Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Spm. om trådløst nett og pringles antenneforsterker.

Anbefalte innlegg

Jeg har lest en del om antenneforsterkere basert på å addere en retningsbestemt reflektor i form av en pringles-bokser eller blikk-bokser.

Jeg vil gjerne sette opp en antenne med reflektor hjemme og koble meg til det trådølse nettverket på jobben (1 km unna). Problemet er at jeg ikke har mulighet til å sette opp reflektor på den antenna på jobben. Er det noen som vet eller har lest om det fungerer bra med reflektor bare på den ene siden? Reflektoren må vel fungere like bra i begge retninger?

Er det evt noen som vet en bedre måte å effektivisere reflektoren? (f.eks om det hjelper å forme reflektoren som en parabol-disk?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke noe vits i å prøve en gang. Signalene når ikke så langt.
Hva mener du?

At de ikke når så langt uten at minst en antenne har reflektor?

Eller at de ikke når så langt uten at begge har reflektor??

[Edit]

PS. Jeg har fri sikt så det skulle i hvertfall gå bra om begge antennene har reflektorer.

Lenke til kommentar
Det jeg mente var at det ikke vil gå med reflektor på bare den ene antennen. Sendeefekten er alt for lav til at signalene når så langt. Om det går med reflektor på begge antennene vet jeg ikke.
Det går veldig fint med en pringles boks på hver antenne. Det finnes en rekke guider om det på nettet. De fleste klarer å få opp til ca 3-8km rekkevidde på denne måten.

Rekorden er satt av et finsk værforsknings-team med over 300km rekkevidde fra en helium-ballong sendt opp for værobservasjoner til en bakkestasjon.

Poenget var om 1km er mulig med bare en reflektor. (den reflekterer og konsentrerer jo både utgående og innkommende signaler.)

Lenke til kommentar

Ville tro at plasseringen av basestasjonen på jobben vil ha stor betydning. Har lest noe om at forskjellige typer isolerglass i vinduer har forskjellige egenskaper som bremser signalene. Om du ikke har tenkt å hacke deg inn på jobbens nettverk, kan dere sette sette opp en egen basestasjon med utvendig rundstråleantenne for de ansatte i nabolaget.

Siden basestasjon og klient sender med samme styrke skulle det ikke spille noen rolle i hvilken ende antennen er. Jeg har lest forskjellige steder at man har fått opp forbindelse med antenne i den ene enden og feks. pckort i den andre over flere kilometer.

Mitt råd er: Prøv med en blikkboksantenne, eller se om du kan få lånt deg et pckort med pigtail og en retningsantenne, feks. en gridantenne.

Sysler med tanken på det samme, men da for å dele båndbredde med en kompis en snau km. unna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...