen her, vil eg igjen nevne at det er forsvinnande lite å tjene på salg av PC-hardware. Det du vil bli nødt å basere inntekta di på er salg av ekstratjenester, support og ekstrautstyr/forbruksustyr. For to attenåringar utan nokon nevneverdig startkapital, spesielt så nærme Oslo, vil nok det heile bli fryktelig vanskelig. Òg med tanke på avtalar med leverandørar vil det kunne bli hardt; ein del av dei opererer med at du som kunde må handle for minimum 50 000 i året. Sei då at du handlar for 60 000, og har 10% overskot på alt du sel (som er realistisk i denne bransjen, kanskje til og med endå mindre); då sit du att med 6000kr på eit år med mykje hardt arbeid. 6000kr på eit år er ikkje nok til å holde liv i to personar, evt. lokale, hosting av websider, reklame og så vidare. Og då har eg ikkje eingong begynt å tenke på det du taper i likviditet på garanti/reklamasjonssaker... For all del, er lov å prøve, men det er fryktelig mykje som skal på bordet for å få dette til å fungere i eit såpass pressa marked - spesielt så nerme Oslo. My few cents... Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 29. november 2007 Forfatter Del Skrevet 29. november 2007 Vi får vel heller ta det som en hobby, og bare henge opp en lapp i butikken om at man kan hjelpe folk med pc-er eller noe. (Sånn: Trenger du husarbeidshjelp? Ring 666 77 666) bare med pc. Det er synd da, for det er jo veldig gøy å holde på med Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Vi får vel heller ta det som en hobby, og bare henge opp en lapp i butikken om at man kan hjelpe folk med pc-er eller noe. (Sånn: Trenger du husarbeidshjelp? Ring 666 77 666) bare med pc. Det er synd da, for det er jo veldig gøy å holde på med Selv service og rep av maskiner begynner og bli håpløst, de fleste kjenner noen som kan endel, ny maskiner er billige så man gidder ikke og koste på de gamle noe særlig. I gamledager oppgraderte man og drev på og reparerte osv og det var da litt penger i dette. Selv har jeg drevet så lenge med dette at jeg har utviklet en nesten lammende windows-allergi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå