Gå til innhold

Floppy Schmoppy?


Anbefalte innlegg

NickFalk skrev:

PC betyr jo kort og godt Personal Computer og da maskiner som Mac, AmigaOne etc. også er PC'er bruker jeg PC-PC som betegnelse for Windowsmaskiner av ymse slag.

 

Dette vil jo bare forvirre mer enn det oppklarer, hvis du skal være så korrekt som alle Mac'ere har en tendens til og være;-) (noen kaller det også kverulanter) Så ville vel kanskje x86 være en bedre term. PC-PC blir i dine ord altså da Pentium/Amd maskiner som kjører windows, hva med Linux verden?

 

Det finnes to store grupperinger i Datamaskinverden i dag og det er de som kjører på x86 hardware og de som kjører på PPC. Så hvorfor kalle det noe annet enn det det er? La heller de uvitende gå der og snakke om sine PC'er (eller enda værre PD'er, lol) Så kan heller vi litt mer opplyste bruke riktig terminologi og kalle en spade for en spade.

 

BTW:

 

Floppy har jeg kastet for lenge siden, mer ubrukelig medium skal du lete lenge etter;-) USB drives er nevnt, glimrende ting! Ser også flere her nevner problemer ved BIOS oppgraderinger osv. Hva med og brenne dine egne Bootbare CD'er? Har flasha BIOS med CD ganske lenge nu og det funker fett det.

 

henrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har droppa både floppy'en og cd-rom ...er avlangs, trenger bare nettverkskort :D  

Er litt mere stress og flashe biosen, så savner floppyen mere en cd-romen min.

 

Det kan jo hende du trenger en floppy med f.eks kontrollerdrivere til installasjon av OS. Jeg som har hovedkort med IDE RAID må hvertfall ha det...

 

Du får skaffe deg en USB floppy løsning :p

Lenke til kommentar
 

Så ville vel kanskje x86 være en bedre term.  PC-PC blir i dine ord altså da Pentium/Amd maskiner som kjører windows,  hva med Linux verden?  

Vel ettersom Linux utmerket kan kjøres på en Mac, kan jeg selvfølgelig ikke inkludere Linux generelt i PC-PC betegnelsen. Når jeg snakker om PC-PC snakker jeg altså om Windows maskiner. 8)

La heller de uvitende gå der og snakke om sine PC'er (eller enda værre PD'er,  lol) Så kan heller vi litt mer opplyste bruke riktig terminologi og kalle en spade for en spade.

Synes de stakkars uvitende burde bli opplyst jeg! ;)

 

PD er jo ikke galt, men er vel en av de "norskifiseringene" som har fått desidert minst gjennomslag...

Lenke til kommentar
Floppy ruler

 

Det avater bilde ditt er sikkert veeeldig populært tenker jeg ....

max 50x50 pixels .. :lol:

 

Man trenger ikke floppy, bare lage evt bootdisker på cder .. .men er enig om at den ny standard på slikt burde lages .. noe minidisk aktig som fulgte med alle pcer. Brennere er noe som ikke følger med alle pcer ..

Lenke til kommentar

På min Shuttle XPC SB51G har jeg brukt den ene tilgjengelige 3.5-tommersbrønnen til en ekstra harddisk. Men jeg har en USB-basert floppystasjon i bakhånd, og så å si alle nyere maskiner støtter oppstart fra USB.

Men jeg vil understreke at jeg er noe skuffet over at 1,44MB floppyen fremdeles er en gjeldende standard, og at teknokogier som Iomega Zip 100/250, LS-120 og Sony HiFD ikke har tatt over...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+971234
Men kan ikke Windows NT kjøres på mac? har sett PPC-versjoner av det.

 

tja, NT kan kjøre på PowerPC prosessorer, som er en slags mac klone tror jeg ..

Lenke til kommentar
 

Så ville vel kanskje x86 være en bedre term.  PC-PC blir i dine ord altså da Pentium/Amd maskiner som kjører windows,  hva med Linux verden?  

 

Good point Sir_Arcus :yes:

 

Vel ettersom Linux utmerket kan kjøres på en Mac, kan jeg selvfølgelig ikke inkludere Linux generelt i PC-PC betegnelsen. Når jeg snakker om PC-PC snakker jeg altså om Windows maskiner.   8)  

 

Hva med å kalle det Wintel eller WinPC? Skal du først si PC-PC til en Windows basert PC burde du kanskje fremheve hvorvidt du snakker om en OSXMAC eller en gammal MAC med OS9 også..

Når du kun sier MAC kan jeg jo begynne å tenke Big MAC og bli sulten også :D

 

Uansett vet jo de fleste som har hørt om MAC at MAC-folk ikke kaller boxen sin for PC..

 

Andy

Lenke til kommentar
Hjelper lite med driverne på CD når XP spør etter floppy.

Hvorfor?

 

 

Btw; her om dagen fikk jeg et USB2.0 kort fra ebay, og satte det i maskinen w2k sa : drivere!

Jeg måtte starte fatter'n sin, kopiere inn driverene, dra frem mobilen og kopiere via USB leser til MMC kortet, flytte USB leseren over til min maskin og installere de.

Lenke til kommentar
 

Hva med å kalle det Wintel eller WinPC?

He, he forstår egentlig ikke at dere henger dere så forferdelig opp i begrepet PC-PC. :D

 

Wintel var lenge et bra begrep men så ble AMD store og ødela det. WinPC? Joda det funker fint for meg, men nå har jeg liksom innarbeida PC-PC og holder meg til dét. Jeg er jo faktisk heller ikke helt alene om å bruke dette begrepet her på forumet. ;)

Lenke til kommentar
PC betyr jo kort og godt Personal Computer og da maskiner som Mac, AmigaOne etc. også er PC'er bruker jeg PC-PC som betegnelse for Windowsmaskiner av ymse slag.  

 

Windows er jo den mest ubredte platformen og for mange er PC=Windows selv om dette selvsagt er helt feil. PC-PC står derfor for Political Correct Personal Computer.

 

Kanskje jeg burde begynne å skrive PCPC, isteden? Er i alle tilfelle glad for å kunne bringe dette på det rene. ;)

 

Eg trykkjar de burde vurdera aa kanskje mogligens mot fornoedning skriva:

"100% IBM kompatibel Personleg Databehandlar" istaden.

 

I tillegg trykkjar eg at de burde skriva:

"Lille-Mjauk Vindaugar" for att latta skjillja myljum Linux okk Lille-Mjauk vindaugar.

 

Berre meine tvo oeyrar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...