Fredrik- Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 (endret) Jeg skal sette opp en NAS server med FreeNAS og trenger hjelp til å finne billig og grei HW med full kompabilitet oppimot dette OSet. Planen er å kjøre 4x500GB disker i SoftwareRAID5. Foreløpig har jeg funnet kabinettet jeg har lyst til å bruke: Lian Li 2U Rack. Jeg har også 2 GB DDR2 RAM liggende. Kabinett: Lian Li 2U Rack Hovedkort: Et hovedkort med 6+ SATA tilkoblinger. Kvalitets GBEthernet. Prosessor: Dette er vel strengt tatt ikke nøye? Minne: 2GB DDR2 RAM (Har dette) Jeg trenger HW som er kompatibelt med FreeBSD, samt har en lav nok profil til å passe i 2U kabinettet. Endret 23. november 2007 av Fredrik- Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 (endret) Prosessoren er ikke så nøye vil jeg tro, kan anbefale en celeron 420 (hvis du går for socket 775), denne har kun 35w varmeutvikling og kjøleren som følger med er lav nok til og få ned i et 2u rack kabinett... Av hovedkort har jeg god erfaring med gigabyte sine hovedkort, tror feks gigabyte sitt ga-p35-ds3 kan være et godt valg, men er usikker på hvilken ethernetkontroller denne bruker, noe sier meg at det er realtek eller noe lignende... Endret 22. november 2007 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Digitalis Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Du trenger ikke 2 GB med minne for Freenas. Jeg har 512mb men høyeste minnebruk under full belastning har aldri vært mere enn 100 mb. 128 mb brikke holder lenge. Min maskin er 1,2 GHZ Athlon socket A 512 MB med bare IDE disker. Freenas er et lite helvete i forbindelse med S-ATA kontrollere.. Har aldri fått det til å virke skikkelig over tid. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 (endret) Du trenger ikke 2 GB med minne for Freenas. Jeg har 512mb men høyeste minnebruk under full belastning har aldri vært mere enn 100 mb. 128 mb brikke holder lenge. Min maskin er 1,2 GHZ Athlon socket A 512 MB med bare IDE disker. Freenas er et lite helvete i forbindelse med S-ATA kontrollere.. Har aldri fått det til å virke skikkelig over tid. han har 2Gb med DDR2 ram fra før, hvorfor skulle han kjøpe ny ram? Endret 24. november 2007 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Linux bruker det minnet den har tilgjengelig, står det som ledig brukes det som regel til cache av innholdet på disk. Så sånt sett er det greit å ha en del minne. Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 25. november 2007 Forfatter Del Skrevet 25. november 2007 Denne tråden er ikke aktuell lenger da jeg valgte å gå for en annen løsning. Vennligst steng Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå