Gå til innhold

TV i kjeller-hvilke alternativ?

Anbefalte innlegg

Her kommer kanskje et kjempedumt spørsmål, men vil en vanlig bordantenne klare å gi gode signaler i en kjeller? Bygger om kjellerstuen til en koselig tvstue, og har problemer med å finne en grei tv-løsning. Har fra før av Canal Digital og Viasat parabol dekodere i hovedstuen. Er jo selvfølgelig en mulighet å sende disse signalene trådløst ned til kjeller, men lurer på hvordan den kvaliteten blir, signalene må da gå ned to etasjer. Er vel sånn at trådløse signaler sender best oppover? Er strukket en antennekabel ned dit som jeg også evt. kan koble til parabol dekodere, men er redd for at det blir mye ledningsskift ut og inn av lnb. Vurderer også ekstraabonnement fra CD og Viasat, men da må jeg jo montere nye hoder og strekke kabler fra parabolen (litt stress siden den står på toppen av mønen), pluss at jeg tenker det blir dyrt i lengden. Så tenkte jeg at det enkleste kanskje bare er å kjøpe en dekoder fra Rikstv og få de "vanlige" kanalene, NRK, TV2 osv, men da ble jeg litt bekymret for hvordan signalkvaliteten vil bli i en kjeller.

Bor forresten i Oslo, litt utenfor sentrum, så signalkvaliteten skal i utgangspunktet være topp.

Har også vurdert en splitter fra paraboldekoderne, men frykter at dette vil bli veldig dårlig kvalitet på en flatskjerm?? Er jo uansett greit å ha muligheten til å se på forskjellige program.

Dette ble et stykk langt innlegg, men håper noen har gode råd å komme med! :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bor selv i en sokkeletasje, og ja, det går an å få inn TV-signaler med bordantenne, men det er ikke optimalt. Svakeste kanal (Nrk2) blir bedre når man setter bordantenna i vinduet rettet rett mot senderen, enn når den står lenger inn i rommet ved siden av TV-en. Hvordan dette vil virke hos deg avhenger sannsynligvis av husets beliggenhet i forhold til sender, tykkelsen på murene, og hvor mye armering (metall) det er i dem, samt om antenna er over bakkenivå eller ikke. Prøv deg gjerne fram med en TV og bordantenne i kjelleren. Prøv forskjellige plasseringer av antenna. Vær også obs på at signalet kan endre seg når du selv flytter deg rundt i rommet, du bør sjekke resultatet både når du står ved siden antenna og når du sitter der du skal se TV.

Kan det være et alternativ å ha "beste" TV med paraboltilkobling i TV-stua i kjelleren, og bruke en mindre TV og bordantenne til kun å se nyheter etc. oppe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...