Gå til innhold

Hvordan er retten til å sende skjulte kamera-opptak på TV?

BorN

Anbefalte innlegg

Synes forøvrig "skult kamera" er underholdende, men jeg så akkurat på Rikets Røst på TV2, der en reporter utga seg som en sikkerhetsvakt på en flyplass. Folk trodde de ble kroppsskannet, og at "sikkerhetsvakta" så dem naken, og det oppsto dermed noen kinkige situasjoner.

TV2 spør kanskje de som ble filmet om de vil komme på TV med flausene sine. Men hvis de ikke personene blir spurt om tillatelse, da finnes det kanskje en lov eller et smutthull som gir kanalen rett til å sende slikt materiale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at de spør om å få bruke det, særlig siden folk blir dummet ut på nasjonal TV, tror det er mange paragrafer de kan ta til hjelp da.(ærekrenking, brudd på personvernlov ol).

Jeg lurer selv på om det er lov å bruke opptak med mennesker ei gate, uten å spørre alle disse menneskene om det er greit. La oss si de filmer litt rundt på Karl Johan for en reportasje om nettopp den gata liksom. De må vel ikke spørre alle disse om å bruke opptaket?

Lenke til kommentar
Regner med at de spør om å få bruke det, særlig siden folk blir dummet ut på nasjonal TV, tror det er mange paragrafer de kan ta til hjelp da.(ærekrenking, brudd på personvernlov ol).

Jeg lurer selv på om det er lov å bruke opptak med mennesker ei gate, uten å spørre alle disse menneskene om det er greit. La oss si de filmer litt rundt på Karl Johan for en reportasje om nettopp den gata liksom. De må vel ikke spørre alle disse om å bruke opptaket?

Neida, så lenge disse oppholder seg i offentlig rom kan du filme så mye du vil... sikkert noen som kommer til å nevne nå at disse skjult-kamera-ofrene også oppholder seg i offentlig rom, men det blir jo fort noe annet når man dummer dem ut i tillegg? Og hører denne tråden egentlig hjemme i denne kategorien? Burde vært i juss kanskje?

Endret av Irgendwer
Lenke til kommentar

Ja, jeg også regner med at TV-kanaler spør først og sender klippene etterpå. Men likevel får jeg noen ganger en liten tvil når jeg ser alt personer sier ja til.

edit: Fjernet en setning

Endret av BorN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...