Simen1 Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Athlon MP2500+ (barton) 133MHz FSB bra oppgradering ? Som kjent er det ingen dual socket-A-chipsett som støtter over 133MHz FSB, men likevel planlegges barton lansert til disse chipsettene. Det betyr at barton MP må komme med 133MHz FSB. Alle Athlon XP med barton kjerne skal visst ha 166MHz FSB. Betyr dette at det kan komme bios-oppdateringer som sørger for støtte av Athlon MP (barton) på en-CPU-systemer og at dette er siste skanse for hovedkort som kun støtter 133MHz FSB. ? Lenke til kommentar
olaeirik Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Er det ikke slik at noen av Barton prosessorene skulle komme med 200 Mhz FSB? Ut fra tester på web-en på Barton-prosessorer ser det ut som de har greid å klokke de over 240 Mhz i Fsb med god luftkjøling. Det burde vel vitne om det kanskje? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2003 Er det ikke slik at noen av Barton prosessorene skulle komme med 200 Mhz FSB? Ut fra tester på web-en på Barton-prosessorer ser det ut som de har greid å klokke de over 240 Mhz i Fsb med god luftkjøling. Det burde vel vitne om det kanskje? Nå er det ikke prosessorene som begrenser FSB'en. (Man kan "klokke" selv en gammel Duron 1200 fra 12x100MHz til 6x200MHz uten noen som helst problemer, bare hovedkortet og chipsettet takler FSB'en.) Spørsmålet om 200MHz FSB ligger mer i hva chipsettene klarer og hvilke PCI, AGP og minne-dividere chipsettet har innebygd. Så vidt jeg vet har ingen hovedkort ennå støtte for 6x PCI-divider så det utelukker alle eksisterende chipsett. En 200MHz FSB må altså evt bli introdusert senere sammen med et chipsett som takler de riktige dividerene for ikke å kjøre PCI/AGP/RAM på overklokkede hastigheter. Noen som vet mer om Athlon MP (barton) kompatibilitet for dagens single socket A hovedkort ? Lenke til kommentar
pskard Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Noen som vet mer om Athlon MP (barton) kompatibilitet for dagens single socket A hovedkort ? Trolig bare en BIOS oppdatering som skal til. Når det er sagt så finnes Athlon XP 2600+ med 266 FSB også Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 AMD MP kommer ALDRI med annen FSB-frekvens enn 133Mhz (DDR). Dette av den helt enkle grunnen at det eneste chipset'et som er til MP idag, AMD MPx, ikke takler mer enn 133Mhz bus. Rimelig dumt å lansere en dual-prosessor som ikke fungerer i noen dual-kort ? Så mens XP kommer/kan kommme med 166/200Mh< FSB, så er MP'ene for alltid låst til 133Mhz. AMD kommer heller neppe med noen oppdatering av MPx, siden de ikke vil slå beina under "Slegdehammer". Barton MP vil være kompatibel med dagens hovedkort, men en bios-oppdatering må kanskje til. Men siden Barton MP kommer med lavere bus-frekvens(og dermed får lavere minnebåndbredde => lavere ytelse) OG en mye høyere prislapp, så ser jeg ikke helt poenget med å kjøpe den framfor en XP. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2003 Barton MP vil være kompatibel med dagens hovedkort, men en bios-oppdatering må kanskje til. Men siden Barton MP kommer med lavere bus-frekvens(og dermed får lavere minnebåndbredde => lavere ytelse) OG en mye høyere prislapp, så ser jeg ikke helt poenget med å kjøpe den framfor en XP. Det er egentlig flere grunner til at jeg kunne tenke meg en barton MP (evt modde en barton XP til MP) : * Siden eventuelle bios-oppdeteringer (på HK som kun støtter 133MHz FSB) ikke kommer til å støtte barton XP (på grunn av FSB'en) men kun barton MP Det kan da bli nødvendig å ha en (evt moddet) MP for å få dette til. * 512kB L2 cache * Jeg ønsker å slippe å oppgradere HK ved neste CPU. * Jeg ønsker å gjøre en siste billig oppgradering ved å kjøpe en barton XP og modde den til MP når den blir billig nok (til høsten?) Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 * Siden eventuelle bios-oppdeteringer (på HK som kun støtter 133MHz FSB) ikke kommer til å støtte barton XP (på grunn av FSB'en) men kun barton MP Det kan da bli nødvendig å ha en (evt moddet) MP for å få dette til. - Barton MP krever ikke å bli moddet for å brukes i single på dual-kort, eller direkte på single-kort. * 512kB L2 cache - Også Barton XP kommer med 512kB cache. Jeg ønsker å slippe å oppgradere HK ved neste CPU. - Men det vil likevel sannsynligvis koste deg like mye/mer penger. Prisforskjellen mellom en MP og en XP kan fort bli like stor som prisen for et nytt hovedkort med høyere frekvens. I tillegg vil nye hovedkort (ala nFORCE2) gi enda mer ytelse enn gamle hovedkort (KT266/KT266A, KT333 og gud forby KT133A). Jeg ønsker å gjøre en siste billig oppgradering ved å kjøpe en barton XP og modde den til MP når den blir billig nok (til høsten?) - ???. Du skulle jo ha en MP. Tenker du på å kjøpe en XP til og modde den til MP og sette begge to i et dual-kort? Eller? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2003 ufo: Huff, her var det mye jeg kunne forklart bedre. * Jeg skjønner at barton ikke trenger å moddes for å brukes i single-CPU HK. Det var heller meningen at jeg skulle modde en barton XP til MP, slik at biosen til hovedkortet ville godta den. (i motsetning til en barton XP som jeg neppe tror biosen på vil godta (husk: max 133MHz FSB på mitt single CPU HK)) * jeg skjønner at barton = 512kb L2 uavhengig av om den heter XP eller MP. * Det at prisforskjellen på XP og MP kan utgjøre et helt HK, gjør at jeg heller vile kjøpe en XP og modde den til MP. * Jeg har ikke tenkt til å oppgradere min XP1800+ (palomino) før barton blir billig (ala 500kr som XP1700+ koster nå) * Jeg regner med at barton vil få bedre og bedre steppinger utover, og regner med at når den tregeste barton'en koster rundt 500kr, så vil den sikkert la seg klokke til rundt 3200+ hastighet relativt enkelt. * Sammenlignet med å skifte HK+CPU vil det sansynligvis gi mer for pengene å bare skifte CPU. * Meningen er å bytte ut min XP1800+ med noe vesentlig raskere for en billig penge og så å bruke det en stund. Når jeg er lei av dette systemet ca til jul, så selger jeg det (f.eks "overklokket til 3200+ hastighet" burde være et godt salgsargument). Så skal jeg kjøpe meg et Athlon 64-system som naturlig nok vil ha bedre oppgraderingsmuligheter og støtte mye nytt stæsj. Regner med at Athlon 64 vil komme ned i riktig pene priser rundt juletider. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Aaah.. nå begynner å jeg skjønne hva du mener. Den "XP -> MP"-moddinga du snakker om, mener du da å fremprovosere 133Mhz bus ? Det er jo ikke annet enn å enten låse den opp eller "hardkode" en ny multiplier på prosessoren. FSB settes jo av hovedkortet... cpu'en selv har veldig liten/ingen kontroll over dettte. Faktisk er det ingen måte at kjerna kan oppdage om den kjører på f.eks 12x 100Mhz, 12x 166Mhz eller 12x1Mhz . Siden en Baron XP sannsynligvis vil være billigere, så er dette kanskje en løsning. Uansett, så får vi ikke vite priser og hvordan de evt. kan låses opp før de blir lansert... PS: mengden cache spiller liten rolle når du bruker PR-ratinga En Palomino XP2500+ yter like mye som en Tbred XP2500+ og en Baron XP2500+ .. det er jo derfor vi har PR-ratinga. Det den ekstra cachen vil gjøre, er at Baron kommer til å kjøre med litt lavere frekvens enn Tbred/Palomino ved samme PR-rating. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2003 Aaah.. nå begynner å jeg skjønne hva du mener.Den "XP -> MP"-moddinga du snakker om, mener du da å fremprovosere 133Mhz bus ? ... Nei, jeg snakker om at jeg vil biosen skal komme opp med meldinga "Athlon MP xxxx+ detected" i stedet for "unknown/unsupported CPU detected". ... Uansett, så får vi ikke vite priser og hvordan de evt. kan låses opp før de blir lansert... Riktig, Vi må nok vente tolmodig til mandag. Opplåsningsmetodene dukker nok opp en uke eller to etter det. Tidlig på høsten kommer sikkert barton ned mot 500-800 kr og det er da jeg tenker å slå til med kjøpet. PS: mengden cache spiller liten rolle når du bruker PR-ratinga En Palomino XP2500+ yter like mye som en Tbred XP2500+ og en Baron XP2500+ ... Jo, forsåvidt, men jeg håper og tror at Barton kan bli mer overklokkingsvennlig enn Tbred-B. (altså at den når høyere på PR-skalaen.) Så har jeg en misstanke til at det eneste skikkelig krevende programmet jeg bruker vil yte bedre med barton's 512kB L2 enn den PR-tilsvarende litt høyere klokkede Tbred'en med 256kB L2. (Denne misstanken har jeg ut i fra at det skal kjøre merkbart raskere på en Nortwood P4 enn på Willamette P4, alt annet identisk) Til slutt kom jeg på noe mer: Jeg har bare PC2100-minne. 512kB L2 vil også gjøre at det trege minnet tar et mindre innhogg i ytelsen enn med en litt raskere cpu med 256kB L2. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå