Gå til innhold

Floppy Schmoppy?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er interessert i folks tanker omkring den gamle traveren floppy-disken (OK, kjedelig dag på jobb). Personlig er jeg Mac-bruker privat og PC-PC bruker på jobb.

 

Som mange sikkert vet, droppet Apple floppyer på sine maskiner for flere år siden. I PC-PC verdenen kommer fremdeles de fleste maskiner med en horisontal sprekk hvor disse fascinerende gjennstandene kan puttes inn.

 

Spørsmål: Burde PC-PC verdenen droppe floppy?

 

Personlig mener jeg at de burde ha gjort dette for lenge siden... Langt bedre teknologi finnes tilgjengelig uten at det nødvendigvis er noe spesielt dyrere.

 

Noen andre som har synspunkter rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har personlig droppet floppyen for lenge siden, vil ikke ha den gamle dritten i pc'n min. De er trege, og ustabile. Det er heller ikke garantert at dataene er intakte etter du har kopiert innpå noe, masse bad sectors. Kanskje på tide med en nyvinning? noe alla minidisc kanskje? Så mitt svar er: ja; floppy på PC burde vært droppet for lenge siden.

Lenke til kommentar
Tenk om vi fremdeles hadde brukt 8" disketter! :D

Her tangerer du ett interessant poeng. For noen år siden hadde jo "alle" 5 1/4" disketter, allikevel ble disse etterhvert erstattet med 3,5"

 

At "alle" idag har 3,5" gjør jo dessverre at nyere og bedre løsninger ikke får det gjennombruddet de fortjener.

 

Tankeeksperiment: Alle verdens PC-produsenter slutter å produsere maskienr med diskettstasjon

-Dette ville jo åpne veien for nyere/bedre løsninger.

 

Nesten alle har jo idag USB på maskinen sin og det finnes allerede gode USB-løsninger for flytting av data. Hvis floppyteknologien ble faset ut, kunne denne teknologien fått en bedre mulighet til å bli allment akseptert...

 

Hvis vi bestandig skal klamre oss til eldgammel teknologi bare fordi den er utbredt vil jo verden aldri gå framover...

Lenke til kommentar

Hei, jeg er interessert i folks tanker omkring den gamle traveren floppy-disken (OK, kjedelig dag på jobb). Personlig er jeg Mac-bruker privat og PC-PC bruker på jobb.

 

Siden det er som du sier en kjedelig dag på jobb..

 

Hvorfor i f.. må du skrive PC-PC? Skal du fortsette med det burde du skrive MAC-PC også :wink:

 

Jeg skjønner ihvertfall godt at du mener PC ved å skrive PC, og MAC når du skriver MAC.

 

Bare for å kverulere litt :D

 

Men for å svare på spørsmålet ditt:

Inntil bootbar CD fungerer litt bedre enn i dag dvs alle PC'er kan boote fra CD, så beholder jeg floppyen min jeg.

 

Andy

Lenke til kommentar

Hvorfor i f.. må du skrive PC-PC? Skal du fortsette med det burde du skrive MAC-PC også  :wink:

 

Jeg kunne selvfølgelig godt ha skrevet MAC-PC, men Apple-PC hadde sannsynligvis vært mer korrekt. (DA en Mac jo er en PC fra Apple). Tror det skal godt gjøres å misforstå begrepet Mac...

 

PC betyr jo kort og godt Personal Computer og da maskiner som Mac, AmigaOne etc. også er PC'er bruker jeg PC-PC som betegnelse for Windowsmaskiner av ymse slag.

 

Windows er jo den mest ubredte platformen og for mange er PC=Windows selv om dette selvsagt er helt feil. PC-PC står derfor for Political Correct Personal Computer.

 

Kanskje jeg burde begynne å skrive PCPC, isteden? Er i alle tilfelle glad for å kunne bringe dette på det rene. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...